Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??
Ingen betesvård? Ingen gödelshantering?
Spånhästen kostar bara i strö strax över 400 kr, tillkommer 10 kg hösilage á 2.35 kr/dag. Två kg lusern på det, 4,50 kr/kg. Gödselhantering (dyr, container) c a 300 kr/häst och månad. Bete (arrende) utslaget/månad och häst: c a 200 kr.
Det är den billiga hästen. Till det kommer betesvård (sprutning, putsning två ggr/år, gödning två ggr/år), insådd var 5:e år. Vartannat år underlag till stallplan, gångar till hagar. Körning i paddock (sladdning, harvning, sputning). Tid och pengar.
Då har jag inte ö h t räknat med byggnaden (vi står inhyrda men betalar med tid).
Billigt är det inte, för oss hade det varit betydligt billigare att betala 3000 kr/häst för helinackordering.
Vet inte om du läste mitt inlägg innan, men skulle vilja påstå att det nu jämförs äpplen och päron, igen
Mitt exempel var räknat på hur det ser ut hemma hos mig, och vad en inackordering skulle kosta mig, beräknat på vad
JAG betalar för mitt stall o mina hästar. Självklart kan inte alla kunna köpa spån för 600kr kbm, men om jag tar in en häst så inte åker jag till Granngården och köper säckaspån till den eller letar upp ett dyrare grovfoder för att ta mera betalt. Jag är tyvärr inte dum i huvudet
När protein behövdes i kraftfodret, letade jag reda på en lösning som blev billigare än att fodra med lusern. Det har funkat super på våra hästar, och ser ingen anledning till att det inte skulle funka på en annan. I annat fall får den i så fall stå för den kostnaden själv - självklart!!
Gödselhanteringen kostar mig ingenting. Har en gödselplatta som täcker 3-4 års förbrukning, därför behöver jag ingen dyr container. Vi lånar grannens maskiner o mark för att sprida gödslet - och nej det kostar inget heller, det är så vi har det med våra grannar. Du kliar mig på ryggen så kliar vi dig - bra upplägg fö, fler skulle prova det med tanke på hur det ser ut på tv ibland.
Gården köpte vi billigt, och det skulle inte falla mig in att räkna med några kvm ladugård i kalkylen, bara för att jag kan.
Jag vet inte, kanske är jag snäll, eller faktiskt dum i huvudet
Mark har vi eg alldeles för lite av, så där av samma sak. Sommarbete lånar vi gratis av ovan nämnda granne, som behöver få avbetat ca 3-4ha.
Har ingen stallplan, padock eller gångar till hagarna. Hästarna släpper vi ut direkt in på logen och därifrån ut i hagen - slipper faktiskt gå ut i skitvädret som tex råder idag, lite stolt över den lösningen faktiskt
Däremot har du rätt!! Betesvård skulle vi givetvis behöva ägna oss lite åt. Detta har inte blivit gjort än och därför fick jag inte med det i min kalkyl. Kan tänka mig att med grannens hjälp skulle kosta mig 1000kr om året, på den lilla plätt jag har. För inackorderingen skulle det bli 330kr/år, dvs 30kr mån. Huja då!! Där sprack hela mitt upplägg
Det jag ville ha sagt med den kalkylen var, att det faktisk för några av oss här i landet är fullt möjligt att ha inackorderingar för en tusenlapp, vitt i månaden. Självklart är detta inte möjligt om man inte har snälla grannar alt egen bonde, eller bor i en dyr del av landet.
Men bara för att det är billigt, behöver det inte alltid vara orimligt.