Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??
Problemet med stall är att det är många som skall samsas på gemensamma ytor och hantera varandras saker.
Eller så skall stallägaren hantera dina saker.
Det ger helt andra förutsättningar än vid uthyrning av bostäder.
Jag hyr ju ut bostäder men i princip inte stallplatser av just den anledningen.
Fast de regler jag tänker på hamnar inte direkt inom det området. Och inte ens om det vore så, förklarar det varför det är så enkelt att dela tvättstuga, grillplatser samt bilar i bilpool i mitt bostadsområde.
Jag tycker att vräkningar på grund av att sopningen av stallgången inte varit helperfekt är absurt, tex, och jag har sett det ske.
Vräkningar som inte verkar ha någon annan grund än halvtaskig personkemi, är inte heller rimligt. I andra professionella sammanhang brukar man förväntas klara av sådant.
Kontrakt där det står att om någon i stallet tycker att hyresgästen inte bidrar positivt till stämningen, är det grund för vräkning. Det är verkligen absurt.
Jag tycker att det är absurt att stänga av promenadvägar till och från ridhus och ridbana med snöre därför att någons häst skitit och ägaren missat att plocka bort det. Extra absurt blir det när stallägaren samtidigt försöker förbjuda andra att ta bort skiten, så man blir av med snöret.
Rejäla utskällningar därför att någon har ställt en sopborste en meter från dess rätta plats, tycker jag också är absurt.
Stallägare som välter ner hyresgästens hästtransport i diket därför att den var parkerad på fel ställe under några timmar, tycker jag inte är rimligt.
Stallägare som närmast mobbar alternativt vräker sina hyresgäster pga detaljer i hästhanteringen; jag tänker på sådant som täcke eller inte täcke, vanlig dressyr eller barock, osv osv. Alltså grejer som inte på något enkelt sätt är rätt eller fel, men där stallägaren kör sitt race till och med mot betalande hyresgäster.
Regler som starkt inskränker på allemansrätten, tycker jag också är för vanligt.
Alla mina exempel gäller konflikter mellan vuxna, inte tonåringar.
Tillkommer då de svarta pengarna och därigenom ogiltiga kontrakt, i den mån kontrakt alls förekommer.
Jag tror att många hästägare helst inte vill se en professionalisering av inackorderingsstallen, pga prisökningen. Men jag tror också att många stallägare vill undvika det, eftersom det skulle kräva en mer professionell hantering från deras sida.