Ridtips och övningar på nätet?

alazzi

Trådstartare
Fick tips om en site som tyvärr numera kräver betalning så den föll bort. Inte för att summan var stor utan för att jag bor i Tyskland och det blir faktiskt för krångligt att betala en svensk site.

Konstigt att det inte finns ridövningar och tips på denna sida? Intresset borde ju vara tillräckligt.

Sv: Ridtips och övningar på nätet?

Jag tror det finns ridövningar på gratissidor. En får man inte länka till här, vet jag. Kan pm:a ang den jag tror har.

Det finns här och var i trådarna här också, se tex lösgjordhetstrådarna nyligen.
Där fanns en hel del konkreta beskrivningar.

En annan övning som är bra för styrkan, reaktion o även ryttarens timing är snabba tempoväxlingar. 2 språng fram o 2 tillbaka......
En kram på ytter o sen fram igen.
Red detta på min ena när den var 5 o lite riden.
sa till tränaren- Det kommer aldrig att gå:eek:, men det gick:bow:
Hästen blir kvickare o kortare i kroppen. Skitbra när man inte har ngn större fantasi.:angel:

Problemet med långa trådar är att det inte blir någon överblick. Man får leta mycket för att hitta något som passar. Och sen hittar man inte tillbaka till övningen när man behöver lite inspiration.

En annan övning som är bra för styrkan, reaktion o även ryttarens timing är snabba tempoväxlingar. 2 språng fram o 2 tillbaka......
En kram på ytter o sen fram igen.
Red detta på min ena när den var 5 o lite riden.
sa till tränaren- Det kommer aldrig att gå:eek:, men det gick:bow:
Hästen blir kvickare o kortare i kroppen. Skitbra när man inte har ngn större fantasi.:angel:

Man kan börja med 5 och sen minska ner om man vill:idea: Jättebra övning! Och åt samma tänk i trav.

Samt även snabba övergångar skritt trav, variera antal steg mellan från 2 i skritt upp till 5-6 eller mer ev, och sen några travsteg, bestämma hur många osv, svårt med alltför få travsteg bara, då måste man berömma svar mkt så inte hästen blir förvirrad och tror den gjorde fel (om man bryter av alt gör halt direkt efter ett par steg) Ställa i övergångarna och ev flytta lite för innersk i skrittstegen. Man kan ta 5-6 steg travsteg kort, länga 3-4, tillbaka, ner i skritt 2- 3steg, trav, osv.

Liknande övningar är både stärkande och ger lyhördhet och intresse och fokusering hos hästen.

Åh, det finns massor, hinner inte skriva mer nu.

Senast ändrad av en moderator:

Du de som tänker 5 språng brukar rida ett helt varv innan det händer ngt:p. Är det 2 så tvingas man att bli snabb o inte bli kvar i tygeln:bow:

Ja, fast det var mer för att man ska våga prova:D

Man ska minska ner sen, :devil: Bra lydnadsövning - dessutom:idea:

Så fort du hittar övningar som verkar händiga, lägg över dom i din egna tränings-mapp :idea: då hittar du dom igen ;)
Kanske inte helt rumsrent, men en bra idé :angel:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 151
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar