Nu har jag fått rida min medryttarhäst, som jag annars bara rider ut med, på lektionen! Han är ju en välutbildad gammal farbror, men inte ska man tro att man kan åka snålskjuts för det. Han är svår! I alla fall för mig som inte fått chansen att hitta alla knapparna. Han har ett sätt att dra upp huvudet och bli skithård i munnen, och det körde han på mig och tyvärr fungerade det i nästan halva lektionen. Jag visste inte riktigt hur jag skulle parera det. Men sedan visade ridläraren mig att jag måste vara hård och inte låta honom gå där uppe. Det hon visade mig tyckte jag var att såga ned hästen, vilket jag alltid hört är helt fel. Men jag litar ändå på henne, hon är kunnig och välmeriterad dressyrryttare. Kanske behövs lite sågning för att han inte ska låsa sig där uppe, för att sedan komma till mer ridning?
Till slut gick det bättre, när jag hade fått hjälp, och jag kunde avsluta lektionen med en positiv känsla. Nu vet jag inte om jag kommer få ha honom på lektion igen, men det är kul då han är en utmaning!
Att såga är ALDRIG okej! Var det verkligen det hon bad dig att göra?