Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

kl

förr veckans lektion uteblev så ikväll är det alltså terminens första ridlektion!
Dessvärre är jag så extremt opeppad!
jag vill verkligen inte...
Det är äckligt kallt och jag har inte längre några vinterskor och är extremt frusen av mig. Jag har även fått en ny ridgrupp med folk som jag är bekanta med sen innan och som jag absolut inte tycker om eller kommer bra överens med.

Jag har varken tid, ork eller lust!

Vad gör man när ridningen känns hemsk?
Enda anledningen till att jag åker är för att jag har betalat för skiten...

Då måste du väl kunna byta grupp? Ridningen ska ju vara kul.
Jag ska rida lektion ikväll. Förra veckan gick det riktigt bra även om övningen vi gjorde itne fungerade helt somjag önskat pga det blev för trångt. Hästen jag red gick dock bättre än någonsin för mig så själva övningen känns ganska ointressant i sammanhanget.
Ikväll är det hästbyte så det är bara att se vad man får att jobba med den här gången.

Precis så kändes min första lektion denna termin!
Vi red en övning som jag inte alls gillade, men hästen gick så himla bra! Trots att jag inte suttit på honom på över ett år och då mest ridit markarbete/hoppning på honom.

Förra veckan fick jag stå över ridning pga jobb. Så denna vecka får jag rida två lektioner. Min vanliga på onsdag och så "igenridning" på fredag.
Har hoppning på lektion på onsdag. Inte pepp alls på det, speciellt inte som jag missade markarbetet förra veckan.
Får jag rätt häst går det kanske bra ändå, men vi får väl se.

I värsta fall får jag väl fara till min nya lilla vän.
Ska provrida på torsdag, en nätt liten dam på 180 cm :p

Kl

Förra lektionen var årets första. Jag hoppas att det inte sätter formen för resten av terminen eftersom jag började bra genom att backa ned i diket:o. Det var för halt för traktorn att dra upp den utan snökedjor så jag fick ringa efter bergare. Jag började alltså sent och fick hoppa av tidigt när bärgaren dök upp.
Jag red ponnyn jag hyr en dag i veckan. Vi övade på att få till riktigt bra halter och svängar i skritt och trav. Det är väldigt mycket fokus på sits och grunder. Speciellt när vi bara är två i gruppen så går det inte att maska:p

Red i söndags på min fodervärd ponny! :D Red ut med stallchefen eller vad man kallar det! Var så kul! Det var första uteritten med henne som var med galopp och så långt vi red i en timme :)
Hon ar mycket tittig i början och lite rädd för allt möjligt sen blev hon lugnare :) Galoppen och allt gick så bra!
Sen i måndags (igår) red jag dressyrlektion med henne det gick väl bra men lite ofokuserad ponny bara.. Fast på slutet såg det riktigt fint ut!

Snart ska jag till stallet igen och hoppa en ponny :D Som heter Acke på hoppsecialen rider jag andra hästar och inte min fodervärds ponny. :)

KL
Red tredje lektionen igår. De två första lektionerna fick jag rida en stoooor häst (tycker jag som är van vid att skrutta runt 152 cm upp). Men den stora bruna var faktiskt riktigt mysig, mjuk och fin, om än lite svår att hålla i en jämn takt. Men får man lite bättre snurr på bakkärran och lite mer tryck i henne kan hon nog bli riktigt fin (förutsatt att man lyckas fånga upp snurret på ett bra sätt....)
Igår fick jag däremot byta till en liten ponnyskrutt, eller åtminstone precis över gränsen. Pigg och glad liten tjej, inte lika mjuk som den stora, men riktigt mysig.

Till nästa vecka ska jag få byta grupp, eftersom jag tycks vara lite mer van än de andra i min grupp. Och visserligen har jag märkt att det har varit rätt lugnt, men jag har gillat att få mjukstarta lite. Men ska ändå bli kul att byta och få lite mer utmaningar...

Igår red jag stallets jättehäst. De påstår att den är under 170 men den tornar upp sig över mig i boxen och jag är 170 så... Innan jag åkte dit satt jag en kort stund på min 4 åring som vilat och nu ska sättas igång. Hon är lite lagoma 148 cm så det var verkligen ytterligheter.
Lektionen gick bra, verkligen BRA :bump: De sista 5 minutrarna orkade jag inte riktigt men i övrigt har jag aldrig ridit den hästen så bra, inte ens i närheten. Även galoppen gick bra och blev rund och bärig. Det känns som om något har släppt :) Kommentarerna efter lektionen blev att ridläraren tittade mycket ilsket på mig och jag erkände att jo den här gången var jag inte missnöjd (hon tycker jag ställer för stora krav på mig själv).

Va tråkigt att du ska känna så, ridning ska vara kul. Du behöver inte prata med dom du inte tycker om. Jag brukar ignorera dom så mycket som det går och pratar de med mig låtsas jag att jag håller med fast jag egentligen inte gör det för att hålla eventuella samtal korta.

Våren är på väg men det är några månader dit, så vi som är frusna får kämpa på. Klä dig varmt, det är bättre att ta av kläder för att det är varmt än att man ska frysa förstås. ;)

Haha hade ju varit underbart att ha sådana välutbildade hästar :grin: Dock har vi faktiskt en som gått msv och en som har värsta dressyrstammen..

Blir ju inga riktiga vändningar i traven, eller piruetter i galoppen, utan i trav och galopp är det mer att kunna samla och vända mer på stället än man gör när man rider i hörn på fyrkantspåret, superbra för samordna hjälperna och lära sig vad hur mycket som behövs på olika hästar!

Hopplektion ikväll, precis som jag misstänkte.
Men jag fick rida min vackra Tant Prinsessa, och det har nog aldrig gått så bra och kontrollerat som ikväll.

Nu kopierar jag bara från min blogg:

I uppvärmningen gick det så bra det kan göra, för att vara Tant Prinsessan. Lite stelt, lite kantigt innan vi värmt upp alla muskler.
Dagens galopparbete gick över förväntan. Inte ens en tillstymmelse till bockningar i första galoppfattningen. Annars brukar det ju vara lite av vårat signum. Beverly med mulen mellan knäna och jag som morrar att hon ska bete sig som den Dam hon påstår sig vara.

Vi galopperade över tre bommar med tre galoppsprång mellan varje som uppvärmning. Jag hade faktiskt ett lagom tempo och väldigt lite i handen. Men det brukar ju iofs alltid börja lätt och bra, och sluta tungt och med 3 cm längre armar.
Vidare skulle vi hoppa tre räcken, med tre galoppsprång emellan vardera. Johanna bad mig att åtminstone försöka få henne att gå på två galoppsprång emellan, och jag lovade att försöka. Till min stora förvåning fattade Tant Prinsessan en lugn och sansad galopp, och vi kunde rida på tre normala mellan första och andra hinder och sen tre snabba mellan andra och tredje hindret.
Andra vändan blev det tre snabba både mellan första och andra, och andra och tredje. Men det kan jag ge henne, hon lyssnade ju typ på mina förhållningar.

Nästa övning var tre travbommar, tvåstuds, ett galoppsprång, kryss.
Beverly och travbommar framför hinder är lögn i helvete att ta sig över. Man kan säga att det är tur att hon är kvick i fötterna, det kan man. Man kan också säga att dödsångesten kommer som ett brev på posten när hon galopperar över travbommar. Det kan man säga.
Vi började i vanlig ordning med att vräka oss över travbommarna i nån form av sprattel och hopp. Studs, galoppsprång, kryss, bock, bock, bock. ( Man får en jävla balans i alla fall. Alltid nåt. )

Andra gången, red jag i kort, men aktiv trav. Längs långsidan klämde jag in en ordentlig öppna till mitten på långsidan, sen bara flytta om och direkt in i en sluta till hörnet, räta ut, sitta kvar i sadeln och vända upp mot bommarna.
OCH JÄKLAR I MIN LILLA LÅDA OM INTE HÄSTEN FAKTISKT TRAVADE ÖVER BOMMARNA SOM EN NORMALCIVILICERAD HÄST!
Jag blev så jäkla paff så jag pep "AH, travbommar!" så gällt att hela ridhuset garvade.

Tänk att nånting så enkelt som tre travbommar, kan göra en så lycklig!

Överlag hade vi idag kontrollerat tempo, jag hade väldigt lite i handen och hon lyssnade faktiskt på en del av mina förhållningar.

KL

Har haft magsjuka så var inte med och red igår, men for dit och kollade. Det var stort bortfall i båda onsdagsgrupperna så det var en delad grupp med nybörjare och 1 från min.

De gjorde en av mina favoritövningar, fast lite lättare:
Volt. Skritta från X-C, trava från C-X. (man kan göra det från varje kvarts-punkt istället).

Verkar enkel, men är superdupernyttigt. Speciellt om man är 4 på volten så man måste hålla sina platser och hålla samma tempo :).

*kl*

Jisses, nu vet jag att jag lever.

Haft terminens första hoppletion i hoppgruppen idag. Fick en häst jag aldrig ridit innan, mest för att den inte brukar gå med på lektionerna då det är ridlärarens egna häst. Men sen hon köpt en ny verkar denna herre gå med mer och mer på lektionerna (vilket är väldigt kul), för han är väldigt duktig.

Det var en väldigt lärorik lektion, då den här herren lyssnar på varenda hjälp medveten som omedveten. Så det var mycket att tänka på och försöka rida mer med sätet än vad jag är van vid att behöva göra på ridskolehästarna.

Märktes att det var en helt annan ridstil att rida honom, lyckades stundtals få till honom i en lugn samlad galopp mellan hindren, men när min kondis och ork tog slut blev det pannkaka av alltihop.

Jag hade en liten period när jag nästan bröt ihop, när vi travade i en åtta över 4 bom-serier utan stigbyglar och jag kände att jag hade fullt upp med att sitta kvar och rädslan för att inte ha kontroll i traven kom tillbaka i full kraft. I samma veva kändes det inte som jag kunde rida heller utan åkte mest häst och var livrädd att studsa av (har haft en incident för många år sen när jag red barbacka på en travare och hästen blev skrämd och travade iväg i snabb trav så jag blev så rädd att jag inte ville sitta kvar på ryggen utan slängde/ramlade mig av hästen, sprang sedan efter hästen och fick tag i honom, sen dess har jag varit rädd för att sitta ner i trav utan stigbyglar..).

Nåväl, även om vi hade lite väl snabb galopp emellanåt lyckades jag få till det lite ibland och jag är tacksam att han åtminstone var ärlig på hindren och hoppade, annars hade mitt självförtroende gällande ridning hamnat helt i bott, tyckte det kändes väldigt pinsamt att rida ridlärarens häst när hon har lektion för oss och känna att ibland har jag inte riktig kontroll över situationen (så kändes det i alla fall ibland).

Men nu tar vi nya tag och kämpar på för att lära oss mer och se om det går bättre nästa gång. :)

Det där med samma tempo har många i min ordinarie grupp i ridskolan problem med, jag tror det mest beror på att hästarna är svåra att reglera. Liten ponny vs stor häst t ex? Men låter dock som en bra övning ändå ja. :D

Va fin han är! Vad innebär det hos er att vara skötare på en häst/ponny? Jag tror nästan att alla ridskolor har olika system :)

Tack! Jag har väldigt bra koll på vårat skötarsystem eftersom jag sitter i US som vice ordförande och skötaransvarig.

Det innebär att man borstar på sina dagar.
Smörjer sadel & träns samt gör rent krubban, saltstenshållaren och vattenkoppen(oftast på helgen).
Dom flesta köper även grimmor till "sina" hästar.

Varje häst/ponny kan ha en skötare för varje veckodag. Men oftast brukar vi säga att man inte behöver bli skötare om man bara kan en dag.

För att bli skötare ska man ridit minst två terminer.

Här är en bild från senaste lektionen i måndags :D
img_9380-001_52dd98449606ee7491fc1395.jpg

KL

Har haft magsjuka så var inte med och red igår, men for dit och kollade. Det var stort bortfall i båda onsdagsgrupperna så det var en delad grupp med nybörjare och 1 från min.

De gjorde en av mina favoritövningar, fast lite lättare:
Volt. Skritta från X-C, trava från C-X. (man kan göra det från varje kvarts-punkt istället).

Verkar enkel, men är superdupernyttigt. Speciellt om man är 4 på volten så man måste hålla sina platser och hålla samma tempo :).

Jag gillar också den övningen, går att variera massor också!

Fast det är mest irriterande att tvingas hålla samma tempo, ofta innebär ju det att man måste låta hästen gå i antingen övertempo eller undertempo, och det är ju vansinnigt svårt att rida om man måste låta en seg häst gå väldigt långsamt, t ex, eller ska få en spänd häst att koppla av samtidigt som den ska springa i övertempo.

Det funkar ju förstås om man bara fokuserar på tempot, och struntar i hur hästen jobbar, men generellt vill man ju hellre försöka jobba sin häst så bra man kan, tycker jag.

Vilken fin bild, blir lite nyfiken på vad det är för hjälptyglar och vad de ska göra? Ser inte ut som de behövs just på bilden då de slackar? (sen vet jag förstås inte hur det såg ut i övrigt på lektionen). :)

Ser ut som ni har många fina hästar på din ridskola.

Va? Varför tittar din ridlärare mycket ilsket på dig även om du har höga krav eller var det ingen riktigt ilsken blick? :confused:
Hade det varit jag hade jag tappat allt självförtroende gällande ridning om någon skulle titta på mig så. Har också för höga krav (perfekt nivå utan fel), samt läser/tolkar väldigt mycket vad folk tycker bara de tittar osv och det kan få mitt mod att sjunka i bott i bland.

*Hoppar in och svarar även om frågan inte var ställd åt mig*
Jag tycker att det ser ut som vanliga inspänningstyglar. Sådana har vi på många av våra stora hästar för att hjälpa till att "rida ihop dem". Ofta behöver man kanske bara lite hjälp på vägen innan man kan få dom att bära upp sig riktigt och då slutar inspänningarna att verka då hästen jobbar rätt :up: (därför är de en av mina favoritinspänningar:) )

*KL*
Igår hade jag lektion igen. Det var sista tillfället på hästbytet så jag såg verkligen fram emot att rida då de två gångerna innan hade det gått så otroligt bra. När jag satt upp kände jag att det var någonting fel. Hade så fruktansvärt ont i magen men tänkte att börjar jag rida så blir det väll bättre. Tyvärr gjorde det bara ondare och ondare så till sist satte jag av och ställde in hästen i stallet där jag fick hjälp att ta av allting medan jag typ stod dubbelvikt i boxen... Så sjukt irriterande då jag tror att allting utlöstes av att jag i tre dagar ätit tabletter som innehåller Ibuprofen, vilket jag aldrig brukar äta, tillsammans med Naproxen (har haft migrän). Det mest irriterande är att bredvid paketet med Ibuprofen har jag ju ett paket med tabletter med Paracetamol, så varför tog jag inte de istället?!:banghead: Så antagligen var allting biverkningar av tabletterna, alltså hade det lätt kunnat undvikas (kollade på bipacksedeln och där stod det att dessa symptom hade fler än 1 av 100 typ) :meh:

Men lite positiva nyheter är att jag börjat jobba extra i stallet, vilket är riktigt roligt, anmält mig till två extra WE-träningar (en är jag dock 1a reserv på), anmält mig till klubbtävlingen i WE (LB) samt att jag får vara med på våran lokala WE-tävling, med klasser från LC till Svår klass med kval till RM. Själv ska jag vara med i LC-klassen, men det ska bli kul att få se alla andra duktiga ekipage! :)

Vilken fin bild, blir lite nyfiken på vad det är för hjälptyglar och vad de ska göra? Ser inte ut som de behövs just på bilden då de slackar? (sen vet jag förstås inte hur det såg ut i övrigt på lektionen). :)

Ser ut som ni har många fina hästar på din ridskola.

Det är en vanlig halsförlängare väl? Som alla hjälptyglar behövs den ju inte när hästen går rätt, men ibland kan det vara en hjälp att få hästen dit. På många ridskolor går ju hästarna med hjälptyglar alla lektioner, dessutom, även om det egentligen bara är nybörjarna som behöver dem, och de hänger slackt resten av tiden.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka