rimlig anmälningstid?

ameo

Trådstartare
Moderator
Håller på att anmäla min shetlandshingst till avelsvärderingen i höst. (han måste ju visas igen och göra bruksprov)
Är det bara jag som tycker att det är orimligt att man ska behöva anmäla mer än 2½ månad i förväg? Det känns ju väääldigt avlägset just nu med visningen som är sista veckan i september... Väldigt lätt att missa/glömma när man ska anmäla så himla långt i förväg, tycker jag.
Någon som kan tal om för mig varför man ska behöva anmäla SÅ längt i förväg, egentligen?

Antagligen för att det är en hel del förarbete inför en avelsvärdering. Eventuella egna meriter, eventuella avkommors meriter och föräldrarnas meriter skall ju även tas med i avelsvärderingen. Allt skall kollas upp och vidimeras, och jag tror att en del avelsföreingar får/ges tillfälle att yttra sig över hingstarna inför premieringen avseende speciella härstamningar, färger, höga meriter osv...
Tycker också att det känns långt mellan 1 juli till premieringstillfället på hösten, av någon anledning känns det kortare mellan 10 januari som alltid är sista anmälningsdag till vårens avelsvärdering för hingstar och avelsvärderingen i månadsskiftet mars/april..
Tycker också att det har börjat bli en tendens till väldigt god tidsmariginal mellan anmälningstidens utgång och visningstillfället när det gäller sommarpremieringarna för ston o unghästar också, suck...

Hlsn Helena

Jag ifrågasatte detta inför en visning i sommar, fick det fåniga svaret att det behövdes för programmet ska skickas till tryckning, hittills har jag aldrig sett något annat än program som kommer från en vanlig kopieringsmaskin.

Det är ju minst lika mkt förarbete till halvblodens bruksprov och i år gick de ut lite mer än en månad innan start. Så uppenberaligen hinner man sådant på kortare tid.

Tycker också att det är väldigt tidigt, hade väl räckt med en månad som på utställningarna? De hinner ju med allt som katalogtryckning osv.

Vart ska du visa? Jag har anmält min till Örebro.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 189
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 046
Senast: SwedEmB
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 210
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar