Ridponnyhingstarnas färg gener?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare carinah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 762
Sv: Ridponnyhingstarnas färg gener?

Det är väl inget konstigt.

Pappan bör vara skimmel född brun. Lämnat skimmelanlag (+ ev brunanlag) till ena fölet -> skimmel.
Lämnat brunanlag men inte skimmelanlag till andra fölet -> brun.
Och båda fölen har ett fuxanlag från sin mamma, men det syns inte eftersom man behöver två fuxanlag för att det ska bli en fux.

Curbitz står ju här i närheten i år, så han verkar vara mkt intressant, jag har alltid varit väldigt svag för gulingar. :banana::banana::banana:

Tycker det är jättekul att han har kommit iväg på station!

Fuxen jag visade ovan med de läckra vita tecknena belönades även med en 9:a för sin hoppteknik på sitt 3-årstest , som en riktig tiger :d Ägaren finns här på Buke. Mamman till de översta kände även jag.

_imgp5444_kopiera_1179140182.jpg

lånad bild av en kompis

.
Lämnat brunanlag men inte skimmelanlag till andra fölet -> brun.

Det där var lite intressant (glömt min gamla avelslära) för det är precis vad vi vill ha nämligen blodslinjerna utan skimmelfärgen. Så den här bruna skulle inte kunna ge skimlar annat än med ett skimmelsto då förstås?

varför pratar du om palomino? Heter det inte isabell på svenska?
saila ngt förvirrad i nomenklaturen, eller bara vän av ordning

varför pratar du om palomino? Heter det inte isabell på svenska?
saila ngt förvirrad i nomenklaturen, eller bara vän av ordning

Finns det någon i Sverige som säger Isabell längre ????

peråke

Ja, alla id-kontrollanter hoppas jag.

Jo ALLA id kontrollanter beskriver färger enligt Svensk standard.

Enkelt gulanlag på fux
Isabell
(som logiskt borde heta gul/fux men där man då behållt ett gammalt befäst namn när övriga namn på olika typer av färger med gulanlag inblandat fick logiska Svenska namn)

Enkelt gulanlag på Brun
Gul/brun

Enkelt Gulanlag på fux.
Gul /svart

Dubbelt gulanlag på fux, brun, svart.
gul/vita
pärl/vita
sot/vita.

Men dessa namn är inte befästa bland de som sysslar med färgavel och förstås inte utanför Sveriges gränser--färgerna har internationella namn som ALLA i hela världen förstår.

Att prata om Cremello, Perlino, Palomino osv ger en bättre bild i huvudet på de flesta--börjar man säga sotvit osv så är det väl bara ID kontrollanter som förstår.

Hästvärlden är internationell, vi är inte längre ett isolerat land utan hästfolk både har kontakter och jobbar i hela världen och detta har fört med sig att namn och yttryck för olika företeelser sakta men säkert går mot att vi i Sverige både tänker och pratar i int. termer.

peråke

Internationellt, är detta en Cremellohingst (ridponny) som är godkänd för Palominoavel (moderförening i England).

I Sverige då en Gul/vit hingst godkänd för Isabellavael.

centauro_stehend.jpg

Var står Curbitz i år?

Han står i Torsås, Småland på naturlig betäckning. Han har ju väldigt högt arabinslag och några få procent eng fullblod och welshtype mare långt bak i stammen. Han stam-mor kommer från det på sin tid mkt välkända Mustonstuteriet, som bedrev mkt framgångrik palominoavel, och det har funnits flera ponnies som tävlat i sverige därifrån i ponnyhoppningens barndom på 60-70 talet. Muston Bolivar är väl den mest kända. Mitt arabsto är *tyvärr*brun, men har gett fuxar med fuxhingst,palomino med palominohingst, så funderar trots allt på att ev. använda honom när hon kommer i brunst nästa vecka. En PALOMINO med 95-98% arabblod skulle ju vara väldigt läckert! :banana::banana::banana:

ps. mitt arabsto är extremt lättfödd, lever på lite pinnar och blad, även med föl vid sidan, men när det gäller naturlig betäckning har hon aldrig varit *för fet för ett fXXK* utan alltid blivit dräktig, enda problemet har varit då hon var på seminstation och skulle semineras, och man kollade både dittan och dattan, och enl en mkt skicklig veterinär så var det nåt fel, så tog hem henne, brunsten efter betäcktes hon naturligt med vår gamle (mkt gammal) palominohingst och blev dräktig och fölade året därpå, jag vet inte, men ibland verkar det som avel blivit lite väl kliniskt på vissa seminstationer. ds.

Senast ändrad:

Han heter Centauro's Golden Flashlight och är efter FS Golden Highligt. Född 2003.
Marknadsförs i hela VÄRLDEN, dels färsksemin inom EU och fryst till övriga världsdelar.
Godkänd Tysk ridponnyhingst

Hingstlinje Dandy-Dancer-Golden Dancer- Golden Moonlight --Golden Highlight-Centauro's Golden Flashlight .

Han har ett starkt möderne med tre generationer starka St.Pr.St son.

ue. Capri Moon uue Fernando uue Valentino.

peråke

Har du bild på din gamla palominohingst? Och stam?

Han hette Golden Coin f 1972 och dog 2001, 2 dagar efter att hans sista föl fötts. Jag har en son till honom Golden Lucky Coin NPS/BPS/PBA (Golden Coin-AmaalyOX-Golden Coin-Roman WayXX) som är D-ponny och eventuellt ska avelsvärderas nästa år om jag hinner......funderar på att visa honom på RSF lokalutställning i Nybro, tror inte han kan visas på ASRP's utställningar eftersom han är grundregistrerad i NPS i England trots att han är född i sverige.(Peråke kanske vet???)
Ska fixa fram ett kort på båda, och återkommer med det.:banana::banana::banana:

Är han grundregistrerad i NPS och i stambokens huvuddel (full härstamning).

Så har han fullt ut erkänd härstamning för att avelsvärderas i ASRP, men han måste först föras i i ASRP´s grundstambok och få ett "sorteringsnummer" "over stamp".

peråke.

Har ett par Curbitzar till, dessa 2 har samma mamma, brunt RP sto.
Hingst

Den gula , sto

Vet en ponny i Hudik oxå, super fin färg, skäck mamma, vet inte vad färgen kallas, men jag säger kopparfux. Fattar nu ni då hur jag menar tro?
Det skäckstoet har även en Gul son och ett skäck sto, båda dom oxå Curbitz.

mvh

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 457
Senast: Lyan
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: Görel
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla... 2 3
Svar
54
· Visningar
2 933
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka