Riktning vid kratsning...

T

Tinnietoy

Hej alla hästvetare.
Jag har lärt mig att man ska kratsa en hov från trakterna och frammåt dvs från sig själv i riktning mot golvet. Men vi kom att diskutera varför och hade olika funderingar kring detta. Är det för sin egen säkerhets skull eller för hästens skull? Jag har häst sedan flera år och tycker att jag borde veta detta men får nog erkänna att så inte är fallet... :o Någon som vet? :)
 
Sv: Riktning vid kratsning...

Jag har fått lära mig samma sak, att om "gönket" i hoven sitter hårt (kan ju vara sten, is och allt möjligt), man tar i för kung och fosterland och man slinter så kan man göra fina märken på både sig själv, strålen och hästbenet...

Ungefär som att man inte ska tälja mot sig själv, bara bortåt. :)
 
Sv: Riktning vid kratsning...

Jag upplever också att man får mer kraft när man kratsar "från sig". Lättare att få bort skit helt enkelt.
 
Sv: Riktning vid kratsning...

Det är ju lättast så, då kommer man ju åt rund skon på hästen lättare. Dessutom slipper man ju få upp skit och stenar i sitt ansikte som det säkert skulle bli om man kratsade åt andra hållet.
 
Sv: Riktning vid kratsning...

Ja, så slipper man få det losskratsade i karleden på hästen, det trodde jag var främsta anledningen.... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp