Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Vilken fin bild, blir lite nyfiken på vad det är för hjälptyglar och vad de ska göra? Ser inte ut som de behövs just på bilden då de slackar? (sen vet jag förstås inte hur det såg ut i övrigt på lektionen). :)

Ser ut som ni har många fina hästar på din ridskola.

Som några har skrivit så är det en "helt vanlig inspänningstygel" jag använder den för att få han att jobba lite mer i form. Det är svårt utan då han gått mycket barnlektioner och varit ridskolehäst i ca 11 år därför är han inte speciellt genom riden och tar alltid den lättaste vägen och bara går rakt fram med huvudet och inte jobbar och jag är inte tillräckligt duktig för att komma förbi den än. Det är bara jag som rider honom med inspänningen, i början red jag honom med en halsförlängare såkallad "gummisnodd" men då gick han ofta och skakade på huvudet så jag har listat ut att han trivs bättre med denna typ av inspänning då han nu går fint och stadigt och den bara hänger där största delarna av lektionen. I måndags testade vi även att sätt inspänningen i nosgrimmans ringar på slutet av lektionen och då fick han bättre framåtbjudning (all bjudning på han är ett stort +) så jag har en teori om att han kanske tar det lite som en broms när dom sitter i bettringarna. Sa det till ridläraren så nu skulle vi testa att sätta den så från början i fortsättningen.

Nästa gång är det dock hoppning, och innan dess är det tävlingsgruppsträning på söndag (där jag vet att jag kommer få Eddie båda lektionerna)

Vill ni se hur det såg ut resten av lektionen kan ni kolla här:
http://ljusdalsryttarna.blogg.se/2014/january/dagens-lektion-201.html#comment

Va? Varför tittar din ridlärare mycket ilsket på dig även om du har höga krav eller var det ingen riktigt ilsken blick? :confused:
Hade det varit jag hade jag tappat allt självförtroende gällande ridning om någon skulle titta på mig så. Har också för höga krav (perfekt nivå utan fel), samt läser/tolkar väldigt mycket vad folk tycker bara de tittar osv och det kan få mitt mod att sjunka i bott i bland.

Blicken var inte ilsken utifrån min ridning utan nivån var "våga inte säga att det inte gått bra". För en gångs skull var vi helt överens :D

Som några har skrivit så är det en "helt vanlig inspänningstygel" jag använder den för att få han att jobba lite mer i form. Det är svårt utan då han gått mycket barnlektioner och varit ridskolehäst i ca 11 år därför är han inte speciellt genom riden och tar alltid den lättaste vägen och bara går rakt fram med huvudet och inte jobbar och jag är inte tillräckligt duktig för att komma förbi den än. Det är bara jag som rider honom med inspänningen, i början red jag honom med en halsförlängare såkallad "gummisnodd" men då gick han ofta och skakade på huvudet så jag har listat ut att han trivs bättre med denna typ av inspänning då han nu går fint och stadigt och den bara hänger där största delarna av lektionen. I måndags testade vi även att sätt inspänningen i nosgrimmans ringar på slutet av lektionen och då fick han bättre framåtbjudning (all bjudning på han är ett stort +) så jag har en teori om att han kanske tar det lite som en broms när dom sitter i bettringarna. Sa det till ridläraren så nu skulle vi testa att sätta den så från början i fortsättningen.

Bra tänkt, de där gummisnoddarna är mest irriterande och att ha inspänningar i nosgrimman kan vara en mycket bra idé

Aha, det var så. Jag blev lite "VA?!!" när jag läste första gången, men nu hänger jag med. Tänk vad formuleringar kan ställa till det. :P

Ah ok på så sätt, jag vet inget om hjälptyglar så jag vet inte om det är någon skillnad på det ni kallar "vanlig" inspänningstygel och andra inspänningstyglar?
Hur menar du med att sätta i nosgrimmas ringar? Hänger inte med i huvudet (skyller på att jag jobbat natt och sovit för lite). Vart sitter dom på nosgrimman? :confused:

*edit*
Hahaha, märks att jag är för trött... kikade in bilderna nu och såg att din nosgrimmar har små ringar.. (känner sig dum) xD

En inspänningstygel är just en inspänningstygel (som bilden visar) medan man kan använda andra sorters hjälptyglar för att spänna in, typ :)
(Jag rider också med inspänningstyglar på min profilbild!)

Då bör man ju känna till vad en inspänningstygel är först och vad det gör, är inte självklart för alla (mig inkluderat) och då blir det frågetecken i tankeverksamheten. ^^

Förståeligt :)
Jag tänkte mer på att det är många som kallar hjälptyglar för inspänningstyglar, och då blir det självfallet förvirring när man säger att man "rider på vanliga inspänningstyglar" ;):)

Jag har också småbarn, en ettåring och en treåring, och heltidsjobb, och visst är det svårt att hinna med ridningen. Men för min del så blir jag tröttare och mer stressad ifall jag inte rider, för då får man aldrig någon paus. Om du åker direkt från flyget till stallet skulle jag nog mest njuta av att inte behöva bekymra mig över läggningen, inte oroa mig för den.

Ridningen är verkligen en efterlängtat paus, den har i alla fall varit det, de senaste månaderna har jag tappat lite av den där nyförälskelsen som jag kände när jag började om för två år sedan. Jag går inte på moln längre för att jag fortfarande kan, utan det har blivit lite mer vardagsmat. Det tillsammans med att mitt arbete har krävt långt över heltid väldigt länge nu. Resor flera dagar i veckan gör att jag känner att jag sliter på min familj. Vi är ensamma i staden vi bor så vi har ledsamt nog inga mor- eller farföräldrar som kan avlasta oss någon gång ibland i vardagslivet.

Jag ska känna efter under terminen, får jag inte tillbaka den energigivande känslan av ridningen så tar jag nog en paus. Dessutom ska jag se till att min arbetsbörda lättar något vilket kommer att göra det bättre på alla plan.

Sist hade vi "planering/teori" där vi diskuterade vad vi ville göra på terminen, vad vi tycker är viktigt när det gäller ridningen/häst och så vidare. Vi är bara fyra i gruppen så vi kan påverka rätt mycket själva. Vi kom fram till att vi fortfarande vill jobba mycket med grunderna. Få till riktigt bra sitsar och fina hjälper. Två av oss vill hoppa men det vill inte de andra två så vi kanske får bytas om lite bland grupperna. Tömkörning och longering hade vi även önskemål om.

Det blev kanske lite flummigt men mer rumsrent mot sist vi hade teori. Då hade vi sitsövningar utan häst.
Ridläraren var mycket klok som inte satte ihop oss i min grupp med ungdomgruppen på samma ridnivå utan med de vuxna nybörjarna istället. För sitsteori 20.30 när vi alla var övertrötta ledde till att vi fullständigt ballade ut, som ett gäng 14åringar på en sexualkunskapen. :o
Det är första gången jag haft träningsvärk efter en teorilektion... Skrattkramp är jobbigt!:D

Senast ändrad:

*kl
Tredje lektionen för denna termin igår på "nya" favorit hästen, som jag ridit flera gånger :) otroligt rolig häst när man får till det :)
Och otroligt nyttig och rida då hon "säger ifrån" när något blir fel.
Imorgon blir de en extra lektion för kvk :) ska bli roligt :D

*kl*

Här sitter jag och drömmer, hade lektion i måndags fick rida den stora prickiga hästen, som är stel som en planka och går med handbromsen i halva lektionen. Vi hade dressyr och ridläraren hade fixat en riktigt lurig övning (jag hann inte med, blev för mycket i huvudet aka kortslutning).

Galopp på kortsidan, sedan trav på långsidan, skänkelvikning vid första bokstaven till hörnlinjen och sen rak rikta, ner till skritt, sen trav och skänkelvikning ut till spåret och så galopp igen. Hade lite svårt att sitta ner i traven och min häst "piggnade" till i skänkelvikningen innan galoppen och lyssnade knapp på mina hjälper.
Så det kändes lite sådär, men jag tror att mitt kämpande gav något ändå. Gav mig sjutton på att försöka sitta ner i traven och va följsam och hästapållen gick nästan på tygeln (jag har inte sett någon rida honom på tygeln på riktiga så att säga och knappt i närheten) denna stela "planka".

Plus sen upptäckte jag när jag kom hem att mina trosor har skavts sönder på framsidan, hahahahha. Det går i rätt riktning. ;)

Hoppade in som ersättare igår, egentligen i en grupp som ska vara på lägre nivå än min men jag tyckte att de red på en högre nivå.. ska rida med den här gruppen två gånger till i februari iaf så det blir kul.
Fick rida den nyaste hästen som är ett stort jäkla energipaket, trots att han gått en hopplektion som han bara sprungit genom ville han bara springa med mig. Det gick bra i skritt och till en början i traven, men sen blev han mer och mer spänd och ville bara springa och då blev jag alldeles låst i handen och han blev ännu mer spänd. Då började jag lägga in småsmå volteroch försökte släppa på innerhanden och det funkade så länge vi låg kvar på volten men på rakt spår blev det spänt igen. Så jag gjorde volter tills vi blev yra, fick inte göra aå mycket av den riktiga övningen, men mot slutet började jag hitta rätt knappar. Sitter jag på pogga hästar vill man gärna bromsa och använder minimalt med skänkel, men man måste ju fortfarande försöka hitta en balans mellan, så jag hoppas jag får rida den här hästen oftare, det var nog väldigt bra för mig :)

Hon kan tjura lite och visa att hon är.missnöjd, svårt o förklara. Men sen iaf när man för rätt är hon nöjd och glad :)
Hoppas iaf på henne imorgon igen :) men sist jag red för kvk så blev det ponny ^^

Aha, du menade så. Då är jag med på noterna.
Då lär man sig verkligen mycket då det blir extra tydligt när man gör fel ju.
Hoppas du får henne igen då. :)

Hoppade in som ersättare igår, egentligen i en grupp som ska vara på lägre nivå än min men jag tyckte att de red på en högre nivå.. ska rida med den här gruppen två gånger till i februari iaf så det blir kul.
Fick rida den nyaste hästen som är ett stort jäkla energipaket, trots att han gått en hopplektion som han bara sprungit genom ville han bara springa med mig. Det gick bra i skritt och till en början i traven, men sen blev han mer och mer spänd och ville bara springa och då blev jag alldeles låst i handen och han blev ännu mer spänd. Då började jag lägga in småsmå volteroch försökte släppa på innerhanden och det funkade så länge vi låg kvar på volten men på rakt spår blev det spänt igen. Så jag gjorde volter tills vi blev yra, fick inte göra aå mycket av den riktiga övningen, men mot slutet började jag hitta rätt knappar. Sitter jag på pogga hästar vill man gärna bromsa och använder minimalt med skänkel, men man måste ju fortfarande försöka hitta en balans mellan, så jag hoppas jag får rida den här hästen oftare, det var nog väldigt bra för mig :)

Får ni rida massor av småsmå volter på det sättet? Min ridlärare är stenhård på det, små volter sliter massor på hästarna, särskilt om hästen springer i lite obalans, och vi kan på sin höjd göra femmetervolter någon enstaka gång när hästarna är superuppvärmda. Hon är iofs väldigt noggrann, när vi rider fram vill hon helst att vi håller oss på fyrkantsspåret, definitivt inga volter, möjligen en svag båge längs med långsidan.

Hur är det för er andra, får ni rida mycket volter och böjda spår? Jag vet inte om det är min ridskola eller en allmän utveckling, men jag tycker att man var mycket mindre "rädd" för böjda spår för kanske tio år sen.

Ja, vi rider mycket på volter och böjda spår, brukar ibland avsluta på de två stora volterna innan vi skrittar av.

Fast jag blir nyfiken på vad din ridlärare menar med att det sliter massor på hästarna när man rider på volter? Eller är det så att hon menar att det sliter om man rider volt på fel sätt och inte får med hästen kanske? :confused:
Måste kännas tråkigt att knappt få rida på böjda spår (som det låter från din beskrivning, kanske inte är riktigt så illa som det låter hoppas jag).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur