riktig brunst?

ameo

Trådstartare
Moderator
Många ston brunstar när de kommer till nya stall eller det kommer nya hästar till stallet. Detta oavsett om de nyss gått ur en brunst...
Mitt nya fullblodssto ( se den här tråden om fbl i hblavel ) var, enligt säljaren, brunstig förra helgen (var i brunsten vet jag inte) och hon var ur brunst när jag hämtade henne i torsdags.
Nu är hon åter brunstig och detta får mig att börja fundera.
Är det möjligt att hon "laddat om" och att det är en riktig brunst igen? Eller är det nån form av skenbrunst? Nån som har koll på hur sånt här funkar?

*mest bara nyfiken ameo*

Har inga bevis för teorin men om jag tänker på hur märrarna fungerar här hemma så verkar det som om dom synkade brunsterna.
Så ofta är alla gallmärrar brunstiga samtidigt.
Så trots att någon tjuvstartade tidigare och någon senare så är dom ganska lika i april-maj.

När det kommer nya ston i flocken så blir dom övriga mildare mot henne om hon är brunstig...Konstigt igentligen.

Kanske är det en form av kamuflering...vet inte.
Att bli accepterad. Att,genom brunst och därav fränare lukt, dölja att hon är en främmande häst.

En brunstig märr luktar annorlunda och kanske är det så att "inkräktaren" brunstar för att på så sätt flyta in i gänget på ett smidigare vis.

Två helt främmande ston kan ju samsas första veckan hur bra som helst...i brunst.
Sedan, när dom gått ur den, så ryker dom ihop och slåss.

Bästa sättet för dig att få svar är ju naturligtvis om veterinär kommer och kollar henne...

Bara teorier från min sida...
AM

Att gallston synkar brunster är väl ett välkänt faktum?
(jag minns första sommaren jag ägde min shettishingst - min 4e säsonge med hingst på fribetäckning - när ALLA stona han gick med brunstade samtidigt... Grejen var bara att TRE av de 6 stona redan var dräktiga... :p)

Jo, jag har faktiskt tänkt släpa med mig damen när jag ändå kör den andra "fläskpaddan" :D för brunstkoll på måndag morgon... Men jag tycker ändå att frågan är intressant att diskutera! :)

Tycker nog att de ston som kommer hit brunstar misstänkt fort för att det alltid ska vara en tillfällighet...
Det är ju ett välkänt faktum att t ex suggor brunstar bättre om de flyttas, och jag tycker det är likadant med ston. :)

Men ÄR det då riktiga brunster som går att betäcka/seminera på?

Hmmm...
jag kanske skulle parkera krångeltanten ("fläskapdaddan") på stationen på måndag om hon int eär brunstig, så kanske hon kommer igång... Fast det känbns så himla onödigt att ställa henne där när jag inte ens har en mil dit...

Jodå, det är riktiga brunster. Ofta blir de flesta ston seminerade inom en vecka, fast ägaren inte alls har haft brunstkoll innan de kört hit stoet.

Jag vet att ston som man släpper ihop med andra ston som är högre i rang brunstar för att visa sitt underläge.
Nu har jag flera hingstar så ibland känns det som mina ston brunstar hela tiden, men jag tror inte att dom har ägglossning så ofta utan det mer följer ett mönster.
Det bästa vore kanske att ultraljuda, krångligt men igentligen det enda säkra för att kolla eventuella ägg. :confused:

*lånar knapp*

Kan det inte vara lite så att stona "skvätter revir" när de kommer till nya ställen? När jag körde mitt sto till hingst för ett par år sedan så visste jag att det skulle dröja minst 10 dgr innan hon skulle komma i brunst, men dagen därpå när jag åker för att hälsa på möter jag stoet på gårdsplan i färd med att få svansen lindad för betäckning. när jag ser ut som ett frågetecken säger hingsthållaren att hon visar tydlig brunst. Småskvätter hela tiden. Jag trodde inte på brunst vilket var rätt misstanke för stackars hingsten fick stryk så det bara visslade om det :D. hon var defenitivt inte brunstig!

igår fick jag hem ett nytt sto, ägaren hade transporterat det från ställe A till B på fredagen, och när hon kom till B så "brunstade hon klart synligt" (finns hingst på gården), men när hon kom till mig och jag provade henne (iofs samma kväll) så var hon intresserad av hingsten men slog, alltså inte brunstig.

jag antar därför att hon skvätte revir eller vad vi skall kalla det när hon transporterades dagarna innan.

har ni erfarenheter av liknande? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka