Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Men hur ska man då forma hästen om man inte får ta bak innerskänkeln? Det har vi fått lära oss på lektionerna när vi rider volter osv. Nu är jag förvirrad.. :confused: :crazy:

Jag drar heller inte bak innerskänkeln, det går ju att forma även med innerskänkeln på plats? Om hästen tränger med bakdelen kanske man vill korrigera och dra bak skänkeln på böjda spår, men annars skulle jag inte göra det. Man kan böja hästen runt skänkeln ändå.

Jag är nog överlag väldigt sparsam med att flytta skänklarna, det är väl i galoppfattningen och när jag rider skänkelvikning som jag flyttar skänkeln, annars inte. Och det är ju inte alltid det behövs i en skänkelvikning heller, har man hästen rak och mellan hjälperna, så brukar det räcka att liksom bara tänka sidvärts, och så följer hästen med.

Senast ändrad:

Ang hörnpasseringar, jag brukar bara sätta min vikt på inner sittben/vinkla ner mitt inre sittben, eventuellt ha lite mer stöd på inner skänkel, och ställa lätt inåt.

Får en känsla att de flesta som rider här ligger på "elit" nivå, för nu kan jag inte rida längre känns det som och kommer ärligt aldrig lära mig det heller. :/
Känner ingen skillnad om hästen går si eller så, är helt känseldöd. Kan inte skilja på rätt/fel galopp eller vilket sittben som är "rätt" i lättridningen i traven osv. Kanske bättre att åka häst istället? :confused:

Äsch jag är helt talanglös när det kommer till allt som handlar om kroppskontroll. Som ridning. Men det är kul ändå och man får glädjas åt sina små framgångar.

hähä det kan inte jag heller, skritt är min bästa gångart :love:.

"knäckte koden" till bakdelsvändningar i höstas och kan inte göra öppna/sluta ännu, där är min nivå :).

Jag tycker heller aldrig att kan jag rida nar jag fragar efter svar (kanner mig lite tappad bakom flotet ibland :banghead: ) men jag fragar anda, aven om det galler nagot alla verkar tycka ar enkelt. Om inte annat kan jag ju alltid bli battre tanker jag :)

Får en känsla att de flesta som rider här ligger på "elit" nivå, för nu kan jag inte rida längre känns det som och kommer ärligt aldrig lära mig det heller. :/
Känner ingen skillnad om hästen går si eller så, är helt känseldöd. Kan inte skilja på rätt/fel galopp eller vilket sittben som är "rätt" i lättridningen i traven osv. Kanske bättre att åka häst istället? :confused:

Äsch då, så tror jag inte alls det är. Jag tror du känner mycket mer än du ger dig själv cred för!

Det beror ju lite på vad man rider för hästar också, på min ridskola är det rätt många känsliga hästar, och då blir man liksom tvingad att rida noga och tänka på vad det är man gör, för annars får man veta fortare än kvickt att man gjort fel. På ridskolor med mer nybörjare har man kanske hästar som tål lite mer, och då behöver man inte bli kroppsmedveten på riktigt samma sätt. Så jag tror mest att det är en vanesak. Ridning handlar ju mest om det, övning och rutin.

Jag är definitivt inte på elitnivå, inte ens med ridskolemått. En bra dag på en snäll häst kan jag kanske skrapa ihop godkända poäng i LB, men mer än så är det inte. Men jag är 38 nu, och har ridit lektion oavbrutet sen jag var 9, de senaste tjugo åren flera lektioner i veckan. Det vore väl attan om inte nåt skulle ha fastnat (om än inte så mycket som man hade kunnat hoppas på)!;)

*kl*

Hoppning idag - lärarens favorit är bortrest, så jag har fått låna hennes häst ett par veckor. Det är stallets bästa häst, med stallets bästa sadel, så det ska bli kul! Supertrevlig och okomplicerad häst, vill alltid jobba och hoppar utan att tveka, men håller sig i skinnet och bockar aldrig. Sen i höstas har jag blivit avbockad fler gånger än jag vill tänka på, så det är verkligen otroligt skönt med en häst som inte gör det, jag passar på så länge det varar! I april är min ordinarie rodeohäst tillbaka (vilar efter skada just nu), så då lär jag få tugga sågspån igen. Huvva!

Senast ändrad:

Svarar alla:

Vet inte om jag kanske tolkar era texter som att det låter som ni är mycket duktigare än mig och därför "elit" för mig då jag själv känner mig som om jag är på nån bonnaläpps nivå eller tja kanske medelmåttig.

Vill inte påstå att vi har dom bästa hästarna på ridskolan, men det går att lära sig grunder. Jag vet när jag fick rida ridlärarens egna häst, som numera ska gå lite på ridlektionerna sen hon köpte en häst till sig själv. På honom lärde jag mig jättemycket då han svarade på minsta lilla hjälp och det fick mig att känna först att jag inte kunde rida men sen i efterhand så känner jag att han hade nog kunnat lära mig massor.

Ja jag är dålig på att ge mig själv cred och tycker oftast jag är super dålig.. sist jag tyckte det var när jag skulle lära mig backa med lastbil och släp och då fick jag typ en "utskällning" av läraren, då jag tydligen backade bäst i hela klassen men själv tyckte jag det sög för det stod snett eller nån annan liten detalj som inte stämde med det "perfekta" målet. Så har nog lite för höga krav på mig själv ibland skulle jag kunna tro.

Vi är nog många hästtjejer som lider av "duktig-flicka-syndromet" och nedvärderar oss själva.

Jag är oerhört arg och besviken på mig själv för att jag inte kan sitta ner i traven på ett bra sätt, men tack och lov är jag envis också så förhoppningsvis knäcker jag det snart också :).

Vi kanske borde lägga upp en tråd med filmer av oss själva där negativa kommentarer är förbjudna :)? För att stärka självförtroenden? Lite som det där med skidskytten (annan tråd).

Man är ju som ridskoleryttare alltid usel jämfört med de som har ridningen som yrke, så det får man leva med. Man kommer alltid vara usel jämfört med de som verkligen kan rida - men å andra sidan helt fantastisk jämfört med de som inte ridit alls.:p Ridning är ju nästan bara en övningssak, den som tränar mer blir bättre. Sen finns det säkert några som har talang och begåvning också, men det är så otroligt ovanligt. Under alla år på ridskolan borde man ju ha sett några begåvningar vid det här laget, men jag tycker att det i princip alltid är så att de som är duktigare än andra helt enkelt har ridit och tränat mer.

Sen är det ju frusterande ibland att en del småsaker ska vara så eländigt svåra, en bra galoppfattning från trav t ex tycker jag är otroligt svårt, men då är det ju helt enkelt för att man inte tränat tillräckligt. Det finns säkert de som är så begåvade att de gör det mesta rätt på ren känsla, men nästan alla måste ju träna och slita sig till varje framsteg. När det gäller att sitta ner i galoppen t ex - jag red länge en häst jag inte alls kunde sitta på i galoppen. Varenda gång vi skulle galoppera for jag som en vante i sadeln, och ridläraren mässade "sitt! sitt! sitt!", men inte kunde jag sitta, jag bara for runt. Efter några år, utan att jag egentligen hade tänkt på det, så kunde jag faktiskt sitta i galoppen - och inte bara på den, utan på de flesta hästar (som helt plötsligt kändes som bekväma soffor i galoppen). Det var ju trevligt. Sen fick jag barn, och nu är jag tillbaka på vante-stadiet igen. Men det var ju kul så länge det varade. :meh:

Senast ändrad:

Det tyckte jag lät som en bra idé, det där med enbart positiva kommentarer på video. Det tror jag på, om man nu kan undvika pessimisterna vill säga.

Traven tycker jag är svårt och för mig personligen har jag lite problem då jag fortfarande har kvar lite omedveten rädsla för just trav och nedsittning. Fast jag har kommit på ett sätt som funkar (ibland) och det är om jag försöker sitta ner lite mer tyngd på baken (men ändå inte) och så föreställer mig själv som nån pampig ryttare och försöker följa med i hästens rörelser. Funkar inte alltid 100%-igt men det är en början. Jättelätt på vissa hästar och svårare på dom som har stort steg. :P

Vante efter att du fick barn? Hur kom det sig? Nu vet jag verkligen inte om jag vill ha barn om det försämrar min redan halvtaskiga ridning, haha. xD

För att jag tappade en massa ridmuskler iom uppehållen, plus att jag har fått jätteproblem med bäckenet efteråt, vilket gjort att jag inte kan belasta och träna upp mig på samma sätt längre.

Aha, då är jag med. Det märks att man rider sämre i början av en termin än i slutet. Då det oftast varit ledigt emellan. Så jag kan tänka mig att det blir samma när man är ledig av den anledningen också.

kl

Funderar på att sluta rida..

Jag har ingen motivation och jag vantrivs på klubben. Har ridit här, utan uppehåll, i 10 år nu. Klubben är mycket liten så man slipper liksom aldrig någon. En mycket stor del av folket har, enligt mig, dumma åsikter och värderingar och jag tycker illa om de allra flesta. Jag blir riktigt lättad varje gång en lektion är inställd, vilket händer rätt ofta nuförtiden.

Eftersom att jag bor i den norrländska skogen så finns det ingen annan klubb jag kan byta till heller. Jag har en medryttarhäst så även om jag slutar på ridskolan så kan jag ändå fortsätta rida, men jag är rädd att jag skulle börja rida mycket sämre om jag slutar.

I dagsläget vill jag absolut inte fortsätta, men jag vill inte riktigt sluta heller :(

Jag skulle säga att det finns nackdelar med att bara rida själv (utan instruktör), det är väldigt lätt att börja med dåliga ovanor i tex sits, händer, skänklar som då inte blir korrigerade, och det är väldigt svårt att vänja sig av med dom...
Mina instruktörer märker direkt om jag rider mkt själv (uteritter) under en period, även om jag då även rider lektioner.

Men fortsätter du rida på ett ställe där du inte trivs så är nog sannolikheten ganska hög att du kommer tröttna helt på hästeriet efter ett tag. Men du kanske kan ta lektioner på medryttarhästen? Eller så accepterar du att du kanske får jobba mkt med din ridning om du börjar rida lektion igen, men har det bara roligt med medryttarhästen och struntar i det "perfekta".

Vet inte om jag kanske tolkar era texter som att det låter som ni är mycket duktigare än mig och därför "elit" för mig då jag själv känner mig som om jag är på nån bonnaläpps nivå eller tja kanske medelmåttig.

Det är därför jag har slutat skriva i den här tråden. Våra lektioner är liksom en piss i havet jämfört med vad "alla andra" här gör. Jag har absolut ingenting att komma med och blir nästan lite ledsen av att läsa här snarare än tvärt om (fast jag hamnade här idag ändå). Finns det INGEN mer på hela forumet som rider på så låg nivå kan man fråga sig?

Jag är (eller var åtminstone) t.ex. asnöjd med att ha lyckats hoppa en bana på fyra hinder i galopp där högsta hindret var 70. Och allt var bara hästens förtjänst dessutom, hon är jätteduktig. I vanliga fall får vi travhoppa 40 kanske... ja, jag hör inte hemma här alls tyvärr. Nivån är alldeles för hög.

Men det är jättebra att det finns en sån här tråd där de som har kommit längre kan utbyta tankar och idéer, det tycker jag! :)

äsch jag är på ungefär samma nivå gissar jag.
Jag ska nog boka en privatlektion för jag får verkligen inte till bakdelsvändningar. Det är som en kroppslig låsning. Tre spår verkar jag få till men sen..

äsch jag är på ungefär samma nivå gissar jag.
Jag ska nog boka en privatlektion för jag får verkligen inte till bakdelsvändningar. Det är som en kroppslig låsning. Tre spår verkar jag få till men sen..

Det är så illa att.jag uppenbarligen inte ens kan skilja på bakdelsvändning och framdelsvändning... *s*

Åh WE-tävling lät ju hur kul som helst! Brukar ni ha drt eller var det en engångsgrej? Och till alla andra, är detta något som är vanligt runtom i landet?

Ehmm har ju som vanligt glömt att skriva men på senare tid har vår ridlärare blivit hårdare på att vi rider samma hästar ett par gånger i rad innan vi byter, och jag har fått rida mina ögonsten de två senaste lektionerna pga detta, och förra lektionen gjorde vi bakdelsvändningar och frandelsvändningar. Han är stooor och lång och har lite problem med sina bakben, så allt sidförande är väldugt svårt och jobbigt för honom (ska man flytta honom när han stårni gången så måste man först leda fram honom och sedan putta åt sidan, annar kan han inte röra sig). Men vi tog det lugnt och red lite större vändningar och det gick superbra för att vara honom!

I fredags var det meningen att vi skulle jobba med förvänd galopp men det blev lång uppvärmning och vi hann inte med så mycket, och det lilla vi gjorde gick inte så bra för att han för wn gångs skull bestämde sig för att vara superpigg och bara rusa genom ridhuset. Sen var det en privathäst med och han är ganska aggressiv mot främmande hästar så halva lektionen guck åt till att lägga bak öronen och spela tuff. Dock gick det bra överlag och jag ser fram emot dressyrtävling på söndag! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård