Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Jepp! Och jag är en långsint oxå .....

Det är ju något som är din egen förlust. Samt att dina personliga vendettor borde du ju reda upp privat, öga mot öga i stället för på ett öppet forum!

Kicki :laugh:

Det verkar som alla med lite insyn i vad som faktiskt händer (det är ju lite mer än att gräset växer och vips! är det färdiga balar på gårdplanen) tycker att 1 kr/kg inkl. leverans och moms är välgörenhet.

Och det verkar också som vissa hästägare anser att det är andra människors skyldighet att sponsra deras fritidsintresse genom att bidra med gratistid och kostnadsutlägg eftersom de inte har råd att egentligen ha häst...

Jag tycker att en prishöjning är mer än befogat för allt ni får.
Måste vara bra stöttning för stallägaren att i alla fall en hyresgäst vill göra rätt för sig. :)

Tyvärr finns det alltför många stallägare som inte driver sina inackorderingsstall affärsmässigt. De förstör för oss andra, som försöker driva stall på vettigt sätt - Och kanske få lite betalt för allt arbete man lägger ned...håller med om att det är märkligt att det finns folk som sliter o jobbar o sponsrar andras hästar. Till viss del tvingas jag också göra det, eftersom jag tvingas hålla nere hyran för att inte vara "för dyr", pga att stall runt omkring inte tar betalt som de borde.

Det verkar som alla med lite insyn i vad som faktiskt händer (det är ju lite mer än att gräset växer och vips! är det färdiga balar på gårdplanen) tycker att 1 kr/kg inkl. leverans och moms är välgörenhet.

Och det verkar också som vissa hästägare anser att det är andra människors skyldighet att sponsra deras fritidsintresse genom att bidra med gratistid och kostnadsutlägg eftersom de inte har råd att egentligen ha häst...

Ingen tvingar någon att producera och sälja hösilage och ingen tvingar någon att ta emot inackorderingar.
Vilka hästägare är det du menar anser att det är andra människors skyldighet att sponsra deras hästägande?
Det är en hel del besserwissrar i den här tråden.
Jag köper det hösilage som har bra kvalitet till bästa pris, något annat vore väl idiotiskt. Jag kollar annonser och jämför priser. Jag ber ingen sponsra mig.
Jag har eget stall och har inackorderingar som ger mig mer hjälp än besvär. Många av er "som vet bäst" i den här tråden verkar generellt tycka att människor mest ställer till besvär. Då kanske man ska fundera över sin egen inställning till andra människor. Om man utlovar fullservice kanske man inte ska ondgöra sig över inackorderingar som inte hjälper till. Jag tror inte heller det är så många inackorderingar som förväntar sig att man ska sitta och vakta hästarna på nyårs- och midsommarafton. Som stallägare klargör man helt enkelt vad som ingår och vad som inte ingår. Därefter kan inackorderingen ta ställning till om det är ett stall som passar. Den som vill ha dygnet-runt-jour lär inte ha så många stall att välja på. Innan jag läste denna tråd hade jag aldrig hört talas om det, men det är klart att det måste bli dyra stallhyror då.

Men du store tid, varför då?
Företagande måste ju ske på marknadsmässiga villkor.
Vad har _regeringen_ med det att göra?

Regeringen skapar de lagar som reglerar marknaden, samma med EU. Utan EU-bidrag skulle vi ha en annan marknad.
Vi har olika mycket moms på olika tjänster och produkter, vi har olika firmaformer och bokföringssystem, vi har lagar stiftade av regeringen att hålla oss till. Vissa småföretag får lägga så mycket som 30 % av sin arbetstid på att fylla i blanketter och hålla ordning på regelverk.
En av de saker som borgarna gick på val till var att förenkla för småföretagarna.

Att de har med att förenkla för småföretagarna att göra är jag med på.
Men att de särskilt skulle ägna sig åt att underlätta för häst-branschen kan jag inte hålla med om.

Finns det ingen marknad som vill betala vad det kostar så gör det ju inte det.

Jag har kört småföretag i över 20år och kan inte tycka att pappersarbetet är direkt betungande.

Håller med dig med ett undantag -reglerna kring hästförsäljning. De måste formas så de passar just hästar, enligt mig. Men det är en annan tråd :)

Att de har med att förenkla för småföretagarna att göra är jag med på.
Men att de särskilt skulle ägna sig åt att underlätta för häst-branschen kan jag inte hålla med om.

Finns det ingen marknad som vill betala vad det kostar så gör det ju inte det.

Jag har kört småföretag i över 20år och kan inte tycka att pappersarbetet är direkt betungande.

Olika branscher har olika regler pga olika produkter och förutsättningar. Jag har jobbat på en företagarorganisation och de som hade det värst var kemibranschen - där har regeringen och riksdagen verkligen stiftat massor av lagar just för dem. Varför inte förenkla för hästbranschen? Konstumentköplagen fungerar ju inte särskilt bra när det gäller hästar. Reklamation efter flera år känns orimligt.
Man underlättar (och även försvårar) för olika branscher på massor av sett. Vi har olika momsskatter för olika saker, extra katter på andra saker - exempelvis grus.
Försvårar för hästbranschen gör ju regeringen genom att inte godkänna ridsport som friskvård, men istället godkänna exempelvis tennis.

Varför inte förenkla för hästbranschen?

Jag ser inte var svårigheten skulle ligga.
Mitt företag är i hästbranschen.

Vad behövs göras lättare för mig?

Subventioner är inte något som jag tycker att vi skall ha alls.
En marknad som inte bär sig själv skall inte hållas under armarna på konstgjort vis.

Det här är ett av mina stora intressen.

Jag önskar inget hellre än att faktiskt få betala vad det kostar att ha häst. Visar det sig då att det är för dyrt för mig, ja, då hamnar problemen där de hör hemma: hos mig. Att ha häst är ingen mänsklig rättighet.

Har du någon idé om hur man skulle kunna få de som hyr ut stallplatser att ta vettigt betalt - vitt - för sin arbetstid och slitage på sin maskinpark, marker etc?

Jag är så himla trött på alla trådar där folk skryter över hur billigt de har sina hästar, och att fodret skulle vara gratis om man tar eget osv. Någon jobbar gratis för det där, och det är ofta inte hästägaren själv.

Varför funkar inte hästföretagen på samma sätt som andra företag - alltså med strävan efter vinst eller allra minst kostnadstäckning (om det är ett hobbyföretag som det väl ofta är)?

Jag har tagit 1600 tidigare. Då ingick fri tillgång på ensilage, 2 kg havre, in-utsläpp 7 d./v, täckesbyten mockning alla vardagar, kuperade skogshagar. 500:- under betet. Sadelkammare med eget skåp och möjlighet att värma upp + gödselhanteringen (hyra o tömning av container), 4 spånbalar/mån.

Detta är en omöjlighet att få det att går runt på! Ska jag kunna driva detta och få 500:- över för mitt arbete varje månad (obs! före skatt!) måste jag ta ut minst 2500:- per box. Och då har jag ingen ridbana.

Har tröttnat på att jobba gratis och betala för andras hästar så numera har jag inga inackorderingar alls.
Det lönar sig helt enkelt inte och folk här på landet anser att dom ska kunna stå uppstallade för max en tusing i månaden.

Kan ju tilläggas att jag driver mitt företag vitt!

/zelma

Ja, det är ju precis det jag har, och argumenterar för.

Ok, jag visste att vi inte var oeniga i frågan. Nu har jag läst dina inlägg och jag hittar ju alla argument för att ta vettigt betalt. Jag saknar idéer om hur det ska genomföras. Höjdes alla stallhyror över en natt till rimliga priser, skulle det ju bli kris för många hästägare. Inte tu tal om saken.

Själv betalar jag ca 3500 (ridhus och paddock finns, dock ingetdera i riktig toppklass, fem fodringar/dag, ut- och insläpp vardagar, foder och strö ingår, stora vinterhagar, tyvärr ingen täckesservice) och jag tror att det är för lite. (Normalstort halvblod, inte helt lättfödd.) Vi mockar själva, men gör inte iordning foder tex.

Då är iofs stallägarens rutiner för en del saker inte de mest tidsbesparande vad jag kan se, men även om de vore det så kan det ju inte bli många ören för arbetstiden. Höhanteringen tar tid, tex.

Alltså, jag orkar ju inte riktigt gå till stallägaren och säga "det här är på tok, nu räknar vi över det här och höjer hyrorna"... men idén att man ska kolla priserna på likvärdiga ställen i närheten, leder ju ingen vart. De tar ju också för lite betalt!

Motsvarande stall utan ridhus brukar ligga ca 500 kr/månad lägre där jag bor. Då tror inte jag att de där 500 i prisskillnad bygger på beräkningar, utan är en marknadsanpassning. Och det är ju en marknadsanpassning satt efter hästägare som inte vill/orkar betala för sig, och stallägare som jobbar gratis. Därför att det är dessa grupper som utgör marknaden.

Att börja med att verka för en sanering av hästbranschen på alla plan (oseriösa hästhandlare, uppstallning, foderförsäljare etc) hade gjort att de som bedriver seriös och inkomstdeklarerad verksamhet med försäkringar och rimliga arbetsvillkor får en chans. Men eftersom medelsvensson inte är intresserad av annat än priset per månad så länge allt fungerar blir det svårt. Det är inte förän man är oense med stallägaren som hästägaren helt plötsligt blir för en sanering.

Själv har jag sått inackorderad där kallhyran inkl. utsläpp/insläpp/fodring var strax under 2000 kr, vilket innebär att det faktiskt kan vara rimligt att gå runt, eftersom uthyraren också säljer allt foder som går åt (med rimligt påslag).

Idag sköter vi oss själva, och det blir billigare i kronor räknat, men det går åt mycket tid.

Min kallhyra är 1500 om jag inte minns fel. Men där ligger ju det mesta av arbetstiden, utom ut- och insläpp som jag betalar en struntsumma extra för.

Det vore ju, förutom kostnaden, en fördel även för hästägare om verksamheten sanerades och mer påminde om resten av näringslivet. Tex skulle ju vettiga kontrakt, revision osv göra att en hel del "vilda västern-tendenser" skulle försvinna, tror jag. Jag tänker på sådant som hemmagjorda kontrakt som är uppenbart lagvidridiga och absurda regelverk som det finns i vissa stall. Som inte förekommer inom välskötta företag.

Med en inordning i det juridiskt välfungerande samhället, skulle man ju kunna diskutera sådant mycket bättre och förhoppningsvis få bukt även med det. Alla skulle veta vad man kan sätta emot, vad man kan kräva av varandra och vad som faktiskt gäller, istället för det här "passar det inte kan du dra" samt konstiga uppsägningar på knasiga grunder som förekommer nu.

Observera att jag inte är oense med min stallägare, jag tycker så här ändå. :laugh: Jag vill att hästeriet, som jag känner så starkt för, ska vara en välfungerande del av samhället.

Jag har ju valt att lägga pengar hellre än tid, men det känns inte bra att det i praktiken är en annan vuxen person som jobbar gratis för min hästhållning. Och som gör det på villkor jag aldrig skulle acceptera.

Det här är ett av mina stora intressen.

Jag önskar inget hellre än att faktiskt få betala vad det kostar att ha häst. Visar det sig då att det är för dyrt för mig, ja, då hamnar problemen där de hör hemma: hos mig. Att ha häst är ingen mänsklig rättighet.

Har du någon idé om hur man skulle kunna få de som hyr ut stallplatser att ta vettigt betalt - vitt - för sin arbetstid och slitage på sin maskinpark, marker etc?

Jag är så himla trött på alla trådar där folk skryter över hur billigt de har sina hästar, och att fodret skulle vara gratis om man tar eget osv. Någon jobbar gratis för det där, och det är ofta inte hästägaren själv.

Varför funkar inte hästföretagen på samma sätt som andra företag - alltså med strävan efter vinst eller allra minst kostnadstäckning (om det är ett hobbyföretag som det väl ofta är)?

Här är en som faktiskt betalar vad det kostar. Vi driver vårt kollektivstall som ett knappt vinstdrivande aktiebolag. Jag betalar ca 3000kr i kallhyra (räntor och amorteringar på lån, el, vatten, värme, redskap, anläggningsutrustning osv)

Utöver det tillkommer foder och strö, samt mångder av ideella timmar till underhåll osv./ månad.

Min månadskostnad utan försäkring, vet., hovslagare utrustning etc. ligger på runt 5000kr.

Alla tjänar i längden på en seriös verksamhet. Särskilt de som jobbar med det.

:bow: Yippee! Tänk om detta hände! Är själv i sitsen att i princip ha beslutat mig för att "lägga ned verksamheten" och ägna min tid åt annat, som betalar mina räkningar.... hästverksamheten gör det inte! Synd, för det är ju så härligt att jobba med det...det är väl därför man gör det. Men tyvärr så dimper det ned räkningar i min brevlåda som behöver betalas....

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Hej där! Detta gäller inte mig utan hjälper en vän :) "Jag hyr ett helt stall, det finns fyra boxar och jag har två hästar, stallet...
Svar
5
· Visningar
4 788
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka