Dressyr på schemat idag. Värmde upp med lite innanför fyrkantsspåret och en volt vid E och B.
Sedan började dagens övning, vänder upp vid A, stod totalt 4 par koner (alltså 8 koner allt som allt), de stod två och två och man skulle rida mellan dom. Det första paret var nästan ute vid A för att man inte skulle fuska med inridningen till medellinjen. Nästa par koner skulle man rida mellan, lägga en volt åt vänster, rida mellan igen, rida till nästa par koner och lägga en volt åt höger, sen ner mot C och de sista konerna för att sedan rida ut på spåret åt vänster. Sedan på långsidan ner skulle man rida innanför spåret i en öppna.
Nästa gång man vände upp på medellinjen skulle man lägga första volten åt andra hållet, dvs åt höger, andra volten åt vänster och sen ut på fyrkantsspåret åt höger, för att alternera ridningen lite.
Först gjordes det i skritt och på volterna skulle vi först ställa och forma så som man ska, sedan fick vi rida volterna men ställa hästarna utåtställda, och till sist rida som man ska men flytta ut bakdelen lite.
Sen travade vi på långsidorna och skritt på medellinjen, innan det blev trav hela tiden.
Vi hade även fått ta upp stigbyglarna och red utan stigbyglar. Riktigt jobbigt, mina knän la av efter majoriteten av passet. Fick så sjukt ont i dom trots att jag inte spännde dom, så fick ta ner stigbyglarna och rida lätt sista delen av passet.
Hade med min egen tant på lektionen och i början stretande hon emot lite, men mot slutet blev hon riktigt fin. Nu har jag dock träningsvärk.
Vi avslutade passet med att rida skänkelvikning från A ut till E och B i bägge varven i trav.