Ridterapi!

Sv: Ridterapi!

Hur är det att läsa den på distans, är det svårt?
Har man någon praktik osv. ?

Tycker det är så synd att man måste ha en annan utbildning eller 5 års arbetserfarenhet, är så svårt när man nyss slutat gymnasiet..

bollen__ skrev:
Hur är det att läsa den på distans, är det svårt?
Har man någon praktik osv. ?

Tycker det är så synd att man måste ha en annan utbildning eller 5 års arbetserfarenhet, är så svårt när man nyss slutat gymnasiet..

Det kanske låter som hårda intagningskrav, men om du tänker dig att du faktiskt skall jobba med sjuka personer eller funktionsnedsatta personer, så är det nog en ganska bra förutsättning att ha lite mer livserfarenhet och framförallt kunskaper om de olika sjukdoms- och funktionshindertillstånden.

Som medicinsk terapeut har du även ett juridiskt ansvar, och skulle det hända något att en person trillar av hästen och skadar sig, så kan det bli väldigt dyrt i skadestånd - och även anmälningsbart och till och med straffrättsligt för vållande till personskada eller vållande till annans död. Det är flera sjuksköterskor och till och med socialkontorspersonal som blivit åtalade för det.
Att behandlingen sker med hästar som instrument, fråntar inte från det ansvaret, snarare tvärtom, då hästar kan ställa till med stor skada.

Jag kan inte tänka mig att någon som precis slutat gymnasiet är mogen för så stor ansvar som det innebär.

Men jag kan trösta dig med att även jag en gång fick en klapp på huvudet vid en ansökning till en skola i Skurup, precis efter gymnasiet. Jag var 18 år och vi gjorde dels en halv dags antagningsprover på plats, och så en intervju, och jag var den enda som var under 30 år nästan. De andra var så gamla, hade mycket tidigare utbilding inom det redan osv. Då sade den som hade intervjun med mig: Du är lite för ung. Sök igen om några år.

Vad har du gått för program på gymnasiet?

Samhälls.
Jo jag förstår att det har med ansvar osv. att göra, men det är så många utbildningar nu, som man inte kan komma in på direkt efter gymnasiet. men man kan nästan inte få något jobb heller, så vad tusan har dom tänkt att vi som nyss slutat gymnasiet ska göra? bara gå hemma eller?!

bollen__ skrev:
Samhälls.
Jo jag förstår att det har med ansvar osv. att göra, men det är så många utbildningar nu, som man inte kan komma in på direkt efter gymnasiet. men man kan nästan inte få något jobb heller, så vad tusan har dom tänkt att vi som nyss slutat gymnasiet ska göra? bara gå hemma eller?!

Jag förstår din frustration. Så här gjorde jag dock som ung och vacker. På själva gymnasiet gick jag El- o Teleteknisk, Kontorsmaskinsreparatör som det hette då 1986 - Den tidens datorer osv, dagen efter jag slutade började jag arbeta som städerska på hotell över sommaren och fick fast jobb sedan på hotellet inom annat. Det var samma vår jag hade sökt in på det stället jag inte kom in på för att jag var för ung. Sedan jobbade jag med allt möjligt - utom tekniska saker - jag jobbade mest för att ha pengar att åka iväg för, vilket jag gjorde också ett par gånger till Lanzarote (1986, 1987, 1989). Första gången på Lanzarote jobbade jag för en bar där nere. Efter jag varit där 1989, åkte jag hem i november och 9 april året efter 1990, satt jag på ett flygplan till USA. Väl i USA sökte jag in på Harvard University och kom in där iallafall :)
Det kanske var lite lättare för mig, för jag har aldrig haft några fördomar om arbeten, alltså jobbat med mycket som andra kanske inte skulle "ta i", och så behövde jag aldrig så *mycket* pengar, alltså för en massa saker, än idag äger jag till exempel inte en videospelare eller bil. En kurs på Harvard kanske kostade $ 500 dollar, och så har jag en massa utbildning från andra privata institut som alla kostat en massa kronor, men det är vad jag lade mina pengar på istället för videoapparater osv.
Plus att jag aldrig varit så rotad här i Sverige, eftersom mamma inte är svensk ändå, och alltså inte varit så hemmatam och rädd för totalt okända miljöer, eller ens ställen jag inte kan ett jota vad gäller språket, som tex spanska, italienska och en massa andra språk :-) Men det har liksom funkat ändå :) Jag har alltid varit rastlös också, så efter ett tag vill jag byta och göra annat - väldigt ofta faktiskt - typ jobba max med en och samma sak i max högst 6 månader .... bohem kallades det förr :-)

Första gången jag faktiskt ens började på ett svenskt universitet var 2002 :rofl: Då var jag 34 år :-)
Man skall inte bestämma sig för tidigt här i livet vad man skall bli när man blir stor!

Hade du gått Omvårdnadsprogrammet kanske det gett dig lite mer förkunskaper om sjukdomstillstånd osv.

Lev livet så länge! Man är bara ung en gång tyvärr, ta vara på det och ha kul! Jag ångrar ingenting av allt jag själv gjort. Allt annat löser sig med tiden skall du se, jag lovar!

Tack för "peptalken" det känns mycket bättre!
jo min mamma tycker också att jag ska ta det lugnt, försöka få nå jobb, nån praktik osv. tills jag vet vad jag vill! så det blir nog så..

bollen__ skrev:
Tack för "peptalken" det känns mycket bättre!
jo min mamma tycker också att jag ska ta det lugnt, försöka få nå jobb, nån praktik osv. tills jag vet vad jag vill! så det blir nog så..

Ett tips om du vill ha praktik inom ridterapi ;)

De ligger mycket längre fram i USA och andra länder än vad man gör i Sverige - och det finns landsorganisationer och även hela ridanläggningar för detta.

Kanada, Australien och Nya Zealand ingår i Commonwealth och Sverige har avtal med de länderna om Working Holiday Visa, plus att vi har tillgång till den vanliga sjukvården i de länderna (som här)

Hur levnadskostnaderna är vet jag inte - men man kan jobba för mat och husrum och lite fickpengar.

För USA får man kolla med amerikanska ambassaden om alla de otal olika visum som finns - själv hade jag ett långtids J-1 visa som gjorde att jag fick jobba, och det har heller inga restriktioner om att jag inte får nytt visa förräns efter två år (en del av deras visa är så)
I den mån någon tar dig för arbete mot mat och husrum och fickpengar ($200/vecka kanske) - så kan de ofta göra skatteavdrag för det i USA, om man har gått och skaffat ett Social Security number. Man kan alltid kalla det för *Au Pair* i visat.

Då kan du kanske göra stallskötsel och hästskötsel och då även vara med i ridverksamheten. Och få dem skriva ett intyg på det med sedan, som du kan ta med dig hem.

Det enda med USA är sjukvårds- och olycksförsäkringar, man måste ha en sådan. Det finns hyfsat billiga premiemässigt, och de brukar ha en självkostnadsdel som påminner om våra vanliga veterinärvårdskostnader för smådjur och även Högkostnadsskyddet här.

Min försäkring hade $200 som självkostnad (då) innan jag fick täckning - och det gick jädrans fort för mig att få gratis sjukvård och mediciner faktiskt :-) 9 april kom jag till New York och efter 3 dagar där fortsatta jag vidare upp till Boston. Väl där blev jag avslängd av en häst ganska med en gång, och fick fingertoppen avdragen. Läkarbesöket kostade $50 och röntgen av fingret också $50, så det blev $100 med en gång där. Ett tag efter fick jag halsfluss som jag hade i 2 månader utan att läkemedel bet på den, så för halsflussen kostade det över $100 också - men därefter ersatte sjukförsäkringen allt (reimbursement).
Innan jag åkte då, och skulle tecknas på försäkringen fick jag gå till läkare här för läkarintyg för försäkringen, men det var allt. Själva visat kostade pengar också att ansöka om, och så flygresorna.

Men så kul som jag hade där så var det värt det :rofl: Jag har ju även varit tillbaka efter det, och haft ett par flörtar där :-), och så bor min kusin och en gammal klasskompis från gymnasiet där.
Och när är ALLT faktiskt är billigare i New York än vad det är i London t ex, så är valet enkelt när det gäller länder att praktisera i.

Det kanske finns europeiska länder också som ligger längre fram än Sverige som du kan åka som normal EU person till.

Det är bara att ta för sig! Och så får du ju en praktiskt uppfattning om vad det hela går ut på och en massa annat man får på köpet.

Bara ett tips om du ville få praktik inom det, och inte får någon i Sverige.

Skall också tillägga att en bekant fick amerikanska Fulbright stipendiet för ett tag sedan för studier i USA - ganska så prestigeartat att lyckas få det, jag vet andra som fått avslag också. Nu tackade han dock nej till det och åkte till Moskva istället till universitet där och efter ett år nu har han äntligen blivit accepterad och får sovjetmedborgarpriser på allt där (de tar mer betalt för massor av saker av utlänningar annars där). Han har iallafall kul i Ryssland, men jag tror varken han eller jag är normala så som vi levt och lever, lite halvgalna tror jag :-)

Senast ändrad av en moderator:

Det ska jag komma ihåg! Som det känns just nu är det inte aktuellt med praktikt eller jobb utomlands, har funderat litegrann men känner att jag inte vill lämna pojkvännen här när vi nyss varit i från varandra så länge, jag vill ju att vårat förhållande ska hålla också. Men jag ska ha det i bakhuvudet iallafall. det lär ju inte bli försent än på några år iaf..

I England har man kommit längre än Sverige, där finns utbildningar.
Jag var i Irland 3½år och där finns det litegrann (heter Animal Assisted Therapies, kombineras ibland med Animal Assisted Activities). Jag har varit på en gård som använder det men inte bara med hästar, mer som en 4H-gård fast i terapisyfte. Dyrt och svårt att få beviljat av landstinget.

hehibo skrev:
Hej!
såg era inlägg och frågor om ridterapiutbildningen. jag är med i den första "kullen" så om ni undrar något om utbildningen kan jag gärna svara på frågor/

Ja, vad kul att det finns någon att fråga! Har inte sett den här tråden på länge. Hur är utbildningen, vad tycker du så här långt?

Hur är utbildningen fördelad över handikappridning - psykoterapi med häst?

Vad har de flesta för bakgrund som går utbildningen, hur kommer de att jobba med ridterapin? Är det t.ex många som kommer att använda ridterapi på sitt nuvarande jobb eller redan använder ridterapi?

Jag puttar upp lite ifall hehibo kikar in här...

Nån annan som hört nåt om utbildningen?

Mims1 skrev:
Jag var i Irland 3½år och där finns det litegrann (heter Animal Assisted Therapies, kombineras ibland med Animal Assisted Activities). Jag har varit på en gård som använder det men inte bara med hästar, mer som en 4H-gård fast i terapisyfte. Dyrt och svårt att få beviljat av landstinget.

Då får sådana som jag försvara de mänskliga rättigheterna och ge oss på Landstinget. Jag (och andra) väntar på FN konferenserna om Ad Hoc tillägget för funktionsnedsatta och deras mänskliga rättigheter. EU har samlad representation i konferenserna, men EU har mer eller mindre redan skrivit in det i Europakonventionen - som gäller för Sverige också. Alla bara väntar på att rundorna skall bli klara någon gång, så det bara är att tuta och köra. Det har dock hakat upp sig på vissa punkter/artiklar från USA's representant och några av de mer fundamentalistiska länderna som begår hemskheter mot funktionsnedsatta redan idag. De vill fortsätta med det. Därför tar detta Ad hoc tillägget tid, och ordföranden har börjat bli irriterad på länderna nu, för tanken är att tillägget skall vara klart i år 2006, så det inte blir försenat mer.

I den svenska Hälso och sjukvårdslagen, jämte kommunlagen, står det att behandlingarna skall vila på "beprövad erfarenhet och vetenskap". Men nu har en del vunnit med "internationell beprövad erfarenhet och vetenskap", sedan är det bra om man kan få ett behandlingsprotokoll (protocol) från behandlingsstället - och även bra om forskare inom rehabiliteringsvetenskaperna o.s.v har publicerat artiklar i vetenskapliga tidskrifter och databaser.
Så jobbar man i rättsmålen (iallafall de som är seriösa).

Det kanske är dags för SBU att göra en vetenskaplig genomgång och översyn av all internationell vetenskaplig forskning och publikationer på området. Man måste trycka på, och inte låta sig skrämmas lätt eller slås ner av dem. Siste man som står upp vinner, brukar jag säga.

Senast ändrad av en moderator:

Mims1 skrev:

Det har gått några kurser i Sverige med det temat.
Jag har gått en av dem.
På det behandlingshem där jag jobbar tillämpar vi AAA i vårat arbete med traumatiserade barn.
Vi jobbar med häst, grisar, getter och kaniner.

Det är en liten del i våran verksamhet, men fantastiskt spännande och ger resultat.

Stolermeyer skrev:
Jag puttar upp lite ifall hehibo kikar in här...

Nån annan som hört nåt om utbildningen?

Jag går också på Ridterapiutbildningen på Mittuniversitetet. Är på andra terminen nu. Utbildningen går på kvartsfart under en period av tre år med sammakomst 2 ggr per termin. Första 10 poängen behandlar helt ämnet HÄSTEN. Grundläggande hanteringsaspekter inför att arbeta med hästen i terapeutisk verksamhet. Ska bli spännande att se vart den här utbildningen kommer att leda.

Det var många sökande till första omgången. Sista ansökningsdag till höstens kursstart är den 15 april så den som är sugen får skynda på!

Jag svarar gärna på frågor!

Vad roligt! Upprepar några av frågorna jag ställde hehibo:

Vad har de flesta för bakgrund som går utbildningen, hur kommer de att jobba med ridterapin? Är det t.ex många som kommer att använda ridterapi på sitt nuvarande jobb eller redan använder ridterapi?

Vad tycker du om utbildningen så här långt? Vad har du själv för bakgrund?

Tyvärr kan jag inte söka nu, jag pluggar som bäst och har egentligen inte alla ansökningskrav uppfyllda (ännu). Så jag hoppas att detta är en utbildning som kommer att finnas kvar!

mimus skrev:
Det har gått några kurser i Sverige med det temat.
Jag har gått en av dem.
På det behandlingshem där jag jobbar tillämpar vi AAA i vårat arbete med traumatiserade barn.
Vi jobbar med häst, grisar, getter och kaniner.

Det är en liten del i våran verksamhet, men fantastiskt spännande och ger resultat.

Vad var det för kurs och vem ordnade den?

Skulle du ha lust att berätta lite hur ni jobbar med AAA?

Stolermeyer skrev:
Vad roligt! Upprepar några av frågorna jag ställde hehibo:

Vad tycker du om utbildningen så här långt? Vad har du själv för bakgrund?

Tyvärr kan jag inte söka nu, jag pluggar som bäst och har egentligen inte alla ansökningskrav uppfyllda (ännu). Så jag hoppas att detta är en utbildning som kommer att finnas kvar!

De flesta som går utbildningen har högskole-/universitetspoäng om minst 120. Flera Socionomer, Arbetsterapeuter, Sjukgymnaster, Rehabiliteringsvetare och några med andra utbildningar. Några är skötare inom psykiatri med mångårig erfarenhet inom området. I det närmaste alla har egna hästar på hemort och alla har flera år inom respektive yrke.

Tanken med utbildningen är att den ska vara tvärprofessionell, d v s att man efter genomgången utbildning ska arbeta med Ridterapi utifrån sina egna grundkunskaper. Flera arbetar redan med, eller har arbetat med, Ridterapi.

De första 10 p av utbildningen omfattar HÄSTEN. Detta är naturligtvis bra men även lite irriterande. Vi som börjat på utbildningen är alla mycket intresserade av RIDTERAPI, och längtar tills vi kommer in på just det specifika ämnet.

Utbildningen går på kvartsfart, och man måste säga att man hinner gå igenom mycket på de ynkliga 5 poängen per termin. Positivt att man kan fortsätta att jobba på sitt vanliga jobb, då studierna bara är på kvartsfart, men ibland hade man önskat att det var en aning mer komprimerat i tid.

Jag själv arbetar som Sjukgymnast samt driver ett litet hästföretag.

Hoppas att du fått lite mer grepp om vad Ridterapiutbildningen har inneburit så här i uppstarten av den första på Universitetsnivå i Sverige.

:D

Tack för svaret! Ska bli intressant att se hur utbildningen utvecklas och vad den leder till för utveckling inom området. När fler har en utbildning inom området så kanske det blir vanligare och lättare att t.ex. få remiss till ridterapi av olika typer?

Jo, men vägen är säkerligen lång. Det krävs först och främst studier, gärna med vetenskaplig status, som visar på dess effekt på olika diagnoser. Vi hoppas förstås att intresset kommer att öka för såväl det praktiska utövandet som "forskningen".

Hm, jag läser psykologi nu och har tänkt mig att vidareutbilda mig sen (om flera år...) inom terapi med djur och hästar, men känner ett litet sug mot forskning också. Får väl se vart mina vägar bär, men jag kunde definitivt tänka mig att forska på det här området.

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka