M

MaLiNsMaLiN

Vad tycker ni om ridskolor som låter hästarna vara ute ca 2,5 timme varje dag. Sedan går 3-4 lektioner på eftermiddagen? Små trånga spiltor och bara någon enstaka box.. Vad tycker ni om det? Någron här som har sin privathäst i spilta?


Vill bara höra lite om vad ni bukefalosare tycker om detta? Någon som har ett bra förslag på hur en bra ridskola skulle kunna se ut? (antalet utevistelsetimmar osv.)


:bump:
 
Sv: Ridskola

Där jag rider nu är hästarna ute från 8:00 på morgonen till 13:00- 13:30 på eftermiddagen. Jag tycker att det är rätt hyffast å sen går hästarna max tre lektioner per dag och har en vilodag i veckan. Hästarna står i rymliga spiltor men dom större står i boxar. (okej det är bara ponnyerna som står i spiltor och även några få hästar men iallafall) :smirk:

Vissa tycker att det är djurplågeri med att ha hästen i spilta men vissa hästar klarar inte av att stå i box så ja tycker att det är djurplågeri med att ha en häst på ett sådant sätt att den inte trivs. Om jag har fel så rätta mej. :angel:

Kram
 
Sv: Ridskola

Jag tycker det var väldigt bra med så mycket utevistelse på din ridskola. hur ser ser era andras ridskolor ut med tider m.m?
 
Sv: Ridskola

Hos oss går lektionshästarna ut i stor hage i snitt ca 5 timmar om dagen och varenda en har box. Vi har inga spiltor på vårat stall. Hästarna går i snitt 2-3 timmar om dagen och har en vilodag i veckan. De trivs och har bra flockkänsla. :)
 
Sv: Ridskola

Vad tycker ni om ridskolor som låter hästarna vara ute ca 2,5 timme varje dag. Sedan går 3-4 lektioner på eftermiddagen? Små trånga spiltor och bara någon enstaka box.. Vad tycker ni om det? Någron här som har sin privathäst i spilta?


Vill bara höra lite om vad ni bukefalosare tycker om detta? Någon som har ett bra förslag på hur en bra ridskola skulle kunna se ut? (antalet utevistelsetimmar osv.)


:bump:

Jag skulle vilja se den ridskola som har lyckats med att ha sina hästar i för små spiltor... Med tanke på inspektionerna som ridskolor har, och dessutom säkerligen kollas "hårdare" på cm än en vanlig "svensson" på landet !
 
Sv: Ridskola

Jag skulle vilja se den ridskola som har lyckats med att ha sina hästar i för små spiltor... Med tanke på inspektionerna som ridskolor har, och dessutom säkerligen kollas "hårdare" på cm än en vanlig "svensson" på landet !

För små är de kanske inte men de ser väldigt små ut, men det gör väl nästan alla spiltor? eller?

Jag tycker ni andra verkar ha helt okej ridskolor. På ridskolan nära mig går popnnyerna ute från ca 09,00 (alla privathästar ska ut för och få sina täcken bytta)- ca 11,30
Det stora hästarna går ute mellan 13,00 - ca 15,30
 
Sv: Ridskola

Den ridskola jag har mest kontakt med har alla hästar ute, med undantag från skadade hästar och några ponnyer med fånganlag, i en stor hage hela gänget från ca 07:30 - 13:30/14:00 i stor jätte-flock. Sjuka hästar står i sjukhage och nämnda ponnyer står med sällskap av varandra i lite mindre hage (stora hästflocken har fri tillgång på grovfoder under utevistelsen).

Förutsatt att man har mark att tillgå är det inga större problem för en ridskola att låta hästarna gå ute i hage i flock under åtminstone förmiddan. Vad gäller ridskolor där man inte har mark eller helt enkelt är för slapp för att bry sig om hästarnas bästa så tycker jag.... Lägg ner eländet eller flytta på dom så att dom får tillgång till "riktiga" hagar, och med riktiga hagar menar jag INTE små fyrkanter i boxstorlek där hästarna står ensamma nån timme vid vackert väder.
 
Sv: Ridskola

Våra hästar går på vintern i lite mindre hagar minst två och två från kl 7 till 15 och på sommaren och fram mot hösten går dom i stor betes hage hela flocken. Dom går max två timmar per dag och lever nog ett helt perfekt ridskoleliv. Vi har lektioner 4 dagar i veckan och de övriga dagarna är dom antingen uthyrda eller står till förfogande till ridinstruktörerna och kommer på så sätt mycket ut i skogen. Alla står i boxar som det ser ut nu. Det är det possitiva med en liten ridskola. Så har vi många friska och pigga hästar också. Är väldigt glad och stolt över att ha hästen uppstallad på en sån ridskola.
 
Sv: Ridskola

Våra hästar går på vintern i lite mindre hagar minst två och två från kl 7 till 15 och på sommaren och fram mot hösten går dom i stor betes hage hela flocken. Dom går max två timmar per dag och lever nog ett helt perfekt ridskoleliv. Vi har lektioner 4 dagar i veckan och de övriga dagarna är dom antingen uthyrda eller står till förfogande till ridinstruktörerna och kommer på så sätt mycket ut i skogen. Alla står i boxar som det ser ut nu. Det är det possitiva med en liten ridskola. Så har vi många friska och pigga hästar också. Är väldigt glad och stolt över att ha hästen uppstallad på en sån ridskola.

Det låter faktiskt väldigt väldigt bra för att vara en ridskola :bump:
Det vore bra om alla ridskolor skulle sett ut på det viset och kunna ha det så.
 
Sv: Ridskola

Hos oss går dom i två flockar i rastpaddock mellan ca 9.30 och 14.00. Mellan mitten av maj och mitten av oktober (beroende på vädret) går dom i världens mest underbara sommarhage. :love: egen sandstrand där dom kan stå i vattnet, skog och en stoor öppen äng med gott gräs =) Kommer in på dagen och kommer ut efter deras sista lektion. Går totalt 1-2½ timmar om dagen och har en dag vila. Alla står i spilta förutom 3 på 170 +.

Inte världens bästa förhållanden kanske men bättre än många andra ridskolor.
 
Sv: Ridskola

Hej!

Eftersom en ridskolehäst oftast går lektioner på eftermiddagen/kvällen så tycker jag att alla hästarna/ponnyer borde få gå ut direkt efter morgonfodringen och sen vara ute hela dagen till första lektionerna börjar. Kan ju tom. få lunch ute.

Boxarna och spiltorna ska vara stora och rymliga med mycket strö.

Vi säger att lektionerna börjar vid kl. 16 och slutar vid 20 så ska hästarna kanske bara gå 2-3 lektioner per kväll. Och inte efter varandra. Hästen kan ju gå 2 st efter varandra men sen ska den minst vila 1 lektion innan den kan gå igen.

Att hästarna på den ridskolan bara får vara ute i ca 2,5 timmar och sen gå ca 4 lektioner per dag är inte okej! Dom måste få vara ute mera och gå mindre.

Jag hoppas att dom får ordentligt med mat om dom går så mycket!

//Erika
 
Sv: Ridskola

Hej!

Eftersom en ridskolehäst oftast går lektioner på eftermiddagen/kvällen så tycker jag att alla hästarna/ponnyer borde få gå ut direkt efter morgonfodringen och sen vara ute hela dagen till första lektionerna börjar. Kan ju tom. få lunch ute.

Boxarna och spiltorna ska vara stora och rymliga med mycket strö.

Vi säger att lektionerna börjar vid kl. 16 och slutar vid 20 så ska hästarna kanske bara gå 2-3 lektioner per kväll. Och inte efter varandra. Hästen kan ju gå 2 st efter varandra men sen ska den minst vila 1 lektion innan den kan gå igen.

Att hästarna på den ridskolan bara får vara ute i ca 2,5 timmar och sen gå ca 4 lektioner per dag är inte okej! Dom måste få vara ute mera och gå mindre.

Jag hoppas att dom får ordentligt med mat om dom går så mycket!

//Erika

Ordeltligt med mat får dom desutom 4gånger om dagen och ibland en 5:e gång med bara hö/ensilage Så fodringen är det inget fel på iaf. De vill nog inte ge hästarna maten ute p.ga. stökiga hästar. Tror det blir bara några som får mat då och de "svaga" (ranglåga) håller sig undan.
 
Sv: Ridskola

Själv tycker jag att det är rent djurplågeri när dom stackars hästarna får knappt vara ute och sen gå på fyra lektioner.
Där jag red förrut, var väl hästarna max ute 2.5 timma + att dom var tvugna att gå minst 3 lektioner på en dag, kanske en vilodag med 2 lektioner. Och alla ridskolehästar stod i spiltor och dom var jättesmå för dom stora hästarna som fanns där.
Jag har bytt ridskola nu eftersom jag tycker så synd om hästarna som finns på dom"stora" ridskolorna här i stan, så jag började rida på en ridskola mitt ute i skogen.
Ägaren är mån om alla sina hästar (30). Hästarna får vara ute från kl. 7.30 (ungefär) till 17.30 då rideleverna kommer för att rida.
Det är kanske inte dom största boxarna dom har men dom är enligt måtten. Och dom är nästan aldrig inne så hästarna "lider" inte av det.
 
Sv: Ridskola

Kan också tilläga att hästarna där får bara gå en lektion per dag, kanske två om det blir något strul men det är ytterst sällan.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 769
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp