Jag anser nog att man kan påverka dem också genom att exempelvis inte ta ut så stora lån. Att räntor kan ligga i intervallen 0-5-10-12-15 procent under olika perioder är inte något okänt. Sen tänker jag också att hela det där "skyll dig själv" är väldans konstigt ändå, men jag tycker också vuxna människor får leva med konsekvenserna av sina aktiva val utan att farbror staten omedelbart ska rycka ut med räddningsplankor som förvärrar situationen i stort. Elstöd och räntesubventioner är usla saker.
På 90-talet fick många nyblivna fastighetsägare sälja till underpris och fortsätta betala på lån för en bostad de inte ägde under lång tid. Det skulle kunna börja hända igen om 1-3 år om vi inte får bukt med inflationen och de underliggande externa faktorerna ligger kvar, och framförallt om arbetslösheten stiger i storstadsområden.
För mig som levde då och såg det är det lite klurigt att förstå hur man väljer att ta ut (i min föråldrade världsbild) gigantiska lån med vetskapen om att det kan bli extrema månadskostnader under perioder. Samtidigt är min observation från en position där de pengarna och reserverna aldrig funnits, och jag kan ändå förstå att om man har en väldigt trygg och bra ekonomi, väljer att göra det för att kunna bo exakt så som man önskar.