Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rimlig stallhyra...

Tror inte jag hade kommit upp i 800kr el på en månad...räknat på en höft kanske belysningen är tänd max 4 timmar per dag...och det e om man ska rida och står och ryktar...
Ska man bara mocka och fodra är det väl knappt 1½ timme per dag!

Men vi har ett element för att få värme i sadelkammaren som går dygnet runt så det tar väldigt mkt el där.

Där e ett element i den lilla sadelkammaren men det står bara på pys värme...i vilket fall som helst hade ju jag varit tvungen att betala minst 1600kr för jag måste ju ha kompis till min pålle och ska jag ha hela stallet för mig själv får jag punga upp 2400kr månaden, plus mat, strö och bensin fram och tillbaka minst två gånger om dagen...så jag har ju bestämmt mig för att stanna där jag e...även om jag tycker det är mycket hyra där också i och med att jag inte använder allt som ingår...men det bli ändå billigare...

Alltså... Det ska inte ingå något alls i hyran utan det e bara för el och vatten (vilket kommer från egen brunn) Men du hade kanske velat betala 2400kr för ett stall utan något??[/!

"utan något" !?:confused:

Det är väl en större färdig byggnad med golv,väggar och tak som någon betalat dyra pengar för att få upp!?
Med stallinredning där du kan ha dina hästar? med färdigdragen el... som du inte betalar extra för!?

Med indraget vatten ....som du inte betalar extra för?
Med ett utrymme för dig att förvara dina saker, hästarnas mat etc?

Med färdiga hagar med stolp, och stängsel som någon annan slitit med att få ner, eller mark där du får göra dina egna hagar åt dina hästar som kommer trampa sönder marken?

Med Vall som du utan kostnad får slå hö på som foder till dina hästar

Med gödselhanteringsbiten som gårdsägaren står för

"utan något" !? Jo jag tackar jag! Vakna upp i den riktiga världen där saker och ting kostar pengar! Dig hade jag bett vända i dörren!

Senast ändrad:

Herregud...vaknat på fel sida idag?? hahaha...:smirk:

Ibland är jag väldigt glad över att jag inte träffar vissa från buke i verkliga livet....

vi betalar 500/häst å då ingår både lösdrifts plats och box. dessutom köper vi hö billigt. el och vatten ingår. hubben som äger stallet kollar hästarna när vi ej e där. trivs så underbart bra både jag å hästarna. men några 800 kr hade jag aldrig gett. de betalar jag för både box, hö och halm/häst. så nopp aldrig

Herregud...vaknat på fel sida idag?? hahaha...:smirk:

Ibland är jag väldigt glad över att jag inte träffar vissa från buke i verkliga livet....

Det hingstsugen skrev i sitt inlägg är ju bara sanningen på saker som kostar i ett stall.

Saker som kostat mycket pengar för någon och det som du kallar inget!

Vet du vad, jag tror att det är ganska många på buke som är glada åt att de har tomma boxar i sina stall i stället för att de ska vara uthyra till andra på buke, jag vet att jag är det!

Samma här. Satt o räknade lite för mig själv idag eftersom jag har en plats ledig och har haft ett par intresserade som verkar tycka att det är dyrt. De senaste som ringde köper hö till fullpris=har inga särskilda "kontakter" för att hitta hö till lägre pris, köper helfoder av känt märke samt att vi enbart strör med spån i vårt stall varför inget annat alternativ ges.

Eftersom de pratade lite om vilken foderstat hästen står på idag kan jag mellan tummen o pekfingret räkna ut vad slutsumman för foder skulle bli för dem per månad.

Kraftfoder 3 kg/dag=ca 700 kr/mån
Hö 10-12 kg/dag= ca 750 kr/mån
Spån 5 balar/mån ( minst )=300 kr/mån
Summa:1750kr/mån

Min hyra för fullservice( dvs mockning, utfodringar, in/utsläpp, foder, strö, täckesservice årets ALLA dagar ) ligger på 2200kr/månad för stor häst! Är detta en oskäligt hög månadslön + ersättning för el, vatten, slitage av stall o hagar? 450 kr!? Jag FÖRSTÅR inte hur stall kan ta hyror på tusenlappen o t o m under det och inkl strö o foder m m! Inte ens om de är foder/ströproducenter kan det vara lönt.

Som jag skrivit flera, flera gånger...Finns andra stall här för samma/billigare pengar de vill ha men då ingår det en massa service och te.x. strö, spån och foder.
Bara för att de betalat för att fixa stallet kan de ju inte räkna med att folk vill betala överpris för att de ska få igen pengarna.
De kan ju välja att hyra ut eller stå tomt...nu ville de hyra ut till mig men jag tackade nej!
Alltså är inte deras pris rimligt till just detta området...men lyckas de hyra ut till någon för de priset så är det ju bra, men jag tycker det är för dyrt...men det är också min åsikt...Förvisson gick de ner till 600kr per box när jag ringde och sa att det tyvärr inte var intressant men sambon min blev galen på alla folk som alltid försöker tjäna pengar på hästfolk bara för att de vet att de gärna lägger ner en massa pengar på sina hästar så vi bygger ett eget stall här hemma istället och hyr mark för ca 1825kr/året och den biten är tre dubbelt av den hagen som fanns vid detta stall!!

Skitbra, då kanske du vid den här tiden nästa år har blivit varse vad det innebär att ha stall och underhålla detsamma!

Tjäna pengar på hästfolk:rofl::rofl::rofl:

Näpp, för då förvandlas mitt inlägg omedelbums till en annons och jag vill inte ha inlägg o tråd raderad!

Svart eller vitt?
Det är viss skillnad på 800 inklusive moms och beskattat i uthyrarens verksamhet eller 800 "rätt i fickan". 800 inkl moms är fullt rimligt - 800 svart är rätt dyrt ... Är det svart lär du väl inte heller få ngt kontrakt och kan ju då bli utslängd från ena dagen till den andra!

Kan rätta dig direkt där - man kan hyra ut vitt utan att vara momspliktig! Om man inte bedriver det som företag utan som ren hobbyverksamhet så redovisas det i den vanliga deklarationen och beskattas som en del av inkomst.

Även hobbyuthyraren har kontrakt, kvitton och uppsägningstid!

Svart eller vitt?
Det är viss skillnad på 800 inklusive moms och beskattat i uthyrarens verksamhet eller 800 "rätt i fickan". 800 inkl moms är fullt rimligt - 800 svart är rätt dyrt ... Är det svart lär du väl inte heller få ngt kontrakt och kan ju då bli utslängd från ena dagen till den andra!

Det är nog svart... tror inte han kan ta det i sitt företag, han äger egen last bil...kör åt olika företag som hyr in honom...

Näpp, för då förvandlas mitt inlägg omedelbums till en annons och jag vill inte ha inlägg o tråd raderad!

Du får gärna pm:a....finns ditt stall i närheten av större stad eller hästrik kommun så hade jag inte tyckt din stallhyra var dyr...men här ute...hade du legat väldigt mycke över "normal" priserna...

Skitbra, då kanske du vid den här tiden nästa år har blivit varse vad det innebär att ha stall och underhålla detsamma!

Tjäna pengar på hästfolk:rofl::rofl::rofl:

Ibalnd blir jag rätt sur på folk som vill ha det till att hästar är dyra att ha...man kan ju undra var folk gör av sina pengar?
Kan förstå om man har antagligen som du större stall och då kanske hyr ut till andra med en vinst (om jag fattade det rätt) på 450kr...då kanske man inte tycker man tjänar något vidare... men hyra ett stall med tre boxar för 2400kr i månaden och får själv stå för slitage och allt annat...bort ser man från gödselhanteringen (vilken min sambo fixat bort gratis geonom hans jobb som maskinförare på ett jordbruk som gärna tar imor gödslen så e det sen bara elen...vilket inte kommer bli 2400kr månaden.
Det ända slitaget jag inte kan göra något åt är marken i hagen...men å andra sidan finns det inte bete så det räcker som sommarbete så hagen lär få vila ca 4 månaderna då jag får hyra in dem på ett sommarbete någon annanstans...+ få betala 2400kr i månaden ändå...
De sa det rakt ut till mig att de ville tjäna pengar på att hyra ut sitt stall...där av var det så dyrt...Visst...men inte på min bekostnad...

Nä...Jag kommer stormtrivas med mitt egna stall, vilket blir ett litet tvåboxar, uteboxar med anslutning till stallgång "på baksidan"
Vi gjuter själva, svärfar äger sågverk (och ger mig matrial som en försenad julklapp) så det lär bara kosta oss en massa slit och lite pengar...men jag lägger mer än gärna pengar och en massa arbete på mig själv och jag kommer inte klaga...skulle jag dessutom sluta med hästeriet och skulle få för mig hyra ut mitt lilla stall tänker jag banne mig inte tjäna några pengar på det...Men då kanske jag e dum men det tar jag...Bättre det används och underhålls än att de står och förfaller...

Senast ändrad:

Det är när man hyr ut saker gratis som det förfaller!!! Tar man inte betalt så bryr folk sig inte om att vara rädd om grejjerna. Facts of life!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar