Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Böjda spår är väldigt slitsamt för hästarna, sliter massor på benen, ffa kotorna. Just kotledsinflammationer är ju rätt vanligt att ridhästar få, inte minst ridskolehästar, och en anledning till det är just de böjda spåren. Ridskolehästar går ju så pass mycket, normalt mycket mer än privathästar, och därför är det ganska stor risk att de får förslitningsskador. En privathäst som kanske rids fyra timmar i veckan slits ju inte lika hårt.

Det sliter ännu mer om hästen inte går rätt, såklart, men alla böjda spår sliter. Ju mindre volt, ju större slitage.

Däremot underlättar det ju väldigt för ryttaren att få rida böjda spår, mycket lättare att lösgöra en häst på böjt spår än på rakt, så det är ju en avvägning mellan att underlätta för ryttaren, och spara på hästens kropp. En skicklig ryttare kan ju lösgöra även på rakt spår, eller med svag böjning.

*KL*

Red lektion igår kväll och då det var hästbyte blev det alltså även byte av häst. Denna omgång har jag en av ridskolans "trotjänare". Han har stått på ridskolan sedan 2002 och har gått dressyr och WE upp till LA och hoppning upp till 1m.
Har inte ridit honom speciellt mycket den senaste tiden (tror jag red honom 3 ggr max förra terminen) så det var roligt att sitta upp igen.
Passet var okej. Jag kände att jag blev lite passiv i min ridning vilket gjorde att jag mest "åkte häst" och kanske inte "krävde" någonting med min ridning. Han vet vad det är han ska göra. Han skrittar när det är skritt, trav vid trav etc och han har i princip lärt sig instruktörens kommandon själv ;), vilket som sagt leder till att jag tyvärr blir lätt passiv.
Men det som är positivt med att han är sådan är att jag kunde koncentrera mig mer på min sits och det är alltid ett plus. För någon anledning har jag fått för mig att köra upp hälarna är jätte bra och när jag inte riktigt "rår" att sitta upp ordentligt (framförallt i vänster varv) vrider jag hela kroppen inåt och ja, jag har fått massor av små "hyss" för mig som jag aldrig haft förr :meh:, så det var det jag försökte jobba med igår.
Vi har som "röd tråd" just nu att jobba med öppna/sluta och framför allt rida fram hästarna och inte börja "plocka" för mycket (=försöka få dem i form framifrån, istället för bakifrån) och det gick helt okej. Vi fick några riktigt snygga öppnor som jag kan leva på länge :)

Usch visste inte att det sliter så mycket på hästarna :/ Normalt skulle vi inte rida så många och så små volter som jag gjorde i tisdags, men det är enda sättet att få stopp på den hästen när han väl kommit igång, särskilt om man är lite svag i sitsen som jag är. Fast vi rider alldeles för mycket volter, även om det för det mesta är stora volter, och det kan jag tycka ännu mer nu..

Men ni rider alltså inte alls på volter (eller iaf inte särskilt mycket)? Vill börja undvika det, så har du något tips på lösgörande som är bra för hästen?

Senast ändrad:

kl

I tisdags var det ridlektion, terminens första!

Dressyr stod på schemat och jag red hästen Signe. Signe är ett mörkbrunt cob/varmblod sto född 05(rätt valpig och grön) på 163 cm, men hon känns ofantligt mycket större än 163! Hon är rätt rejäl i kroppen och dessutom stark som sjutton!(det är lite som att rida på ett tåg) Jag måste erkänna att Signe är en av få hästar jag faktiskt kan vara lite rädd för att rida. Eftersom att jag alltid varit en av de minsta i gruppen så har jag alltid fått rida ponny och är så ovan att rida stora hästar. När Signe, stor och stark, dessutom har en del hyss för sig så blir det läskigt!

Nu till övningen...
Travade i höger varv och gjorde en volt vid A där vi fokuserade på att böja igenom hästarna.
Vände rätt upp, rakställde, och red över ett par bommar.
Bytte såklart då varv och, istället för att rida hela vägen upp till C och följa fyrkantsspåret så "kortade vi av" ridhuset och red i en båge, där vi skulle ställa hästarna.
Red sedan upp över bommarna igen och började om vid volten.

Övningen var väldigt simpel, men man hade fullt upp hela tiden!
Vi började i trav men red sedan hela övningen(förutom bommarna) i galopp.
Signe är väldigt mycket häst att rida och är absolut ingen häst man kan liksom fjanta med och bara "åka på" sas, vilket brukar bli problematiskt för mig då jag har problem med att våga rida ordentligt, men jag vågade ta tag i henne från start och det gav resultat! Jag fick kontakt med henne och lyckades hålla henne på mattan, även när hon ville försöka sig på något djävulskap.
Jag var riktigt nervös över att göra övningen i galopp då Signe är rätt explosiv i galopppen och kan, eftersom att hon är så stark, bli väldigt svår att samla ihop och då händer det lätt att man tappar kontrollen. Jag kände hur hon började bli lite sprättig och tramsig när vi skulle galoppera och man fick lov att hålla ordentligt för att hon inte skulle rinna iväg, men på något vis lyckades vi! Hon sprang aldrig för snabbt och jag lyckades t.o.m. samla ihop henne ordentligt på slutet.

Förutom ett missöde då hon kickade efter en ponny som kommit för nära gick allting jättebra! Det är så nyttigt för mig att rida henne! Jag är supernöjd över att jag vågade rida henne ordentligt och att vi fick till en härlig känsla och ett bra flyt :)

Usch visste inte att det sliter så mycket på hästarna :/ Normalt skulle vi inte rida så många och så små volter som jag gjorde i tisdags, men det är enda sättet att få stopp på den hästen när han väl kommit igång, särskilt om man är lite svag i sitsen som jag är. Fast vi rider alldeles för mycket volter, även om det för det mesta är stora volter, och det kan jag tycka ännu mer nu..

Men ni rider alltså inte alls på volter (eller iaf inte särskilt mycket)? Vill börja undvika det, så har du något tips på lösgörande som är bra för hästen?

Jag håller med, det är ett effektivt sätt att få håll på en häst som bara springer iväg. Det är mycket svårare när man ska hålla sig på rakt spår.

Men man kan ju rida lite större volter och svagare böjning, och sen tycker jag skänkelvikning brukar funka bra också. På springiga hästar så kan det funka bra att göra skänkelvikning längs med långsidan, för ytterskänkeln. Då fångar väggen upp hästen lite, och man behöver inte sitta och dra den i munnen för att bromsa.

*kl
Ska vara med på en aktivitet på ridskolan på lördag där man har fått lottade hästar (annars man få önska tex: 1. Ettan 2.Tvåan 3.Trean 4. Fyran 5.Femman så lottas det utifall att de är fler än två som tagit samma häst som nr1, då kanske det blir andra valet osv.) så en sådan aktivitet är det varje vårtermin en för ungdomar upp till 26 och sen en dem som är äldre.
Kallas us cupen och senior cupen.
Så det lottas hästar till både dressyren och hoppningen ( dressyren är nu på lördag 8/2 och hoppningen 15/3)

Fick denna rödtott till dressyren, ska bli spännande och se hur det går:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151826573113042&l=601467768922401591

*kl*

Hade en värdelös lektion idag.. eller tja lektionen i sig var inte värdelös men jag kände mig värdelös.
Fick en häst som jag inte gillar att rida, då det krävs MASSA ben och jag har inte det. Vi red även utan stigbyglar och i traven hade jag fullt sjå att hålla mig kvar i sadeln så skänkelvikningarna, halvhalterna blev pannkaka istället.

Övningen gick ut på att vända upp på medellinjen och sen göra skänkelvikning ut till hörnlinjen, rakrikta och sedan skänkelvikning tillbaka till medellinjen.

Har träningsvärk nu i alla fall så något rätt gjorde jag nog, nu blir det en varm dusch och sen väntar sängen.

Hur är det för er andra, får ni rida mycket volter och böjda spår? Jag vet inte om det är min ridskola eller en allmän utveckling, men jag tycker att man var mycket mindre "rädd" för böjda spår för kanske tio år sen.

Vi rider nog en hel del på böjda spår, ökningar och minskning på volt, ibland med motställning. Upplever dock att vi har betydligt mer böjningar och mindre volter än grupperna som är före oss. Oftast rider vi samma grundövning men vi som har högst svårighetsgrad på vår grupp på kvällen rider övningen på ett annat sätt med fler moment som kan innefatta mindre volter.

Jag har fått tillbaka lite motivation känner jag. Sist fick jag rida en äldre herre som jag kunde kravställa på ett helt annat sätt. Han är helt olik hästar jag brular tycka om att rida, han har en mun fram, en tunna till kropp och fyra ben, ett i varje hörn. Otroligt mekanisk häst, som går på tydliga signaler inget subtilt (även om jag nog ska få honom dit så småningom också) Väldig skillnad mot hästen jag haft innan som gått absolut bäst bara med små signaler via sitsen.
Vi red en övning med mycket skänkelvikning, jag har så otroligt svårt för skänkelvikning i trav, jag känner inte rytmen och kan inte få min kropp att rida en bra skänkelvikning. Min kropp är som gjord för att rida slutor!

I helgen var jag hos svägerskan och fick rida hennes fina islänningar, toppenfina båda två, en gammal läromästare och en yngre lovande, båda mycket dressyrridna så jag fick bara sitta och latcha.

Idag fick jag favorittanten. En trevlig gammal dam som är lagom framåt och går att jobba med. Nackdelen med henne är att hon är mycket skumpig och då inte "stort steg skumpig" utan väldigt stötigt skumpig. Jag börjar få koll på att sitta på henne i traven men jag får inte riktigt till det där med en oberoende hand och då spänner jag mig och låser handen av rädsla för att rycka henne i mun. Tyvärr väldigt kontraproduktivt eftersom det ju gör att jag blir ryckig i handen :banghead:. Jag klarar av att sitta 10-15 steg sen måste jag återgå till lättridningen för att jag börjar rida för dåligt :(. Förutom det där med sittandet i traven så gick det väldigt bra :).

kl

Igår var det lektion igen. Vi hade dock en vikarie (som inte alls var bra) så vi "flummade" mest runt. Red Signe igen och hon var inte alls lika bråkig den här gången, även fast hon vid ett par tillfällen började trippa och ville bocka lite, men allt gick super! Hade förberedande så vi hoppade små skutt på serpentiner, vilket gick bra trots att hästen är stor och ridhuset litet hehe. Ärligt talat så var det rätt skönt att ha en ridlektion utan krav sas, jag var sjuk och ofokuserad och skulle ända inte gjort bra ifrån mig. (varför jag red överhuvudtaget förstår jag inte, för nu sitter jag här dundersjuk istället)

Det blir så lätt att jag blir på tok för hård i handen när jag rider henne! Hon är så stark, jag lite rädd och då, istället för att våga släppa och rida med resten av kroppen, sitter jag och håller hårt och blir alldeles stum. Försökte tänka på detta och vågade slappna av i händerna och rida mer med sätet istället, måste absolut fortsätta ha detta i åtanke.

Senast ändrad:

Jag är likadan, rider fast jag har feber och är sjuk. Kanske är för att man inte vill missa något som är kul och då kan det vara värt att bli lite sjuk efteråt också eller? :P

Eller hur! Man vill ju så gärna rida och jag tänker alltid att "äsch, det är ju bara typ 1 timme! Och hur sjuk kan jag bli av att rida egentligen? det är ju inte som att jag ska ut och springa!" alternativt att "det gör väl inte så mycket om jag blir lite sjuk, hur farligt är det med en förkylning egentligen?"

Att man aldrig lär sig! ^^

Det med, jag är för snål för att missa en ridlektion också även om vi har igenridningar. Sen sägs det att frisk luft är bra när man är sjuk, eller? xD

Ja, man lär sig aldrig i det fallet. Envisa hästmänniskor.

*kl*

Hopplektionen avklarad, fick rida den känsliga "studsbollen" igen och kunde konstatera att man får mer hjälp om man rider en "privathäst" än en ridskolehäst, vilket på ett sätt är lite synd. Själv vet jag inte vad jag gör för fel eller hur jag ska rätta till dem, men försöker så gott det går av den hjälp jag får.

Vart lite pannkaka idag men sista linjen var super med en jämn galopp på en båge med 3 jämna galoppsprång mellan hindren på bågen. Kändes skönt att avsluta bra i alla fall. Kanske hittar jag fler knappar, idag försökte jag tänka på att min underskänkel inte ska åka fram så jag hamnar i stolsits och det gick hyffsat, bra i alla fall när man är medveten om problemen. :)

Kl.
Igår var det hoppning och hästen jag rider nu är min nya kärlek. Hon är säkert 167, ett halvblod efter Tornesh, men hon både ser ut och beter sig som en busig ponny :)
Hon har stått på ridskolan i två år men inte gått med på lektioner fören i höstas då hon har varit minst sagt speciell... När jag red henne första gångerna så reds hon fortfarande bara av min ridlärare, en anställd och sen bara på våra lektioner. Hon var då super fin! Då det fungerade bra så har hon nu under vintern börjat gå på fler lektioner och min ridlärare rider henne inte längre. Det märks verkligen tyvärr, hon är inte alls lika mjuk och genomriden längre :(

Hon är väldigt känslig trots sin kralliga kroppshydda och det minsta man stummnar i handen så studsar hon bara rakt upp och ner. Perfekt häst att träna sig själv på att bli följsam i handen och "koppla loss" armarna från kroppen då man på sekunden får en protest om man fastnar det minsta.

Hur som helst så har det börjat bli problem i hoppningen och folk har flugit av till höger och vänster... Hon är nämligen riktigt het i hoppningen men ändå lite osäker och inte riktigt framme för skänkeln till handen. Det hon gör är att hon drar iväg mot hinderna i 100 knyck för att sen slå på en tvärnit precis innan vilket gör att folk flyger av, alternativt om hon hoppar men får ett dåligt språng så drar hon världens bock serier efter :-/ jag visste ju om detta och då är det svårt att låtsas som ingenting och rida på tufft framåt ändå.

Hur som helst så var hon som en tickande bomb redo att explodera redan när jag satt upp. Dock så gillar jag när det är lite fart i henne så i framridningen är det inga problem. När det däremot var dags att hoppa så blev det lite svårare. Det svåra som jag tycker är att våga sitta kvar och rida på rejält framåt trots att hon är super het och stark och redan drar på gärnet. Vågar man bara rida på trots allt så coolar hon ner och börjar galoppera genom kroppen, det är bara det att det är jätte svårt att säga till sin egen kropp att driva när hästen är som ett popcorn och redan är super stark! Började lite halvkasst då jag just inte vågade rida på tillräckligt framåt, fick ett riktigt dåligt språng och jäklar vilken resa jag fick. Hon bockar så att hon nästan slår knut på sig själv, vig som en katt är hon! Bestämde mig för att skärpa till mig, trotsa mitt sunda förnuft och börja rida ordentligt framåt när det var dags att hoppa bana. Helt plötsligt hade jag en helt annan häst under mig. En som galopperade genom kroppen och faktiskt bjöd på riktigt mot hindrena!

Var så stolt över mig själv för att jag inte fegade ur trots att jag kände mig helt skakis och fick till en jätte fin runda :) så nu bara hoppas jag att jag får fortsätta rida denna fining ett tag och att jag så småningom om ska lära mig att rida henne på rätt sätt redan från början :)

Låter som en spännande häst det där, om jag inte minns fel har vi haft något liknande på ridskolan och det är så grymt häftigt att driva på dem för att få dem att börja arbeta osv.
Tycker det är starkt av dig att våga är nog inte alla som vågar i den situationen. Personligen i galoppen har jag inget emot om det går fort, bara det är kontrollerat, men går det fort i traven då håller jag på att dö (vilket min ena ridlärare finner komiskt). Vi har alla våra svagheter och styrkor och det är gött när man vågar utmana sig själv och våga. :up:

Det kommer gå toppen för er när ni hittat varandras knappar och tillit. :D

En häst som beter sig så är ju inte redo för sin uppgift, känns taskigt både mot häst och elever att ha med den på hopplektion innan den är tryggare.

Hon har varit så innan men hade blivit lugn i hoppningen under så pass lång tid att de trodde att hon coolat ner. Det är bara det att under de kanske två månader som hon nu hoppat med elever så har det kommit tillbaka (sista veckorna) och jag är rätt säker på att hon inte kommer få hoppa med eleverna något mer nu, förutom kanske i vår grupp kanske då och då bara med vissa elever...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur