Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag kanske ska tillägga att hon har hoppat med i vår grupp i ca ett halvår och det var eftersom hon fungerade så fint där som hon fick börja hoppa med i fler grupper men det har ju tydligen visat sig att det inte funkade för henne att hoppa med så många olika elever...

kl

Igår var det hoppning. "F*n" tänkte jag först och var på väg att åka därifrån. Hoppning är inte min starka sida och självförtroendet var inte det bästa igår så jag var inte så sugen på att hoppa..
Men tack och lov så stannade jag kvar och var med på lektionen och det gick riktigt bra faktiskt. Vi kom över alla hinder. Mitt största problem är att jag fegar lite. Jag måste våga trycka på och ha lite mer fart men jag är nöjd med lektionen och väldigt glad att jag var med trots allt :)

KL

Har helt glömt att skriva de senaste lektionerna!! I fredags tränade vi framdelsvändningar, dock blev det lite tråkigt för mig eftersom hästen jag red har en riktigt svänging rumpa, så det enda jag fick göra var i princip att sakta ner vändningarna och ta det luuuugnt. Men det var egentligen bara det som flöt på bra, och resten var skit. Har fastnat lite i min ridning känner jag, kan rida vissa hästar superbra men med alla andra blir det pannkaka. Dock hade jag en djävulsk träningsvärk dagen efter (och fortfarande) så nånting blev ju bra i alla fall..

Och idag var det hopptävling! 80 cm och hade samma häst som förra gången, Constantin heter han. Han är stensäker i hoppning, inte rädd för något hinder och taxerar och byter galopp själv, dock är han ganska trög så jag fokuserade på att få lite krut i honom och det funkade hyfsat, fast jag skulle nog ha krävt lite mer. Målet var att ta mig till omhoppning, istället för att bli utesluten som förra gången, och det gjorde vi! Fast det blev lite halvstopp ibland eftersom han inte var 100% igång, men förra gången vi tävlade gjorde det så att jag tvekade, men den här gången drev jag på som f*n och då lyssnade. Sedan gjorde vi även en felfri omhoppning, och slutade på sjätteplats (och blev precis placerade)! Älskar att rida den här hästen, även om man hela tiden måste driva driva och samla samla, men det är värt slitet när han börjar komma loss. Hoppas att jag lyckas få honom på någon lektion framöver :)

*kl*

Var å provred två hästar igår och det gick minst lika bra som lektionen idag.. käpprätt åt helvete...

Vi red någon evighets bana med två bomserier på ena långsidan och sen red man till den andra långsidan gjorde bakdelsvändning 180 grader och sen red på ett "mini" fyrkantsspår och på den lilla fyrkantsspårets andra långsida göra skänkelvikning in till mitten och rakrikta igenom två bommar och sen skänkelvikning ut till mini-spåret igen och när man kommer tillbaka till långsidan där man gjorde bakdelsvänding, ska man nu göra framdelsvänding och sen börjar hela karusellen om igen.

Fick en häst som är både stel som en planka och skänkeldöv och så rörde det ihop sig i huvudet för mig när det var så mycket att hålla reda på och med en veckas uppehåll har jag tappat ridningen totalt, därför det blev pannkaka av allt ihopa.

Enda jag fick till var galopp på det lilla fyrkantsspåret, när alla skulle galoppera samtidigt där (7 stycken och ridhuset är i vanliga fall 20x40, men mini spåret vart ju ännu mindre)och vi var tvunga att samla hästarna och hålla avstånd, blandat med ponnier och hästar. Jag hade störst häst och var den som lyckades galoppera hela tiden utan att komma upp i rumpan på de andra, medan de andra fick sakta av till trav osv.
Men annars så gav lektionen ingenting.. får hoppas det kommer kännas bättre på torsdag då det är dags för hopplektion.

Förresten har ni andra haft sportlovsuppehåll också nu?

Det blir nog inget, då köttsåret hon fick i oktober inte verkar ha läkt bra (vad dom säger), så jag känner att det är nog lika bra å leta häst här i Sverige kanske. Ska kolla med en som importerar hästar från Irland då jag gillar dom irländska hästarna. :)

*kl*

Hopplektion idag.

Fick det känsliga skäckstoet, och vi hoppade en liten bana med fokus på att få hästarna att vara följsamma i svängarna och inte gå på dubbla spår eller lägga sig ner i kurvorna.
Gick ganska bra, bättre än vad det gick i måndags åtminstone och jag väntade in henne fint så vi hoppade av samtidigt. Missade det en gång och då gick det käpprätt åt helvete.

Kände redan på anridningen mot ett räcke på ca 50-60cm att det inte skulle bli bra, men det var försent för att avbryta, så jag "hoppade" av när jag trodde hon skulle hoppa av, men då blev det ett språng till och sen tvärnit, så jag såg en hästhals och första tanken var att jag kan stanna kvar, men sen tänkte jag att det är lika bra att åka av. Så av åkte jag rutschkana ner för hennes hals och slog en kullerbytta och huvudet tog i först så nacken/halsen böjde sig åt höger och det knäckte till. Det gick rätt fort (tyckte jag, enligt åskådarna var det en fin avramling som gick långsamt) och så landade jag sittandes, la mig själv ner och kände igenom kroppen. Hade kramp i höger vad och vänster handled kändes lite öm.
Hästen stod kvar å undra vad jag gjorde på backen och "gnäggade" faktiskt lite på mig, så när jag hade känt igen kroppen, satt jag upp igen. Ridläraren undrade om hon skulle sänka. Nej sa jag och red, vill inte ha omedvetna rädslor inbyggda i huvudet, nu vet jag att jag klarar det här.

Så lärdomen idag är att inte "hoppa" före hästen och använda säkerhetsvästen igen, (enda gången jag inte använde den typ.. skäms på mig.. :o)

Nu har jag stretchat, så får vi se hur stel/öm jag är imorrn. ^^

Sen med att uppdatera :D
Förförra lektionen övade vi på lätt sits. Att hitta rätt tyngdpunkt, så att man stod stadigt i trav och galopp och göra snygga hörnpasseringar. Att vara rak, inte skjuta ut bogar osv Det var inte helt lätt. Faktum med att det var mycket svårare än när man gör det när man rider ut.

Jag vette tusan om jag blev mycket bättre på lätt sits men det mest spännande var att det blev så väldigt uppenbart hur mycket jag faktiskt rider med vikten och sätet normalt och hur mycket "min" (ponnyn jag hyr 1 dag i veckan och oftast har på lektion) ponny behöver ramas in utan att jag faktiskt tänker på att det är det jag gör.
Jag har ju ridit henne regelbundet i 1 ½ år och har ibland tänkt "det var länge sedan vi korvade ihop oss och hon spjänar och skjuter ut bogen" men sanningen är nog den att det inte är hon som förändrats speciellt mycket utan det att jag som numer kompenserar och formar henne automatiskt.
Utomhus har hon oftare fokus rätt fram och att jag förmodligen fuskat med rejält med hennes rakriktning vid dom tillfällena jag rider i lätt sits i skogen:o Men det ska jag öva mer på nu.

Förra tisdagen fick vi prova på att longera. Jag tror att jag behöver minst en hand till om jag ska göra om det:D Ponnyn vi longerade hade en del överskottsenergi men var väldigt hygglig och mycket "självinstruerande" Stod jag rätt gick det bra och stod jag helt fel, ja då stannade hon och bytte varv...

Senast ändrad:

KL
Red tredje lektionen igår. De två första lektionerna fick jag rida en stoooor häst (tycker jag som är van vid att skrutta runt 152 cm upp). Men den stora bruna var faktiskt riktigt mysig, mjuk och fin, om än lite svår att hålla i en jämn takt. Men får man lite bättre snurr på bakkärran och lite mer tryck i henne kan hon nog bli riktigt fin (förutsatt att man lyckas fånga upp snurret på ett bra sätt....)
Igår fick jag däremot byta till en liten ponnyskrutt, eller åtminstone precis över gränsen. Pigg och glad liten tjej, inte lika mjuk som den stora, men riktigt mysig.

Till nästa vecka ska jag få byta grupp, eftersom jag tycks vara lite mer van än de andra i min grupp. Och visserligen har jag märkt att det har varit rätt lugnt, men jag har gillat att få mjukstarta lite. Men ska ändå bli kul att byta och få lite mer utmaningar...

Vilken grupp har du hamnat i nu?
Vilka hästar beskriver du ovan, fick inte riktigt ihop vilka de var

*kl*

Lektionen i måndags var hopplektion och vi hade lite samma övning som på torsdagshoppningen fast med mindre hopp då förstås.
Så vi värmde upp på långsidorna med bakdelen innan för spåret och efter den övningen fick vi rida på en mindre fyrkant och göra bakdelsvändning vid varje hörn.
Vi hoppade på två hinder på böjd linje för att takten i galoppen skulle vara där. Den hästen jag red var seg så jag fick driva varje steg, för driver man inte hamnar han i någon form av fyrtaktsgalopp och då går det inte alls.

Nästa gång blir det dressyr igen. :)

*kl*
Jag har foljt traden lange men bestamde mig for att hoppa in idag *hej hej*
Har en fraga: Hur gor ni vid hornpasseringar? Vad ska man tanka lite extra pa?

Välkommen in i tråden. :)

Vid hörnpasseringar brukar jag ställa hästen väldigt lite åt det hållet vi ska åt, innerskänkeln lite bakom sadelgjorden för att få ut hästen till hörnet och ytterskänkeln för att hålla den på plats. Ibland kan det bli en halvhalt innan också, men så gör jag när jag rider. Vad man bör tänka extra på vet jag inte, men det har nog dom andra här i tråden koll på. :)

Tack for valkomnandet och for svaret :)

Kanske ska passa pa att presentera mig lite ocksa nar jag anda haller pa..?
Jag ar snart 30 ar, ridit hela mitt liv som barbackamanniska. Sadeln har jag mest tittat pa och undrat varfor man ska ha en sadan nar det gar sa bra utan :sneaky:
Av lite olika anledningar sa aterupptog jag mitt ridande for ett tag sen, och bestamde mig for att skriva in mig pa ridskola. Sa nu ar jag dar en gang i veckan, kampar med halen och skankel och ridvagar :crazy: Men det gar battre och battre och tur ar val det! :banana:

Där blev det galet. ;-) Du ska inte dra tillbaka innerskänkeln - den ligger kvar vid sadelgjorden. Ytterskänkeln kan däremot dras tillbaka något.

Men hur ska man då forma hästen om man inte får ta bak innerskänkeln? Det har vi fått lära oss på lektionerna när vi rider volter osv. Nu är jag förvirrad.. :confused: :crazy:

Det beror väl alldeles på hästen? Har hästen en tendens att dra in bakdelen och gå som en räka måste man jubdra bak innerskänkel för att få ut den ordentligt i hörnet, och vissa hästar behöver det inte. Sen handlar det väl om hur mycket man flyttar bak också, har man innerskänkel för långt bak tappar man ju rundheten i hörnpasseringen..

Drar du bak innerskänkeln kommer den på revbenen, där kan hästen inte forma sig, det gör den i "midjan", vid sadelgjorden. Om hästen tränger in med bakdelen är det något fel i rakriktningen från början, att trycka ut den med innerskänkeln är en korttidslösning, något man kan göra på tävling tex.

*KL*
Det har varit så himla mycket den senaste tiden så jag har knappt hunnit skriva något här!
Förra veckan hade vi hästbyte och jag fick rida en av ridskolans lite yngre hästar. Han är en Macklenburgare född 2007 och stor som ett hus. Okej, kanske inte ett hus men närmre 170cm och man skulle kunna beskriva honom som en förvuxen valp korsad med en teddybjörn, hur söt som helst men han kan driva än till vansinne när han hela tiden försöker tugga på tyglarna, spöt, lukta i håret, kolla vad man gör etc etc ;):D
Passet gick riktigt bra för att vara första gången jag red. Han är fortfarande grön men när man väl får till det är han världens underbaraste! Ena sekunden dunkar man in i väggen för att det blev ett litet vingligt steg för att i nästa göra en underbar galoppfattning med så mycket power att det känns som man rider en PSG-dressyr :) Ser verkligen fram emot passet i morgon!

I söndags red jag en WE-klubbtävling (teknik-delen + speed) med min trogna WE-vapendragare och vi går verkligen från klarhet till klarhet. Denna gången klarade vi av repgrinden både i tekniken och speeden och vi klarade faktiskt att hoppa räcket riktigt snyggt trots att jag var så nervös innan att jag ville spy :o Nu på söndag är det klubbtävling i dressyr som gäller och jag hoppas jag får honom även då då jag tänkt rida igenom ett WE-program.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka