Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??
Ja, det är ju precis det jag har, och argumenterar för.
Ok, jag visste att vi inte var oeniga i frågan. Nu har jag läst dina inlägg och jag hittar ju alla argument
för att ta vettigt betalt. Jag saknar idéer om hur det ska genomföras. Höjdes alla stallhyror över en natt till rimliga priser, skulle det ju bli kris för många hästägare. Inte tu tal om saken.
Själv betalar jag ca 3500 (ridhus och paddock finns, dock ingetdera i riktig toppklass, fem fodringar/dag, ut- och insläpp vardagar, foder och strö ingår, stora vinterhagar, tyvärr ingen täckesservice) och jag tror att det är för lite. (Normalstort halvblod, inte helt lättfödd.) Vi mockar själva, men gör inte iordning foder tex.
Då är iofs stallägarens rutiner för en del saker inte de mest tidsbesparande vad jag kan se, men även om de vore det så kan det ju inte bli många ören för arbetstiden. Höhanteringen tar tid, tex.
Alltså, jag orkar ju inte riktigt gå till stallägaren och säga "det här är på tok, nu räknar vi över det här och höjer hyrorna"... men idén att man ska kolla priserna på likvärdiga ställen i närheten, leder ju ingen vart. De tar ju också för lite betalt!
Motsvarande stall utan ridhus brukar ligga ca 500 kr/månad lägre där jag bor. Då tror inte jag att de där 500 i prisskillnad bygger på beräkningar, utan är en marknadsanpassning. Och det är ju en marknadsanpassning satt efter hästägare som inte vill/orkar betala för sig, och stallägare som jobbar gratis. Därför att det är dessa grupper som utgör marknaden.