Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??

Vore kanon om det kunde bli lättare för småföretagare inom hästbranschen att faktiskt kunna bedriva sin verksamhet VITT :D
Många trivs inte med den svarta marknaden men har inte råd med en vit....:crazy:
Hobbyverksamhet är ju egentligen en rätt pinsam formulering.... Vad vinner man på det?? Man kan inte dra några kostnader el moms.... viss man är inte heller skyldig att betala nån moms, men vore det inte bättre att ändra Hobbyverksamheten så att det går att bedriva den "på riktigt"?? En startgrop att komma igång som hästföretagare :idea:
Hästbranschen är svår pga dessa oändliga kostnader.... Vore det inte lämpligt att vår regering kunde ta fram lite förslag som nderlättar företagande inom häst? Att uppmuntra till att bearbeta den svarta marknaden? Många vill men kan inte :p

Tillåt mig småle, jag tror knappast bönderna bedriver välgörenhet, det har ni nog fått rejält om bakfoten. Ni kan väl göra en enkel sökning på Blocket så ser ni själva. Ni verkar fixerade vid detta med välgörenhet.
Vårt kött som vi äter skulle nog vara betydligt dyrare om hö och hösilage skulle vara så dyrt att tillverka.

Vad köttpriserna kostar och vad det kostar för oss att ta fram grovfoder går inte hand i hand. Och om någon säljer sitt grovfoder för 1 spänn eller under per kilo så är är det knappast någon som odlar till egna djur parralellt, varför mer eller mindre skänka bort något som ens egna djur kan fara väl av. Eller att man är utan djur och odlar enbart till försäljning och att då nedvärdera sitt eget arbete samt omkostnader för utsäde, maskinpark o.dyl. verkar ytterst märkligt. Ett sådant pris får inte en normal ekvation att gå ihop.

Sådana här låga priser vittnar oftast om "månskensbönder" med lite mark och att man avyttrar det som växer på åkern och att man inte lägger ner den tiden och de pengarna på en aktiv prod. som vi som är bönder på "riktigt".

Kicki :laugh:

I princip så är allt under 2000 per månad (utan hyresfria månader på sommaren) att betrakta som välgörenhet från stallägaren som då sponsrar din hästhållning.

Skulle stallägaren vilja ha rimliga återbetalningstider på boxinredning mm och dessutom få en slant för nedlagt arbete så hamnar du lätt på 3-4 000 i månadshyra :grin:

Sluta gnäll och inse att du står billigt uppstallad, för dom pengarna är det knappt att du skulle kunna ha hästen hemma om du hade egen gård.

Får man som stallägare inte in några pengar så är ju alternativet i längden att slå igen verksamheten...

Kan bara.....:bow:

Jag måste hålla med dig lite.

Vi har ett Jättefint ensilage - förra vintern kostade det oss runt 1 :-/kg.
Vi hämtade det själva, så det blev ingen större kostnad per hämtning.
Har man rätt kontakter så kan man minska kostnader.
Att skicka efter ensilage från andra sidan sverige kostar givetvis mer än att hämta själv 10 minuter bort.

Och varför förutsätter alla att det går till likadant i varje stall?
I vissa stall hjälps man åt med att röja hagar, lasta hö, fixa till staketen och sladda ridbanor.
Kostnaden för slitage blir ju inte mindre, men arbetstimmarna för stallägaren blir mindre.

Exempel:

För vissa är betessäsongen att hästar är ute och äter gräs.
Gräs som hux flux dykt upp från marken bara så där??
Nej.
Nej du går nog ut en natt och Sätter ner gräset där? :angel:

I min värld växer iaf gräset från marken. Det är så naturen går till. :devil:

Betala ordentligt för betessäsongen?
Nääää..
-Men då så! Då kan ju hästägarna sitta i hagen och kolla djuren medans stallägaren är ute och super skallen av sig midsommarafton..eller nyårsafon..

Och det gör vi :idea:

Sitter du i stallet hela nyår och midsommar för att folk kräver det så är det klart folk måste betala för sig.

De flesta (iaf jag) som inte vill betala fullpris för betet har ju en anledning till att inte vilja betala också.
Det är inte alla stall som sköts av stallägaren dygnet runt hela sommaren...

DITT stall....
Hur länge har du varit här??

Om du inte fattat det, respekterar jag stallägarens synpunkter. Vi har ialla år kunnat föra en diskussion gällande kostnader och samarbete utan att någon yttrat dumma kommentarer om att man kanske inte skall ha häst eller hängt ut varandra på nätet.

Vilken trist attityd du har!!

Vad har Ts tid i stallet med saken att göra och vad var det för fel att hon skrev "mitt", de flesta utttrycker sig ju så om det stall de står i och ingen brukar misstolka. Vad jag kan se här så verkar det här vara något personligt från din sida! Samt att Ts har inte gjort någon som helst antydan till något som bidragit till att hänga ut någon person eller plats.

Vore kanon om det kunde bli lättare för småföretagare inom hästbranschen att faktiskt kunna bedriva sin verksamhet VITT :D
Många trivs inte med den svarta marknaden men har inte råd med en vit....:crazy:
Hobbyverksamhet är ju egentligen en rätt pinsam formulering.... Vad vinner man på det?? Man kan inte dra några kostnader el moms.... viss man är inte heller skyldig att betala nån moms, men vore det inte bättre att ändra Hobbyverksamheten så att det går att bedriva den "på riktigt"?? En startgrop att komma igång som hästföretagare :idea:
Hästbranschen är svår pga dessa oändliga kostnader.... Vore det inte lämpligt att vår regering kunde ta fram lite förslag som nderlättar företagande inom häst? Att uppmuntra till att bearbeta den svarta marknaden? Många vill men kan inte :p

Men faktum är att hobbyverksamhet är en verklighet i Sveriges rikes lag idag. Därför kan man inte (som många här på forumet) anklaga folk till höger o vänster för att de bedriver svart verksamhet. De flesta gör bara på det enda sätt som lagen tillåter dem till att bedriva sin verksamhet på.
Dvs: så länge deras verksamhet inte går med vinst, har de ingen möjlighet att starta företag och därigenom bli momspliktiga, det säger skattemyndigheten nej till.

Tex frågade jag bara för några veckor sedan hur jag skulle göra för att starta företag på mina båda hingstar. Fick då till svar att jag måste lägga fram en plan för hur vinsten på dessa hingstar skulle se ut. Vilken vinst frågade jag? För säg att de skulle få 3-4 betäckningar/år á 4000kr. Ska vi nu räkna på hur mycket en häst kostar mig per år så lär vi ju hamna på långt över 20 000kr/häst, och då finns ju ingen vinst att hämta. Otur för dig, då får du inte starta företag utan bedriva den verksamheten som hobbyverksamhet, svarade skattemyndigheten
Likaså om jag har eget sto och säljer ett föl efter det för typ 35000kr som två åring. Enligt Wranglers uträkning så kostar ett föl ca 40 000kr första året, så var är vinsten på den hästen?

Är jag svart uppfödare då för att jag inte får starta företag på mina hästar??

I vissa stall hjälps man åt med att röja hagar, lasta hö, fixa till staketen och sladda ridbanor.

Det är tyvärr ganska så sällsynt.
Men i de fallen så kan ju den avlastning som stallägaren får vara värd att ha inackorderingar för.

Jag skulle gärna ha någon att dela arbetet med.
Men det brukar mest bli mera arbete.

Vore det inte lämpligt att vår regering kunde ta fram lite förslag som nderlättar företagande inom häst?

Men du store tid, varför då?
Företagande måste ju ske på marknadsmässiga villkor.
Vad har _regeringen_ med det att göra?

Är jag svart uppfödare då för att jag inte får starta företag på mina hästar??

Det handlar om att sköta bokföringen.
Om du bara bokför så är det ju vitt.
För då så kan du bevisa att där inte finns någon vinst att skatta på.

Hobbyverksamhet med skötta papper är ju också "Vitt".

Och det gör vi :idea:

Sitter du i stallet hela nyår och midsommar för att folk kräver det så är det klart folk måste betala för sig.

De flesta (iaf jag) som inte vill betala fullpris för betet har ju en anledning till att inte vilja betala också.
Det är inte alla stall som sköts av stallägaren dygnet runt hela sommaren...

Där ser man vad lite folk kan..om att ha inackorderingar.

För att få bra beten krävs ett rejält underhåll.
Framförallt om man har ston med föl eller unghästar.
Men även för övriga kategorier.

Jag släpper inte i hagar fulla med smörblommor och liljekonvalj.
Inre heller i hagar fulla med träck.
Inte heller där staketet hänger efter backen.

För att undvika sånt och få optimalt bete krävs rundvandring av hagar för koll av staket 2 gånger per dag.

Det krävs betesputs för att minimera ogräs och parasiter.

Det krävs betesrotation för att ej slita sönder marker.
Man slussar alltså inte bakåt då man byter beten.

Det krävs gödning för att få bra tillväxt av ätbara gräs-sorter.
Det krävs bra fröblandningar som hästar kan tillgodogöra sig på ett bra sätt, samtidigt med tanke på bra rotsystem för att slippa trampskador på marken.

Det krävs koll av samtliga betesdjur morgon och kväll.

Vi ska inte tala om hur vattenkar skall skötas.
Tömmas skuras och dit med nytt vatten. Varje dag.

Till detta behövs en traktor. Det är en sådan som drar mängder diesel, som då kostar pengar.
Det krävs en glad gubbe som kör traktorn.

Även en glad gubbe då märra haltar höger fram. Det är ju gubben som tar hem märra i sitt egenköpta släp, inväntar veterinär, behandlar märra......midsommarafton. midsommardagen och dagarna efter det.

Vi tar då full avgift året runt.

AM

Och du visar hur lite du kan.. om verkligheten.

Som sagt; ALLA stall fungerar INTE på exakt samma sätt som DITT.

Att det är ett inackorderingsstall innebär ju inte alltid att stallägaren jobbar flera timmar om dagen även på sommaren.
Görs det det är det klart att man ska ta betalt för tjänsten.
Men på vissa ställen ingår just bara betet (inkl staket) i "bete" och inte fullskötsel.

Och vad jag vill ha fram är, att trots det är ett kollektivstall eller kallhyrestall eller nåt, så är det oerhört sällsynt, men det händer, att dom som har hästar i andras stall, står för betesputs, så fröblandningar och äger traktorer.

Fast du kanske hör till undantagen som bekräftar regeln?
Du kanske både sår, putsar och ser till att det inte blir trampskador och även har "ronden" ett par gånger per dag plus ständig jour.

För i så fall skulle inte jag heller vara villig att betala fullpris för ett bete ;)
AM

" Vilken trist attityd du har!! "

Jepp! Och jag är en långsint oxå .....

Som sagt - i vissa fall ingår bara bete.

Dvs allt detta som du gör görs helt enkelt inte i alla andra stall!

Och någon "rond" gås inte i alla stall, utan var och en tar hand om sin egen häst, fixar vatten och staket enligt schema osv.
Och ständig jour brukar väl sällan ingå (nån gång på året) om man inte "hyr ut" hästen till någon och specifikt efterfrågar det :p

Börjar just förstå att parasitbekämpning och markvård inte prioriteras på många ställen.
Det är ju synd då bakslag kommer förr eller senare.

Klandrar alltså inte dig Vita.

Däremot med detta att ha ständig jour är väl något som alla hästägare har?
Eller lämnar man hästen midsommarafton och återkommer tre dagar senare?

Antagligen inte. Man skaffar en backup som gör den delen av jobbet.

AM

Man behöver väl inte producera själv när man kan köpa för under 1 krona per kilo av storbönder som har analyserat och välproducerat foder.

Senast jag såg en avhandling som avsåg kostander för egenproducerat grovfoder var lägsta noteringen 70 öre/kg. Och det avsåg inte paketensilerat foder. Avhandlingen gjordes för att belysa kostnaderna för kobönder med mjölkproduktion, rimligen vad du kallar storbönder.

Vad som har framgått tidigare är 1 kr/kg inkl. moms och leverans, och det innebär 80 öre/kg exkl. moms, inkl leverans. 10 öre skulle alltså täcka leveransen och vinsten till bonden. Nä, jag tror inte det. Faktiskt.

KL

Ibland blir jag mörkrädd när jag läser här..

Är uppvuxen på mjölkgård och det är inte lite pengar det kostar att dra runt ett sånt ställe, visst det finns en del bidrag att få men om man helt krasst ska räkna på alla timmar som läggs ner på att få fram fodret så är det ingen stor lön som bonden får.

För hur många kan säga att de jobbar från tidig morgon till sen kväll-natt för de pengarna som en bonde får.

Det är ju inte bara under sommaren som det kostar att producera grovfoder.
Det ska plöjas, harvas sås in ringvältas gödas och tas om hand på varje åker.
De tre första kanske inte varje år men iallafall och då har man inte ens en aning om allt kommer klaffa så det ens blir en vettig skörd det året för vädret kan man ju inte styra över.

Sen ska det slås, vändas om det är hö mer än en gång strängas upp och pressas dessutom plastas om det är ensilage.

Sen ska det bort från åkern och förvaras någonstans.

Då får man bara hoppas att traktor eller någon av de andra maskinerna inte behaga gå sönder för då ökar kostanderna och tidsåtgången ännu mer.

Har inte ens nämnt att det dessutom inte är gratis att köpa in sina maskiner.

Det är inte lite timmar som går åt till allt detta.
OM bönderna skulle börja ta riktiga priser för att faktiskt kunna ta en vettig lön så skulle priserna vara betydligt högre än vad de är idag när folk tycker det är dyrt.

Tycker det är skrämmande när man läser och en del vill ha häst men är inte är beredda att betala vad det faktiskt kostar.

1kr/kg räknar jag som ren välgörenhet från den som säljer.

Ursäkta för långt inlägg.

Riktigt så enkelt är det ju faktiskt inte! Om det inte är så att man trivs med att ha en gräsvall som inte är bruten på 10-20 år och omsådd, inte gödslad, inte putsad o.s.v.

Men för oss andra, som vill ha bra beten, bra fodervallar, där ser verkligheten helt eljest ut.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Hej där! Detta gäller inte mig utan hjälper en vän :) "Jag hyr ett helt stall, det finns fyra boxar och jag har två hästar, stallet...
Svar
5
· Visningar
4 788
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka