Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rimlig stallhyra...

Det är för dyrt med tanke på alla omständigheter. Möjligen kan du betala 1500 kr tycker jag, det är 500 kr per box. 1000 kr är nog lite för snålt. Erbjud ägaren 1500 kr och om det inte passar så får du ta ett annat alternativ=ett annat stall. Lycka till med förhandlingen!:banana:

Jag kan sträcka mig till 500kr boxen men då tar jag bara två så får de ha kvar sina kaniner i den tredje...Men den får de själv ta hand om... ska höra av mig till dem imorgon om beslut...

Till den som skrev något om populärt distrikt...här ute kryllar det av stallplatser till mycket bra priser...Därför reagerade jag över deras prissättning...

Nej jag tycker inte det är en rimlig hyra, en kompis till mej hyr ut boxar för 100 kr/månad kallt.
Då är det bra hagar, ridbana och ca sex km till buss, ca 13 km till stan.
Hö och halm hjälps man åt med att köpa hem, sommarbete finns.

Som stockholmare tycker jag denna diskussionen är löjlig, varför skulle ngn låna ut sina stall gratis till en okänd person, det finns vissa omkostnader såsom el/vatten (även om det är eget vatten så har det någongång grävts), slitage på stall och mark/hagar, lån på fastighet. sedan kanske 800 kr är mycket, men jag skulle hellre låta det stå tomt än att ta ut 1000:- för 3 boxar.

Det är 800kr för EN box...inget mer än el och vatten ingår...

Hmmm, jag betalar bara lite mindre än du (700) men jag behöver inte göra allt själv för vi är tre som delar på sysslorna.

Vi har nog också lite bättre hagar dvs två rätt så stora vinterhagar på två hästar (den tredje hästen går själv i egna hagar) + två sommarhagar på sammanlagt ca 3 hektar. (Även här har den ensamme hästen egna hagar).

Ridbana har vi inte men antingen brukar vi rida i den vinterhagen som för tillfället inte används eller så skrittar man ca 10 minuter genom skogen till en anläggning med tre ridhus, två stooooora utomhusbanor samt en stor gräsbana.

Skogen ligger runt knuten från gården och där kan man rida i evigheter längs med Söderåsen om man vill.

Priset vet jag inte om jag vill kommentera egentligen. 800 är inte speciellt mycket - som någon sa så kostar el, vatten, gödselhantering, material etc.

Men för min del så hade jag inte ställt min häst där pga hagarna t ex. För mig är det superviktigt att hästen har det bra när jag inte är där och sysselsätter honom. Man är kanske i stallet ca 2 timmar om dagen och då måste hästen kunna vara häst de återstående ca 22 timmarna. :)

Nej jag tycker inte det är en rimlig hyra, en kompis till mej hyr ut boxar för 100 kr/månad kallt.
Då är det bra hagar, ridbana och ca sex km till buss, ca 13 km till stan.
Hö och halm hjälps man åt med att köpa hem, sommarbete finns.

Det var ju en snäll kompis du har. :crazy: Med andra ord finansierar hon nästan helt de andra hästägarnas stallplats för egna pengar.

Som stockholmare tycker jag denna diskussionen är löjlig, varför skulle ngn låna ut sina stall gratis till en okänd person, det finns vissa omkostnader såsom el/vatten (även om det är eget vatten så har det någongång grävts), slitage på stall och mark/hagar, lån på fastighet. sedan kanske 800 kr är mycket, men jag skulle hellre låta det stå tomt än att ta ut 1000:- för 3 boxar.

Jag håller med det men jag tycker inte man skall klaga för mycket som stallägare heller. Det är marknadsprissättning som gäller. Tycker man marknadspriset är för lågt så kan man alltid låta bli att hyra ut.

Jag tror inte jag skulle förbruka el för 2400kr i månaden...Kom faktigst på att typ 3km här ifrån e där två äldre damer som hyr ett stort stall på 6 boxar, de sköter också allt själv de betalar 350 kr/st för de tre stora boxarna och de tre mindre kostar 250kr/st...alltså får de ett stort fint stall ink. el och vatten för 1800kr/månaden...
Såg även en annons om stallplats en bit här ifrån, kostade 1000kr/mån för en stor box i nybyggt stall, med belyst stor ridbana, 2km till träningsanläggning med två ridhus och terrängbana och två ridbanor, spolspilta med varmvatten.
Foder fanns att köpa på gården och morgonfodring och utsläpp ingår...
Så ser priserna ut här omkring....

Dessutom var det jag som skulle få stå för slitaget, eftersom boxarna är murade med betongklossar är det bara målning som gäller i stallet...Det ända man kanske inte kan åtgärda slitaget på är väl själva marken hästarna går på mer än att låta den vila...och eftersom hagen e liten lär den få göra det på sommaren när jag ändå får hyra in mig på ett sommarbete någon annstans...Sen har man ju då sommaren när hästarna inte är i stallet alls.... tycker då att betala 2400 för ett stall som inte används mycket, nu menar jag inte att jag vill ha det gratis på sommaren utan jag vill ha en billigare månadshyra året runt...

Som jag skrivit innan, detta ligger inte i något populärt distrikt för då hade det ju redan varit uthyrt...och om du då som stockholmare bara ser till era priser där uppe känns det inte som om du har inte riktigt kan sätta dig in i hur det ser ut och är här nere...

Senast ändrad:

Vi betalar för ett stall med 3 boxar och 2 stoooora hagar 250:- per box i månaden (totalt 750:-), vi sköter allt själva och köper mat och spån osv.. Bra bussförbindelser och skapligt nära till ridhus, 5-10 min med hästtransport.. :)

Och var bor du ungefär?

Som jag tidigare skrivit kan jag tänka mig som mest betala 500kr per box...och som någon skrev, låter de bara stallet stå förfaller det snabbare...Så både två tjänar på det om vi bara kan komma överrens om priset...de får in lite pengar och jag underhåller deras stall...Jag får stallplats men jag har inte lust betala nästan det dubbla än vad andra betalar för helinackordering...

Senast ändrad:

Jag är från Skåne och priserna är inte lägre här nere som du vill påskina - hästdistrikten i Skåne ligger på liknande nivåer som i Stockholmsområdet.

Jag hade personligen velat ha mer service för pengarna.
Jag har för 700:- per box alltid fått alla fodringar och in-/utsläpp med i det priset. Betalade nog tom lika lite när jag stod på ett ställe med ridhus och ridbana på gården :o Vet inte om det är jag som haft tur, eller om det helt enkelt är så priserna ligger här (NV-Skåne).

I nuläget betalar jag 700:- per box i en mindre stalldel anpassat för max b-ponny (boxarnas storlek, takhöjd osv). Mån-tors har jag fullservice på mina shettisar, stallägarens trettonåriga dotter har detta som sitt "jobb". Hon får 300:- i månaden, men eftersom stallhyran ofta blir lite ojämn så avrundar jag uppåt så får hon det :angel: Skulle jag samtidigt ta mina hästar en vecka själv (händer på lov) så får hon fortfarande 300:-+.

Jag är från Skåne och priserna är inte lägre här nere som du vill påskina - hästdistrikten i Skåne ligger på liknande nivåer som i Stockholmsområdet.

Beror ju på var i Skåne du bor... Som jag har skrivit x antal gånger nu så är detta inget populärt hästdistrikt... Jag har angett prisinfo för min omgivning... det är lite skillnad på malmö/helsingborg osv mot utanför Tågarp på landet...kolla upp din egen fakta innan du klagar på min tack!!!

Det var ju en snäll kompis du har. :crazy: Med andra ord finansierar hon nästan helt de andra hästägarnas stallplats för egna pengar.

Ja det kan man säga att hon gör, men de som hyr hos henne fixar sina hagar själva och målar "sin" del av stallet.

Sen gör hon ju det för att hon tycker att det är roligare att ha folk i stallet och att de kan hjälpas åt om det krisar ibland, hon är själv med tre barn och då kan det vara skönt om det finns någon som kan ta ut/in eller fodra om det skulle behövas.

Sen har hon inga jättekostnader för sin gård heller.

Men jag hade inte hyrt ut platser så billigt, om jag skulle hyra ut en boxplats (alltså inte ett helt stall) så hade jag tagit ca 500kr/ månad utan att något annat än själva boxen ingår.

(Och då kostar inte mitt stall mer än underhåll och el, stallet har jag egentligen inte betalat något för, vi hade tur och köpte vårt ställe billigt pga kronofogden jagade ägarna, så vi betalade ca en tredjedel av vad det hade varit värt på öppna marknaden.)

Hagar och dylikt hade jag krävt att vi delade skötsel på och givetvis hade de fått stå för om deras häst förstör staket.

Det är ju så olika var man bor och tillgång och efterfrågan, här kan du få en i stort sett gratis stallplats ganska omgående, när ridskolan här i stan chock höjde sin boxhyra till 3000 kr/ månad för sju år sedan så flyttade många, det var helt nybyggt stall, med ridhus och ridbana, in/utsläpp alla fodringar, hö och halm, täcke av/på, okej hagar och mockning ingick, de enda hästägarna behövde göra var att väga hö till sin häst, vilket många klagade på "då måste jag ju åka till stallet varje dag":crazy: då var det många som inte förstod hur det kunde vara så dyrt, men stallet kostade ju en slant att bygga och personalen ville ju ha sin lön;) men det blev lite häftig höjning för innan tog de 600 kr/månad...

Men jag tycker att man kan räkna på vad det skulle kostat om man betalat på lånen på ett stall, på mitt stall hade då blivit ca 1800 kr/månad med tre boxar på 12 kvm var + spolspilta, sadelkammare och bra loft, stallet är på 110 kvm.
Då har jag räknat på vad värderings mannen sa att det var värt när vi köpte, stallet var då fyra år gammalt värt ca 300000 med 6% ränta.

själv bet jag 1500 fören bra stor box o allt foder o ut o insläpp finns ridbana o en större på granngården där det även finns bra hindermatrial o jätte fina bra ridvägar
Hagarna är jätte stora. ligger en bit utanför en större stad
är hel nöjd med kostnaden

Priset är möjligen något i överkant, men inte helt orealistiskt.
Själv betalade jag 500 för en box hos grannen förra vintern. Då skötte jag allt själv.
Tänk på att det du betalar inte enbart är för el och vatten. Underhåll av både stall och hagar kostar en del.
Sen undrar jag lite över hagen. 2400 kvadratmeter: är det till dina tre hästar eller finns det fler hästar i stallet som ska dela på den?

Slutligen: jag har eget stall. Långt ifrån alla ära och redlighet, men ett bra stall med mycket bra ridbana och underbar terräng utanför knuten. En boxplats hos mig är inte billig.

Immer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar