Riesenschnauzer

Torktumlare

Trådstartare
Jag vet hur rasen är allmänt och vad den behöver för att må bra.

Men tja man kan skriva att jag är ute efter en liten manual for dummies :D

Vad jag vill veta är:
Vilka linjer ska jag kolla efter vilka ska man akta sig för? (Gärna tips på uppfödare helst nära Skåne (eller vi åker självklart åker långt för rätt linjer men gärna inte högre än Sthlm nu när man mest vill kolla))

Hur långt innan "vågar" man ta kontakt med en uppfödare? (om man vet att man vill ha hund om 2-3 år, vågar man ta kontakt med någon kennel redan nu bara för att komma ut till dem och "känna och klämma"?)

I RAS standarden står det att ett av målen för rasen är att man ska

• Arbeta för en rygglinje som är något mer sluttande.

Är det något man ska oroa sig för? (tänk schäfer) Kanske inte just jag men i framtiden varför? Mår rasen dåligt av hur det är idag?

• Arbeta för att minska antalet hundar vars öron ej bäres symmetriskt, där öronen bäres utåtstående pga veck vid örats ansättning.

Jag fattar att man måste ha kvar rasens grundutseende men är detta en avgörande aspekt innan man avlar?

Av mina högsta prioriteringar är en frisk hund, har läst lite sjukdomar runt rasen de verkar relativt friska om man kollar på andra större hundar. Men är det något man borde kolla upp extra? Hur ligger rasen till vad gäller försäkringen? Har de mycket allergier?

Har dessa hundar ett stort tuggbehov (större än vanliga stora (tänk schäfer) hundar?)

Kan tillägga att jag söker en (svart), lyhörd hund avlad med friska och aktiva linjer att träna bruks/sök/lydnad/skydd med (så pass rasen tillåter det). Inga kennlar som arbetar med enbart utseende eller något annat extremt.

Något annat övrigt man ska tänka på ang rasen?

/En som första gången ska planera ett hundköp "på riktigt"

Senast ändrad:
Sv: Riesenschnauzer

Jag har inga svar på dina frågor men eftersom jag har riesen själv så skulle det vara kul att höra mer om det.

Välj en hund ur rena brukslinjer!
Skippa allt vad "amerika-blod" heter - dvs alla uppfödare som hänger upp sej på Skansen-hundar eller andra pälsmonster.
Glöm Peppar o Salt hundarna.

Prata med några av de "gamla" bruksrävarna vars hundar i generationer visat sin duglighet både i bruksskogen och som räddningshundar mm.

Ex Bardlands, Ba'hunnas, Gullviks mf

Besök Riesenlägret och träffa en massa trevliga skägg och deras ägar och bilda dej en uppfattning om vad det är DU vill ha!

/Swat

Får man besöka riesenlägret utan en riesen? Vem ta man kontakt med i såfall om man vill dit? Har för mig att det är rätt långt upp ?

Ser att du är från Skåne och då har du inte så långt till Skåne/Blekinges lokalområde för riesenklubben. De är mycket aktiva och de flesta är väldigt bra människor att ha och göra med. De har ett populärt läger varje vår och höst.. Dit är du alla gånger välkommen och titta och prata lite om du är intresserad. Här hittar du info och vem du ska kontakta. http://www.sblo.se/31443373

Mvh

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 748
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
812
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 838
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 270
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka