Sv: Ridskoleryttare 2014
*kl*
Hopplektion idag.
Fick det känsliga skäckstoet, och vi hoppade en liten bana med fokus på att få hästarna att vara följsamma i svängarna och inte gå på dubbla spår eller lägga sig ner i kurvorna.
Gick ganska bra, bättre än vad det gick i måndags åtminstone och jag väntade in henne fint så vi hoppade av samtidigt. Missade det en gång och då gick det käpprätt åt helvete.
Kände redan på anridningen mot ett räcke på ca 50-60cm att det inte skulle bli bra, men det var försent för att avbryta, så jag "hoppade" av när jag trodde hon skulle hoppa av, men då blev det ett språng till och sen tvärnit, så jag såg en hästhals och första tanken var att jag kan stanna kvar, men sen tänkte jag att det är lika bra att åka av. Så av åkte jag rutschkana ner för hennes hals och slog en kullerbytta och huvudet tog i först så nacken/halsen böjde sig åt höger och det knäckte till. Det gick rätt fort (tyckte jag, enligt åskådarna var det en fin avramling som gick långsamt) och så landade jag sittandes, la mig själv ner och kände igenom kroppen. Hade kramp i höger vad och vänster handled kändes lite öm.
Hästen stod kvar å undra vad jag gjorde på backen och "gnäggade" faktiskt lite på mig, så när jag hade känt igen kroppen, satt jag upp igen. Ridläraren undrade om hon skulle sänka. Nej sa jag och red, vill inte ha omedvetna rädslor inbyggda i huvudet, nu vet jag att jag klarar det här.
Så lärdomen idag är att inte "hoppa" före hästen och använda säkerhetsvästen igen, (enda gången jag inte använde den typ.. skäms på mig..
)
Nu har jag stretchat, så får vi se hur stel/öm jag är imorrn. ^^