Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag är ganska värdelös på att värma upp innan ridning och tränar inget utanför stallet. Jag är ganska kort i ljumskarna eller vad man säger (höftböjjaren?) och har precis börjat med lite stretchövningar då jag tror att det är en stor del av problemet.
Svansen in låter som ett bra sätt att tänka. Jag försöker nämligen komma ner och komma bak mer i sadeln men det slutar med att jag svankar en del vilket inte alls är bra för ryggen. Det känns helt omöjligt att tippa bak mitt bäcken lite (det är lite lätt framåtlutat nu vilket gör att jag hamnar svagt framåt i sadeln) och jag tror att det även där handlar om att stretcha ut musklerna lite.

Min ridlärare som jag rider för nu har faktiskt aldrig nämnt detta problem. Det var först nu under julen när jag var på dressyrkurs för en annan ridlärare som det nämndes och då jag dessutom blev filmad för första gången på länge så kunde jag själv se problemet tydligt då det syns mer än det känns. Hon pratade om att jag skulle tänka på att släppa låren och komma ner med rumpan.

Jag red för många år sen för en ridlärare som höll på med centrerad ridning. Hon pratade mycket om att släppa låren och komma ner på "de tre sittbenen". Vi värmde alltid upp med en massa olika uppvärmingsövningar för ryttaren och för mig som då mest hållt på med hoppning och som hade jobbat alldeles för lite med min dressyrsits så blev det en stoor skillnad och jag fick en helt annan sits och balans. Jag minns att det tog tid, men under åren kunde jag sakta men säkert länga stigläderna hål efter hål tills jag kunde sitta i balans med relativt långa läder.
Inga raka ben utan precis som du säger, avslappnade ben men burna, tänka hästen som en boll under sig som benen ska följa.

Tyvärr hade jag ett par års uppehåll efter det och när jag började rida igen för två år sen så har uppenbarligen mina gamla ovanor återkommit. Jag började nämligen med att bara rida galopphästar (med tillhörande galoppsadlar och halvkorta läder) och jag tror att jag där någonstans tappade lite av min gamla sits och skaffade mig en del spänningar och ovanor som man gärna får om man alltid rider kort och rider lätt/ står i lättsits.

Dessutom har jag alltid trott att jag har en bra balans som oftast sitter kvar oberoende av 180 graders kast, bocksprång osv, men har insett att balansen är kass, och därifrån kommer en del av sitsproblemen. Anledningen till att jag är ganska sadelfast är nog mer en snabb reaktionsförmåga och en rädsla för att göra illa mig :p

Yoga är nog ett bra komplement till ridningen kan jag tänka mig. Man ska bara ha tid med allt också :crazy:

Ska försöka rida utan stigbyglar ikväll. Värma upp ordentligt innan och tänka på att slappna av samt tänka svansen in :)

På tisdag börjar jag igen, med skräckblandad förtjusning, efter 17 års uppehåll...
Jag förväntar mig en svårartad träningsvärk, men det är det värt alla dagar i veckan. Ridskolan är lite mindre med ca 10-12 ponnyer och 6 hästar. Stämningen är jättebra och jag kände mig välkommen och omhändertagen första gången vi var dit. Är sedan tidigare inbiten dressyrmänniska men älskar terränghopnning.
Ny vår, nya utmaningar och nya fantastiska minnen att skapa!:)

Det finns en enkel övning man kan göra på hästryggen. När du skrittar fram. Prova skjut fram höften på först ena sidan, sen den andra. Växla. Hur känns det?

Googla också yoga och "krigaren b". Den övningen gör jag o känner verkligen hur muskler vaknar.

Pilatesboll är också en hit, liksom bosuboll. Bosuboll för ren o skär balans. Stå på ett ben med vobblande underlag o blunda..är en utmaning. :D Liksom att sitta på en pilatesboll. I stolsits. Inte ha några fötter i marken o sitta still.. Intressant... :D

Annars, om du inte har möjlighet till bosuboll är balans hyfsat lätt att träna upp (hemma). "Trädet" och "Palmen" är nog de vanligaste jag kör. Vill man utmana riktigt så blundar man..

Jag har som du varit en hel del i galoppsadeln. Inte galopphästar utan mer travhästar som går galoppjobb. Det är en enorm kontrast till att hamna i en vanlig sadel. Ingen lek att lära om sig.

Tack för tipsen, de ska testas!

Hua, bosuboll... Fick använda mig mycket av en sån när jag gick på sjukgymnastik efter en ridolycka för många år sen. Hemskt svårt!

Ja galoppsadel är döden för sitsen. Det har gått så långt att jag har köpt en egen sadel som jag använder när jag inte ska rida på banan. Dock en hoppsadel men jag tänkte att det skulle vara lite bättre iaf. tyvärr var jag noga med att prova ut så att den låg ok på hästarna men inte lika noga med hur den var att sitta i. Den är hemsk! platt, hal, hård och alldeles för "mycket sadel" mellan mig och hästen. Nästan värre att försöka sitta bra i den än i träningssadlarna, så det blir till att byta ut den så snart som möjligt...:meh:

Åh, nu blir jag lite avis, vill också ha det lugnt men icke sa nicke. Någon sa att det skulle lugna sig när man blev äldre, jovisst.. my ass.. :/

Heat holders säger du? Vad är det och hur fungerar de? Går de att ha i "vanliga" ridstövlar?

Det är ett par tjocksockar :). I vanliga ridstövlar är nog tveksamt, men i vinterridskorna funkar dom fint.

Inte en aning, håller inte koll på sånt så noga. Misstänker bomull, då de inte är så tjocka.

Då är det garanterat inte ull (och inte så konstigt att du fryser hund om fötterna). För det vet man..om inte annat så vet man det tack vare prislappen.

Mitt tips för alla frusna fötter är att införskaffa iaf två par tjockare ullsockar. De finns i olika tjocklekar, allt från sommar till tjockare vinter.

Lägg där till ett par fårskinnssulor eller ullsulor så har fötterna en betydligt större chans att överleva. :)

Då är det garanterat inte ull (och inte så konstigt att du fryser hund om fötterna). För det vet man..om inte annat så vet man det tack vare prislappen.

Mitt tips för alla frusna fötter är att införskaffa iaf två par tjockare ullsockar. De finns i olika tjocklekar, allt från sommar till tjockare vinter.

Lägg där till ett par fårskinnssulor eller ullsulor så har fötterna en betydligt större chans att överleva. :)

Fast ullsockar hjälper inte om det är trångt i skorna, behöver lite luft som isolerar också. Hjälper inte bara med tjocka sockar förstås. :/

Fast ullsockar hjälper inte om det är trångt i skorna, behöver lite luft som isolerar också. Hjälper inte bara med tjocka sockar förstås. :/

Jag förutsatte att du hade stora skor så allt fick plats. Men jag hade fel. Naturligtvis gäller några storlekar större skor för att få plats med allt + luft. Luft är ju ett värmande lager. Mina dojor tror jag är 2 storlekar större. Har ett par som är 3 storlekar större men för mig är det alldeles för stort.

Kontentan är. Jag hoppas du hittar värme till dina fötter. Tipset är att titta på hur vandringsfolk tänker och vad de använder för kläder. Det kostar lite mer..men är helt klart värt det.

Har jag större skor får inte fötterna plats i stigbyglarna och då blir det farligt att rida dessvärre. :/

Det går ju att tänka lite så som du tänker om man inte ska rida eller rida barbacka. Själv tror jag får sikta på något varmare, hört att det ska finnas ridstövlar som tål upp till -20, är lite nyfiken på dom. :)

KL
Andra lektionen igår, vi tränade bakdelsvändingar i alla gångarter genom att rid voltspåret som en fyrkant och vända runt koner. Det var en väldigt bra lektion, eftersom det var rätt korta sträckor och samling krävs i vändningarna så fick jag verkligen träna att sträcka upp mig och sitta emot med magmusklerna. Fick dessutom en pigg häst, annars brukar jag hamna på stora och lite långsamma, så det var en upplevelse att inte behöva sitta och driva och driva och driva (givetvis driver jag ändå, men det blir ju på ett helt annorlunda sätt) :grin: Det var lite ojämn ridning, t.ex. ville han inte riktigt ta stöd på högertygeln och det blev lite skumpaskumpa från mig, men när vi gjorde vändningarna i galopp på slutet kändes det skitbra, särskilt i högervarvet som annars är hans svåra galopp.

Har äntligen hittat vilken sorts hästar jag passar på (finkänsliga surisar) och det är så mycket roligare att rida när man passar ihop med hästen. Ska ju givetvis försöka lära mig att rida andra typer av hästar, men det är skönt att veta vilka hästar man ska rida om man behöver en boost nån gång :)

Va kul, vi red samma övning på min lektion i torsdags. Jätte bra övning och ett perfekt tillfälle att jobba lite extra på sitsen :)

Den övningen har vi också gjort, den är super bra, dock har vi inte gjort den i galopp, sen varierar det med framdelsvändningar också. Tycker det är en riktigt bra övning där man lär sig hur man ska göra för att kör en fram- eller bakdelsvändning.

Finkänsliga surisar? Vad är detta för typ av hästar? Kul att du hittat vilken sort du passar bäst ihop med, jag tror att jag fortfarande letar min. :P

KL
Andra lektionen igår, vi tränade bakdelsvändingar i alla gångarter genom att rid voltspåret som en fyrkant och vända runt koner. Det var en väldigt bra lektion, eftersom det var rätt korta sträckor och samling krävs i vändningarna så fick jag verkligen träna att sträcka upp mig och sitta emot med magmusklerna. Fick dessutom en pigg häst, annars brukar jag hamna på stora och lite långsamma, så det var en upplevelse att inte behöva sitta och driva och driva och driva (givetvis driver jag ändå, men det blir ju på ett helt annorlunda sätt) :grin: Det var lite ojämn ridning, t.ex. ville han inte riktigt ta stöd på högertygeln och det blev lite skumpaskumpa från mig, men när vi gjorde vändningarna i galopp på slutet kändes det skitbra, särskilt i högervarvet som annars är hans svåra galopp.

Har äntligen hittat vilken sorts hästar jag passar på (finkänsliga surisar) och det är så mycket roligare att rida när man passar ihop med hästen. Ska ju givetvis försöka lära mig att rida andra typer av hästar, men det är skönt att veta vilka hästar man ska rida om man behöver en boost nån gång :)

Skritt (vanlig bakdelsvändning) och galopp (galoppiruett) är jag med på, men hur gjorde ni i trav? Vänder man i piaff då, eller hur gör en bakdelsvändning i trav?

Lite impad att ni har ridskolehästar som gör galopppiruetter och piaff i så fall, lyx att få sitta på så välutbildade hästar! :)

Tittade lite på filmen, är inte det lite irriterade att ridläraren smackar nästan hela tiden eller hör man det inte när man rider kanske? *en fundering*

*kl*

Ridlektion avklarad idag, trodde vi skulle ha dressyr men det hade blivit miss i planeringen så det blev markarbete istället. Jag fick rida den hästen som går lätt ner på tygeln när man gör rätt. Upptäckte att jag kan inte sitta ner i traven med korta stigläder utan studsar mer och tycker synd om hästen då det känns som om jag inte kan komma ner ordentligt i sadeln.
Var rätt skönt att vi red en evighetsbana i trav nedsittning så jag kunde rida utan stigbyglar (så frös inte fötterna till is den stunden, haha). Börjar hitta lite knappar hur jag ska sitt i traven och vara mer följsam samt att i galoppen när jag följer med den hästen jag hade så får han en bättre galopp också.
Känns bra att hitta några knappar, nu blir det hoppträning nästa på torsdag. Undra vem jag får då, hoppas nästan lite på samma som förra terminen.

Kl

Andra ridlektionen på nya stället i torsdags. Fick stallets största häst, en stor brun valack på 179 cm. Jag är 164 cm lång så tja... Hade lite svårt att rida ihop den stora klunsen till häst, men han var väldigt bussig och go. Ska hoppa honom på torsdag, vilket kan bli...intressant. Haha.

Jag gissar på att de bara gjorde vändningar med lite mer samling i trav och galopp och inte rena bakdelsvändningar som kräver piaff och riktiga galoppirietter. Man kan ju fråga hur hon menade innan man svarar drygt. Fast du kanske bara ville vara lite rolig även om det inte riktigt kom fram så som det lätt kan bli i text?

Vi gör bara vändningarna i skritt och varierar mellan fram och bakdelsvändningar runt konerna. Sen lägger vi in övergångar, alltså vändning, fram i trav mot nästa kon, övergång till skritt, vändning, trav fram till nästa kon osv. Bra övning då man verkligen får öva på att samordna hjälperna och träna sitsen då man lätt börjar fiffla för mycket, hamnar snett i sadeln i vändningarna osv.
Sen att hästarna lossnar, kommer på hjälperna och blir väldigt fina av alla övergångar och vändningar är en bra bonus också :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 435
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka