Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??
Jag är inte upprörd. Inte det allra minsta faktiskt
. Däremot har vi haft extremt roliga och konstiga samtal här hemma efter att jag delat med mig av vad som sagts i denna tråd. Gubben undrade bla vad vi skulle göra med cirkelsågen han sprungit o lånat hos sagda granne - utan lov dessutom tills han fick tag i honom på kvällen, och fick ett stort garv som svar att det bara var att ta vad han behövde. Hua vilka hemska grannar det finns
Jag skulle vilja påstå att det jag har delat med mig här i tråden har upprört en eller två andra. Det är det som jag tycker är konstigt
Jag delade med mig av vad en boxplats i mitt stall skulle kunna kosta, med foder och strö inköpt vitt. Sedan har folk hängt upp sig på en traktor, vilket har roat oss oerhört. Jag lade då till vad denna skulle kosta att hyra (400kr/h skulle jag påstå är ett rimligt listpris, baserat på uppgifter från Ramirent). Detta var inte bra, utan då fick jag inte begära hjälp av min hyresgäst, utan det var då svartjobb. Att tusentals andra stall har schemalag stalltjänst utan problem, verkade inte få gälla hos mig - det har också gett upphov till glada asgarv här hemma.
Det som däremot upprör mig en del när man läser trådar här på buke, är att det anses så
enormt fult att faktiskt kunna ha häst till en billig peng (billigt är ju ett relativt begrepp när vi pratar om hästar
). Råkar man säga att min häst kostar mig 500kr/mån (exkl förs o hovsl), så ska du se på f*n att det blir ett jävla liv.
Men för mig är det extremt mycket viktigare att lägga HUTLÖST mycket pengar på försäkring av mina hästar - än att stalla upp dem i det finaste stallet i det dyraste området alt köpa ett ställe där. Jag har inte råd med både och. Men det är bara min inställning till mina hästar..........
Med det sagt säger jag inte att det är ok att gnälla över priser som är faktiska för vad en annan stallägare har för kostnader på sitt stall, eller om dom vill ha ut en förtjänst på det arbete de lägger ner. Men samtidigt har jag enormt svårt för att acceptera att man som stallägare tar in en sådan person i sitt stall, alt inte säger upp kontraktet och ber vederbörande flytta. Jag fattar det faktiskt inte alls
Det är ju trots allt du som väljer vem som ska få stå där.
Däremot kan jag tänka mig att det gnälls hästägare och hyresgäster emellan ang vad saker o ting kostar. Men vad säger att man måste sänka sig till deras nivå och leka hink o spade och må dåligt för att andra har den inställningen att inget ska kosta. Vi är åter tillbaka till mjölken som skulle kosta 2kr/l