Ridponnyhingstarnas färg gener?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare carinah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 762

carinah

Trådstartare
Tar efter tråden om Halvblodshingstarna.
Eftersom jag är mer intresserad av ridponnyhingstarna så skulle det vara kul att få en disskusion om deras färg gener.

Sv: Ridponnyhingstarnas färg gener?

Har själv en avkomma efter Likstahöjdens Komet som likt honom är gulbrun. Men har för mig att han även gett både bruna och fuxar.

Jag har en 1.åring e. Bocaccio Arden och u.e Prince River. Han är brun (min avatar) pappa skimmel och mamma fux. Jag vet att det blev 7 föl e. Bocaccio Arden 3 hingstar och 4 ston. Det är bara ett av dessa andra föl som jag inte vet färgen på övriga är fuxar eller skimmel. Jag hade absolut inte väntat mig en brun.

PICT0938_edited.jpg
[/IMG]
Så här såg han ut i mitten av maj dock inte helt avfälld

Har själv en avkomma efter Likstahöjdens Komet som likt honom är gulbrun. Men har för mig att han även gett både bruna och fuxar.

Han har en avkomma som heter Dinky Toy som är fux. Har även sett Isaak (kanske inte stavas så) på bild han var också fux.
Har du någon bild på din Kometavkomma och vad är det för möderne?

Dom flesta hingstar ger nog de flesta färger, men en av våra hingstar ger inte fux hur mycket fux än stoet är har alla avkommor blivit bruna eller svarta! Intressant frågeställning om man bryr sig om hur avkommornas färg blir vilket förmodligen många gör.
Det känns som om ridponnyer är över representerade av fuxfärgen annars

ja, jag har bilder på min komet avkomma men klarar tyvärr ej av att lägga in dem här.
Men om du går in på www.haststam.com och där söker bland ridponnyer och klickar på Komet så längst ner på sidan klickar du på avkommor, då finns hon som Marions Mynta med bild.
Där finns även stammen, mamman är E: icke godkänd hingst Robin Hood, men han är E: Candide och på mördenet är det NF ( Rocket RNF 22)

Dom flesta hingstar ger nog de flesta färger, men en av våra hingstar ger inte fux hur mycket fux än stoet är har alla avkommor blivit bruna eller svarta! Intressant frågeställning om man bryr sig om hur avkommornas färg blir vilket förmodligen många gör.
Det känns som om ridponnyer är över representerade av fuxfärgen annars

Vem är det som inte ger fux?
Ja helt klart verkar fuxarna vara överrepresenterade bland ridponnyerna.
Inte mig emot då jag någon gång i framtiden ska betäcka min gulbruna Kometavkomma. Och gärna skulle önska en palomino.
men huvusaken är att den har hopptalang.
Vet inte vilken av fuxhingstarna som stämmer in på detta, då gångartsponnyer också är överrepresenterade bland RP.

S Dancer ger inte fux! Han har dessutom hoppstam.....

Färger inom olika raser styrs av stamboksregler, så skulle det dyka upp en färg i en ras som inte är tillåten så kan den individen inte få föröka sig inom stamboken så då blir det stopp.

I Svensk ridponnyavel är ALLA färger tillåtna men INTE inkorsning av ALLA raser.

Det här har inneburit att ridponnyerna bara kan ha färger som kommer från de färger som finns i de erkända raserna, efersom stamboken är öppen så kan det komma med färger från ej erkända raser ivarjefall teoretiskt.

Det här har ju fått följden att ridponnyer för "till största delen" samma färger som de Brittiska ponnyraserna. (halvblod/fullblod har ju vanligtvis samma färger som de Brittiska ponnyraserna)

Grundfärgerna fux, Brun, Svart .

Det finns Gulanlag med i bilden som ger Palomino och Gulbruna, Gulsvarta.

Det finns skimmelanlag med i bilden som ger brun/röd/svart skimmlar.

Så så himla spektrakulära i färgerna är inte ridponnyer.

Gula/Gulbruna ridponnyer är vanliga i Tyskland Holland och eftertraktade och dom har fått sin gula färg via IMPORTER från England framförallt med ridponnyer från Sarnau stuteriet som på den tiden bedrev "Palominoavel" och därifrån är gulanlaget nedärvt i generationer.
Bönniger hade en hingst som hette Eckly han var Palomino som han fått via sin mor ett till Holland importerat welshsto (FS sto).
Bönniger spred detta gulanlag skickligt i sin avel och visste hur det skulle hanteras och nu är det väl spritt i hela avelsförening Rheinland och avelsföreningen har blivit "världsberömd" för sina Vackra Gula hingstar som alla har fått sin gula färg från Eckly.

I Sverige hade vi Kingsettle Tankah importerad ifrån England och Palominohingst, men han kom i avel så sent att hans färg blev spridd men egentligen inte så mycket och hans son Likstahöjdens Komet som bär sin fars gulanlag har inte så många avkommor.
I avel under många år har även den Gula hingsten Vitluvens Curbitz som bär sin gula färg från mödernet som är Brittish ridingponny men han har inte heller har så många avkommor.

Så speciellt mycket Gula Svenska ridponnyer har vi inte ännu--men nu har Jarno sin första stora årgång och just nu föds många Gula och Gulbruna ponnyer årets fölchampionat lär det märkas ordentligt.

Skimlar ??? som då sprider skimelanlag har vi fått först under de senaste åren, B Aarden och BNP ingen av dem har ännu lämnat så många avkommor men för varje år så blir det fler så säkert kommer det att märkas att vi får fler Svenska ridponnyer som är skimmlar.

Mycket stor del av betäckningarna har ju fortfarande bruna hingstar (P.B, Gerswin, Minotaurus) och fuxhingstar, BoGi framförallt de bruna står för nästan hälften av betäckningaqrna och de lämnar stor andel bruna avkommor men även svarta och fuxar (även S.Dancer).

Så så himla färgsprakande är inte Svensk Ridponny--ännu..

peråke

Tack intressant, har sett många vackra gulingar när jag kollat Tyska /Holländska ridponnysidor.
Skimmel har vi väl från Green River också, men jag vet ej hur många avkommor han fått.
Någon som vet hur många avkommor Jarno fått i år?

S Dancer lämnar inte fux, eller har än så länge aldrig gjort det! Samtliga avkommor bruna eller svarta!

Jag vet inte hur många Jarnföl som föds men jag tror ungefär ca 20 st. Hitintills har jag sett tre Palominofärgade avkommor två hingstar och ett sto. Väldigt vackra lätta långbenta föl och Gula med vit man och svans.

Själv har jag lyckats få ett brungult (ljust) hingstföl e. Champion de luxe, och jag blev så glad över färgen (en del annat också) så nu gör jag ett helsyskon.

En liten färgintressant grej som jag har här hemma är att jag har ett ridponnysto med vit buckfäck och rätt mycket vita tecken ??? varifrån hon fått det vet jag inte alls men hennes mor har på äldre dagar fåt vita "spottar" som flyttar ikring.

Det bukfläckiga stoet har en son e. Dont Worry som har höga vita strumpor långt, långt upp över hasorna på bakbenen och mycket vitt i huvudet---jag tror han är SABINO ??????,,därtill så är han ju efter Dont Worry som är en hingst som sex generationer bakåt för Dulmenblod (ca 1,5%) och fortfarande har han trots sex generationer bevarade karekteristiska vilt drag som zebratecknade framben och Ål på ryggen.

Det anses som "lite heligt" att få en avkomma med vilttecken e. Dont Worry och just min hingst som jag misstänker har sabinoanlag har -- Ål på ryggen och zebratecknde framben.:bow::bow::bow:

Han är två år nu i Sommar och artar sig så pass att vi ivarjefall överväger att visa honom som hingst,,,
Fux med Saninoanlag--Zebratecken och Ål.

Så med tiden kommer nog fler lite udda anlag in i Svensk ridponnyavel om det inte är just han...så blir är det väl någon annan !!!

peråke

Vitluvens Curbitz verkar lämna spännande färgteckningar på många avkommor!

Lite bilder på några avkommor från våran hemsida

u.brun new forest (den översta yngre herren har även ett blått öga)
rockeye_blue.jpg

rockbitz1.jpg

u.skimmel welsh
Moflos_Vitza.jpg

u.skimmel welsh
Curiosa.jpg

hoppas man får träffa på fler Curbitz avkommor, alltid nyfiken på hur dom ser ut fler av hans avkommor

nenas_saga.jpg

Senast ändrad:

Rent genetiskt beror hästarnas, liksom alla andra djur och växters färgning på de olika allelerna som finns i arvsmassan..
Så vilken färg F- genergationen kommer att få beror helt enkelt på vilken av allelerna som är domninant resp resseciv. Sedan finns det sk korsningsscheman som man teoretiskt kan se de olika färgnings alternativen hos avkommorna. Tänkte bara tillföra något lite mer biologiskt... :D Dvs anledningen till att en hingst tex inte ger fuxfärgade avkommor, som någon tidigare nämnt, beror på att denna hingst har alleler i sin arvsmassa som är så pass dominanta att de "fuxgivande" allelerna blir resseciva och därmed inte syns i avkomman. F2- generationen kan däremot få många fina fuxar eftersom de trots allt har de fuxgivande allelerna... Lite enkel Biologi A kunskap.:rofl:

Färger inom olika raser styrs av stamboksregler, så skulle det dyka upp en färg i en ras som inte är tillåten så kan den individen inte få föröka sig inom stamboken så då blir det stopp.

Så funkar det väl inte riktigt?Du kan ju betäcka med hingst med "annan färg"...får man ett stoföl...så betäcks den i sin tur med godkänd hingst...får den i sin tur ett stoföl så betäcks den med godkänd hingst-på så sätt kan generationerna byggas vidare tills där finns "full stam enligt stambokskraven".Kraven är väl ungefär densamma som vid hbl för registrering väl?

Dvs anledningen till att en hingst tex inte ger fuxfärgade avkommor, som någon tidigare nämnt, beror på att denna hingst har alleler i sin arvsmassa som är så pass dominanta att de "fuxgivande" allelerna blir resseciva och därmed inte syns i avkomman. F2- generationen kan däremot få många fina fuxar eftersom de trots allt har de fuxgivande allelerna... Lite enkel Biologi A kunskap.:rofl:

Anledningen att en hingst inte ger fuxfärgad avkomma kan vara att han inte har den recessiva fuxgenen. Har han den inte, kan inte avkomman få den, och därmed blir det inga fuxar.
Har han bara en gen för fuxfärg syns den inte, då den är recessiv, men kan ges vidare till en avkomma som kan bli fux om även modern lämnar en recessiv fuxgen.

Det är inte så att genen för fuxfärg "alltid finns" men är undanskuffad av en dominant gen.

Du får kanske läsa om Biologi A :)

Anledningen att en hingst inte ger fuxfärgad avkomma kan vara att han inte har den recessiva fuxgenen. Har han den inte, kan inte avkomman få den, och därmed blir det inga fuxar.
Har han bara en gen för fuxfärg syns den inte, då den är recessiv, men kan ges vidare till en avkomma som kan bli fux om även modern lämnar en recessiv fuxgen.

Det är inte så att genen för fuxfärg "alltid finns" men är undanskuffad av en dominant gen.

Du får kanske läsa om Biologi A :)

Näe, det håller jag med om..finns inte förutsättningarna är det svårt... inte så jag menade.. Jag håller däremot helt med dig, var mer så jag menade.

och nej tack, biologi A ska inte läsas igen... hatar evolutionen, blir helt lost i allt :D d värsta är att d e ganska logiskt alltihop :D

Skimlar ??? som då sprider skimelanlag har vi fått först under de senaste åren, B Aarden och BNP ingen av dem har ännu lämnat så många avkommor men för varje år så blir det fler så säkert kommer det att märkas att vi får fler Svenska ridponnyer som är skimmlar.

Jag har 2 avkommor e BNP (han har en skimmelmamma o en brun pappa). Båda är u fuxston. Ena blev brun, andra skimmel.

Hur hänger det ihop? ni duktiga?

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 457
Senast: Lyan
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: Görel
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla... 2 3
Svar
54
· Visningar
2 933
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka