Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rimlig stallhyra...

För vårat stall betalar vid 300kr+el och det är en gammal lada som det är inbyggd två boxar i för minst 10 år sedan. Vi kommer lätt upp i 800kr med el varje månad.

när ridskolan här i stan chock höjde sin boxhyra till 3000 kr/ månad för sju år sedan så flyttade många, det var helt nybyggt stall, med ridhus och ridbana, in/utsläpp alla fodringar, hö och halm, täcke av/på, okej hagar och mockning ingick, de enda hästägarna behövde göra var att väga hö till sin häst, vilket många klagade på "då måste jag ju åka till stallet varje dag":crazy: då var det många som inte förstod hur det kunde vara så dyrt, men stallet kostade ju en slant att bygga och personalen ville ju ha sin lön;) men det blev lite häftig höjning för innan tog de 600 kr/månad...

Du menar väl inte att de fick samma service och allt foder för 600 kronor? :eek:

Immer

Priset vill jag inte säga nåt om, men ville bara ge en liten synvinkel från en med eget stall och som hyr ut platser....

Jag har ett nybyggt stall för 8 hästar(hästarna flyttade in augusti -07)använder 6 själv. De andra två hyrs ut till en tjej som jobbar här och en ponnyryttare.

Dum som jag var hyrde vi ut boxarna till ett pris som vi trodde täckte de kostnade vi hade på varje box...... vilken inte ens är i närheten:crazy:

Hos oss ingår: utsläpp, insläpp, 4 fodringar, mockning, vattning i hage, tvättmaskin och torkrum, uppbindning i värmedel och varm stor sadelkammare/fikarum. Belyst ridbana samt ridhus ska byggas inför hösten. Och all uppvägning av foder ingår.

Det enda ägaren gör är att rida/ta hand om sin häst (krav att de gör detta varje dag) och man har 4 helger på en 3 månads period.

Vi har en anställd som sköter mockning m.m här idag..... det är INTE billigt att ha någon anställd att sköta detta. Personen kostar oss idag 1500:- per häst efter alla sociala avgifter m.m..... Därefter kommer ju kostnader på el, tvättmedel, hämtning och transport av foder m.m....

Så som det ser ut idag hos oss är att vi betalar för att ha inhysingar:eek:
Det hade alltså varit billigare för oss att låta boxarna stå tomma....

Ja, men då får man ju antingen höja stallhyran eller stå utan inackorderingarna. Det är ju upp till er själva om ni vill betala för att ha inackorderingar.

Ja, men då får man ju antingen höja stallhyran eller stå utan inackorderingarna. Det är ju upp till er själva om ni vill betala för att ha inackorderingar.

ja visst är det det!:rofl: skrev ju först och främst till trådskaparen

men det jag ville ha fram är att det är dyrt att ha stall och att 800.- ska man kanske inte klassa som dyrt och orimligt, men självklart är det upp till en själv vad man vill betala.

Visserligen fick TS sköta allt själv, men jag tycker ändå inte att det var speciellt dyrt......Vi var som sagt dumma att tro att mindre än TS kommer få betala skulle täcka de utlägg vi skulle ha som stallägare på varje box, men det visade sig i slutändan att denna summa inte ens täcker el och foderleveranser.....

Senast ändrad:

Du menar väl inte att de fick samma service och allt foder för 600 kronor? :eek:

Immer

Jo precis samma:crazy: visserligen så ingick då en begränsad mängd hö, tror det var tio kilo, men annars var allt samma.

Det kan ju tilläggas att innan det nya stallet byggdes så fanns bara två boxar till uthyrning och de hyrdes av, ja just det av föreningens ordförande:smirk: bra att kunna sätta priset själv...det fanns också några spiltplatser men de minns jag inte vad de kostade, gissar att det var ungefär samma pris, fast då behövde de inte väga hö`t själva.

800 kr inkl vatten och el är ett bra pris.
I Göteborg får du betala cirka 1200 kr i kallhyra.

Priset är möjligen något i överkant, men inte helt orealistiskt.
Själv betalade jag 500 för en box hos grannen förra vintern. Då skötte jag allt själv.
Tänk på att det du betalar inte enbart är för el och vatten. Underhåll av både stall och hagar kostar en del.
Sen undrar jag lite över hagen. 2400 kvadratmeter: är det till dina tre hästar eller finns det fler hästar i stallet som ska dela på den?

Slutligen: jag har eget stall. Långt ifrån alla ära och redlighet, men ett bra stall med mycket bra ridbana och underbar terräng utanför knuten. En boxplats hos mig är inte billig.

Immer

Finns bara tre boxar i stallet så som mest skulle det ju gå 3 hästar i den...Jag vet inte hur stor den e precis...det var typ ögon mått¨...
Underhåll av både stall och hagar hadde jag fått göra med...det ända jag slapp var att forsla bort gödselstacken det gjorde dem med sin egna lastbil...

800 kr inkl vatten och el är ett bra pris.
I Göteborg får du betala cirka 1200 kr i kallhyra.

Här omkring är det dyrt att betala 2400kr för tre boxar utan allt...Får två boxar i mitt nuvarande stall med helinackordering om jag lägger på 200kr

Det e ju stor skillnad på Göteborg och lilla Tågarp...

Till alla... Jag kommer inte hyra detta stall... De får hitta någon annan som e villig att betala så mycket om de inte vill låta det stå och förfalla...

För vårat stall betalar vid 300kr+el och det är en gammal lada som det är inbyggd två boxar i för minst 10 år sedan. Vi kommer lätt upp i 800kr med el varje månad.

Tror inte jag hade kommit upp i 800kr el på en månad...räknat på en höft kanske belysningen är tänd max 4 timmar per dag...och det e om man ska rida och står och ryktar...
Ska man bara mocka och fodra är det väl knappt 1½ timme per dag!

Jag är från Skåne och priserna är inte lägre här nere som du vill påskina - hästdistrikten i Skåne ligger på liknande nivåer som i Stockholmsområdet.

Mmmm, det finns stall som är riktigt dyra (mycket service) men det finns gott om billiga också.

Vårt första stall vi stod i här där vi bor betalade vi 950 kr för och då ingick ut/insläpp alla dagar, hö, havre, betfor, mineraler och tre balar halm i veckan. Det fanns även sommarbete på gården och en belyst ridbana. Det var visserligen 4 år sedan men de tar bara några hundra mer idag.

Ett annat stall här i närheten tar ungefär 1600 och där ingår utsläpp vardagar, hösilage och spån. Sommarbete finns samt väldigt nära stor ridanläggning.

Förutom dessa exempel finns ett antal mindre stallar med billig hyra här inom samma samhälle.

Jo precis samma:crazy: visserligen så ingick då en begränsad mängd hö, tror det var tio kilo, men annars var allt samma.

Dvs att den som ägde stallet betalade för att ha inackorderingar? 10 kg hö á 2 kronor gånger 30 dagar = 600 kronor. Mockning, täckesservice, in- och utsläpp, ridhus och ridbana var alldeles gratis, då?
Den siste idioten är tydligen inte född :cool:

Immer

Dvs att den som ägde stallet betalade för att ha inackorderingar? 10 kg hö á 2 kronor gånger 30 dagar = 600 kronor. Mockning, täckesservice, in- och utsläpp, ridhus och ridbana var alldeles gratis, då?
Den siste idioten är tydligen inte född :cool:

Immer

Det enda som inte ingick var ridhuset, för det fick man betala några hundralappar per år, hö´t kostade då ca 90 öre kilot, det var ju sju år sedan, nej man kan undra varför ridskolan inte gick med vinst:cool:

Hyran har med efter frågan att göra. Ligger Boxar nära större stad med mycket intresserad hyresgäster, kan priset vara högt men är där inte många som söker boxar, får dem ha lägre priser. Dem har ju valet att antingen vänta ett par år tills det kommer någon som betalar det dubbla av värdet eller så hyr dem ut det snabbt och billigt, och tjänar mer på det i längden. Priset dem har är på samma nivå som om du skulle hyra en Box i närheten av Malmö.

Samma här.

Det är faktiskt så att det kostar att hyra. Den absolut lägsta hyra jag är bekant med är 700 kr. och då gör de allt själva, däremot är de fler i stallet och ägaren hjälper till när det behövs och vice versa.

Det är klart att priserna varierar. Sedan måste man också tänka på att människor som hyr ut stall/stallplats faktiskt vill vinna något på det också. Även om det så baar är en hundralapp/häst i månaden så vill åtminstone inte jag och många med mig inte stå med något utan att få ut något av det.
Visserligen finns de människor som tycker att det är OK och då hittar man även billigare hyror.

Till alla... Jag kommer inte hyra detta stall... De får hitta någon annan som e villig att betala så mycket om de inte vill låta det stå och förfalla...

Det är ju knappast så att förfallet skulle bli mindre om det fanns hästar i stallet. Hästar sliter oerhört hårt på såväl inredning som marker.

Är det verkligen värt 800kr per box?
Där jag står nu kostar det 1300kr och då ingår allt utom mockning.
Likså priserna här omkring är liknande för boxplats med service, hittar tyvärr inga annonser om stall som hyrs ut utan någon mer som ingår än el och vatten, så jag har inget att jämföra med...

Om nu ALLT ingår i 1300 kr utom mockning, då förstår jag inte ens din fråga.

Det är ju knappast så att förfallet skulle bli mindre om det fanns hästar i stallet. Hästar sliter oerhört hårt på såväl inredning som marker.

Ja hästar sliter oerhört, man får räkna med att avsätta 200 spänn per månad och box och förmodligen är även det i underkant. Att lägga om ett golv är inte billigt, det slits fort och speciellt om hästen har broddar vintertid. Box inredning är dyrt att köpa nytt, men även begagnat har det ett högt andrahandsvärde. Att byta virke i en vägg 4 plankor upp samt i tre boxar tillsammans ca 9 m långt, det kostade 1000 kr.:eek: i bara virke och sen tillkommer spik och ev arbetskostnad.

Det är egentligen väldigt svårt för folk att förstå vilka kostnader det kan handla om, nu har vi ett stall kollektivt med några andra. Sammantaget får vi betala för det slitage som hästarna bidrar med, och det gäller ju inte bara boxen/stallet utan även hage mm. Vi får också bidra med arbetsinsats, och kan vi inte göra arbetet så måste det lejas iväg till en kostnad. På det här viset får man en god insyn i vilka kostnader vi talar om, och kostnader finns, tro mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar