Ridorientering!

Anna_

Trådstartare
Vad ska man tänka på om man ordnar en hästorientering? Är det någon som har arrangerat eller deltagit i en sån som kan dela med sig av erfarenheter?

Tror ni att intresset skulle vara stort (södra Stockholm)? Har ni förslag på var man kan annonsera för att nå intresserade deltagare?

:)

Sv: Ridorientering!

Jag och min syster har haft några ridorienteringar här hemma. Vi orienterar båda så vi har anordnat det genom orienteringsklubben. Vi använde oss av poängorientering, dvs alla ekipage fick varsin karta med cirka 20 kontroller på. Dessa kontroller hade olika poäng beroende på svårighetsgrad och sedan fick ekipagen en viss tid på sig att samla så mycket poäng som möjligt. Vi har haft två klasser, en för stor häst och en för ponny, med gemensam start så att man kan rida ihop om man känner sig osäker. Vi har hållt till vid klubbstugan, där det finns bra kartor och möjlighet att lägga vissa ganska lätta kontroller ( ex längs eljusspåret ). En förutsättning för detta är självklart att klubben går med på det. Vi har efteråt fått gå runt eljusspåret och kratta/fylla i ev hål hästarna lämnat, samt sparkat undan skit, men om man bara ser till att det ej är för vått så har detta inte varit några problem. Nu bor vi på en liten ort, så vi spred bara ut informationen till stallen i närheten, men vi hade ganska stor uppslutning och det var mycket uppskattat. Speciellt kul var det för dem som kanske normalt inte åker ut och tävlar att få åka i väg med hästen, samt rida ihop med andra ekipage i ny terräng.
Hoppas du kan ha lite nytta av detta, lycka till!

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 451
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 867
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 960
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat