Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken fin bild, blir lite nyfiken på vad det är för hjälptyglar och vad de ska göra? Ser inte ut som de behövs just på bilden då de slackar? (sen vet jag förstås inte hur det såg ut i övrigt på lektionen).
Ser ut som ni har många fina hästar på din ridskola.
Va? Varför tittar din ridlärare mycket ilsket på dig även om du har höga krav eller var det ingen riktigt ilsken blick?
Hade det varit jag hade jag tappat allt självförtroende gällande ridning om någon skulle titta på mig så. Har också för höga krav (perfekt nivå utan fel), samt läser/tolkar väldigt mycket vad folk tycker bara de tittar osv och det kan få mitt mod att sjunka i bott i bland.
Som några har skrivit så är det en "helt vanlig inspänningstygel" jag använder den för att få han att jobba lite mer i form. Det är svårt utan då han gått mycket barnlektioner och varit ridskolehäst i ca 11 år därför är han inte speciellt genom riden och tar alltid den lättaste vägen och bara går rakt fram med huvudet och inte jobbar och jag är inte tillräckligt duktig för att komma förbi den än. Det är bara jag som rider honom med inspänningen, i början red jag honom med en halsförlängare såkallad "gummisnodd" men då gick han ofta och skakade på huvudet så jag har listat ut att han trivs bättre med denna typ av inspänning då han nu går fint och stadigt och den bara hänger där största delarna av lektionen. I måndags testade vi även att sätt inspänningen i nosgrimmans ringar på slutet av lektionen och då fick han bättre framåtbjudning (all bjudning på han är ett stort +) så jag har en teori om att han kanske tar det lite som en broms när dom sitter i bettringarna. Sa det till ridläraren så nu skulle vi testa att sätta den så från början i fortsättningen.
Jag har också småbarn, en ettåring och en treåring, och heltidsjobb, och visst är det svårt att hinna med ridningen. Men för min del så blir jag tröttare och mer stressad ifall jag inte rider, för då får man aldrig någon paus. Om du åker direkt från flyget till stallet skulle jag nog mest njuta av att inte behöva bekymra mig över läggningen, inte oroa mig för den.
På vilket sätt "säger hon ifrån"?
Hon kan tjura lite och visa att hon är.missnöjd, svårt o förklara. Men sen iaf när man för rätt är hon nöjd och glad
Hoppas iaf på henne imorgon igen men sist jag red för kvk så blev det ponny ^^
Hoppade in som ersättare igår, egentligen i en grupp som ska vara på lägre nivå än min men jag tyckte att de red på en högre nivå.. ska rida med den här gruppen två gånger till i februari iaf så det blir kul.
Fick rida den nyaste hästen som är ett stort jäkla energipaket, trots att han gått en hopplektion som han bara sprungit genom ville han bara springa med mig. Det gick bra i skritt och till en början i traven, men sen blev han mer och mer spänd och ville bara springa och då blev jag alldeles låst i handen och han blev ännu mer spänd. Då började jag lägga in småsmå volteroch försökte släppa på innerhanden och det funkade så länge vi låg kvar på volten men på rakt spår blev det spänt igen. Så jag gjorde volter tills vi blev yra, fick inte göra aå mycket av den riktiga övningen, men mot slutet började jag hitta rätt knappar. Sitter jag på pogga hästar vill man gärna bromsa och använder minimalt med skänkel, men man måste ju fortfarande försöka hitta en balans mellan, så jag hoppas jag får rida den här hästen oftare, det var nog väldigt bra för mig