Tänka på som nybliven kattägare?

Jag tänker att hon kanske av okänd anledning blir lite överstimulerad. Prova ha en "lång" leksak i närheten och stoppa in den under nosen på henne när hon blir sådan, så kan hon tugga och kanske sparka på den istället.
Hon kanske helt enkelt älskar honom extra mycket, eller har gått och laddat hela dagen och sedan när det blir lugnare hemma får lite fnatt?

Ja, hon kan nog tycka om honom lite extra eftersom han jobbar hemma om dagarna och därmed är mer själv med henne. De har också egen rutin på kvällarna när de myser järnet när mannen läser i soffan och vi andra sover. Kan vara så att när det blir lugnare hemma och det bara är dom att hon har "laddat" lite eller blir lite för på då om vill passa på, jag vet inte.

Kan du bifoga länk eller bild på vilken typ av leksak du menar? Vi har aldrig fått henne att använda leksaker, oavsett typ. Ibland kan vi lyckas leka lite med ngn random grej ifall hon är i bus-mode, typ kasta en hårsnodd eller dra lite med något snöre/fjäder eller så framför henne. Men det är verkligen ett par ggr i månaden typ. Dock bra tips att prova leksak vid dessa tillfällen, det ska vi verkligen göra!

Ja, hon kan nog tycka om honom lite extra eftersom han jobbar hemma om dagarna och därmed är mer själv med henne. De har också egen rutin på kvällarna när de myser järnet när mannen läser i soffan och vi andra sover. Kan vara så att när det blir lugnare hemma och det bara är dom att hon har "laddat" lite eller blir lite för på då om vill passa på, jag vet inte.

Kan du bifoga länk eller bild på vilken typ av leksak du menar? Vi har aldrig fått henne att använda leksaker, oavsett typ. Ibland kan vi lyckas leka lite med ngn random grej ifall hon är i bus-mode, typ kasta en hårsnodd eller dra lite med något snöre/fjäder eller så framför henne. Men det är verkligen ett par ggr i månaden typ. Dock bra tips att prova leksak vid dessa tillfällen, det ska vi verkligen göra!
Om du googlar "kicker toy" får du upp ungefär vad jag menar. Det är en lång leksak som de kan hålla i framtassarna och sparka med baktassarna på. Ganska ofta med kattmynta i, men just det bryr sig inte min katt om - den är mest bekväm att stoppa i näven på honom när han blir lite bitig sådär. Jag håller i den och ruskar om tills han får grepp och sedan får han gå loss på den!

Edit: lämnar det inga märken är det verkligen bara lek eller uppmärksamhet. En katt som vill bitas eller klösas på riktigt gör det också, men jag förstår om maken blir osäker.

Ja, jag säger också det till mannen - det bör inte var aggressivitet eftersom hon inte tar i (det låter så först när han kommer och säger att "katten attackerar mig och hugger mig i benen och fötterna!" 😅). Men han tycker ändå det är jobbigt och obehagligt, och blir väl lite frustrerad över vad hon "vill" då han inte riktigt förstår. För honom sker det helt random och han blir väl osäker pga det som du säger. Nu ska jag klicka hem en sån där kicker-toy så ser vi om det kan vara nåt!

Googlebild:
Ja, jag säger också det till mannen - det bör inte var aggressivitet eftersom hon inte tar i (det låter så först när han kommer och säger att "katten attackerar mig och hugger mig i benen och fötterna!" 😅). Men han tycker ändå det är jobbigt och obehagligt, och blir väl lite frustrerad över vad hon "vill" då han inte riktigt förstår. För honom sker det helt random och han blir väl osäker pga det som du säger. Nu ska jag klicka hem en sån där kicker-toy så ser vi om det kan vara nåt!
Lite som när en valp får överslag och inte vill sluta bitas trycker man in något "tillåtet" i truten på dem. :D Mitt monster har en bananannanana som egentligen är för liten men som han fortfarande älskar att sparka på när han får en knäpp.

Har inget bra tips på lösa problemet. Men min favorit katt gjorde nått sånt där mot mig :rofl: . Alla i familjen kunde gå upp i trappan i dåvarande radhuset och katten brydde sig inte. Men gick jag upp, då var mina fötter och ben utsatta (inga klor) bara snabbt attack mellan trappstegen som hon satt under :rofl:

Men som @Sel nämnt och du med, nån kul kattleksak distahera skulle kanske funka. Hoppas det löser sig!

Tänkte skriva kan växa bort, men kom på mig du har en äldre misse :bag:

Leksak hjälpte tyvärr inte 🙁 Tror inte det är lekrelaterat beteende faktiskt, kanske snarare lite kontaktsökande beteende som accelererar när hon inte får partners uppmärksamhet.

Idag sa partnern att han är trött på katten, det gjorde mig lite ledsen. Hon kommer såklart att få bo kvar, men min partner var tydlig med att han blir irriterad bara han ser henne. Orkar inte gosa eller klappa alls och tycker inte det är mysigt alls. Han tycker hon är alldeles för "på", lämnar honom inte ifred, ska störa mitt i jobb, under lunch osv. Han är ju inte djurmänniska som mig så jag har svårt att förstå - i mina ögon är hon en enkel katt och vill man inte gosa just då kan man bara bära ner/putta bort så nöjer hon sig. Men hon är ju såklart social och vill vara där sina människor är! Det kan vi liksom inte få bort... Känns tyvärr som att dessa beteende med att hon attackerat hans fötter och vader är det som utmynnat i detta, för innan tyckte han mycket om katten och att kela med henne i soffan osv. Nu känns han osäker och rädd för henne fast jag tydliggjort att det inte är aggressivt och försökt stötta honom i att tex bära ut henne när hon attackerar fötterna.

Insåg också att min partner (som har svårt att sätta gränser i alla sammanhang) inte vetat hur han ska säga "nej, inte nu" till katten. Han har typ blivit irriterad, mer pratat irriterat til katten och möjligtvis hållt upp en hand. Det har hon inte förstått såklart, så han har inte haft nåt sätt att få bort henne och då är det klart hon upplevs väldigt på när han inte kan bli av med henne. Jag sa till honom att istället tex bära ner henne från soffan, så kommer hon ge sig, och det hade han gjort idag och hon hade lämnat honom ifred då. Vi får hoppas att lite tips och råd kan förbättra hans inställning till katten.

För mig är det konstigt att man inte kan gosa med katten samtidigt som man läser, dricker kaffe, svarar på nåt mail osv men där är vi väl olika helt enkelt...

Stackars katten 💔
Pratade ni inte om hur katter är innan ni tog hem henne?
Tycker hon låter som en vanlig katt, inget extremt alls.
Vad hade han väntat sig? Ett gosedjur som man kan klappa på när man har lust och sen lägga i en hylla när det inte passar?

Stackars katten 💔
Pratade ni inte om hur katter är innan ni tog hem henne?
Tycker hon låter som en vanlig katt, inget extremt alls.
Vad hade han väntat sig? Ett gosedjur som man kan klappa på när man har lust och sen lägga i en hylla när det inte passar?

Jag håller med, katten är verkligen en integrerad del av mitt liv. Sedan kan jag absolut få henne att inte "störa" sas när jag tex jobbar vid datorn men det är ju en del av vår kommunikation. Jag pratar med henne hela tiden (givetvis fattar jag att hon inte exakt förstår vad jag säger :D) men jag är övertygad om att hon förstår min rösts tonläge och mitt kroppsspråk/sinnesstämning.

Och ja, "brandsläckning" fungerar när hon är på väg att göra något som är farligt (Isis är ju en aning aktivare klängapa än dina katter :laugh:). Vrålar jag vet hon att det där var ingen bra idé (givetvis är det inget som händer ofta).

Jag håller med, katten är verkligen en integrerad del av mitt liv. Sedan kan jag absolut få henne att inte "störa" sas när jag tex jobbar vid datorn men det är ju en del av vår kommunikation. Jag pratar med henne hela tiden (givetvis fattar jag att hon inte exakt förstår vad jag säger :D) men jag är övertygad om att hon förstår min rösts tonläge och mitt kroppsspråk/sinnesstämning.

Och ja, "brandsläckning" fungerar när hon är på väg att göra något som är farligt (Isis är ju en aning aktivare klängapa än dina katter :laugh:). Vrålar jag vet hon att det där var ingen bra idé (givetvis är det inget som händer ofta).

Samma här och jag blir verkligen illa berörd när jag läser om ts sambo 😔
Det är en familjemedlem och de förtjänar att bli älskade och uppmärksamhet. Katter är inte dumma djur.

Det är ju dessutom en lugn ras precis som mina men det betyder ju inte att de är lobotomerade och inte kräver något.
Prada pratar väldigt mycket när jag är hemma, väldigt högt dessutom 😅
Oscar är som en hund, han är där jag är, alltid med, alltid nära.
Paisley är mer med på avstånd men hon kräver son dagliga dos av gos och får hon den inte bits hon, väldigt hårt dessutom. Hon väljer ställen där hon vet att det gör ont, den tunna huden på insidan av överarmen är ett väldigt bra ställe att sätta tänderna i 😼

Ja, jag förstår att ni blir illa berörda, det blir jag med! Det kom lite som en chock för mig att han liksom går runt och "stör sig" på katten jämt - jag har inte hängt mer på när det skett riktigt eftersom det såg annorlunda ut förut. Förut pratade han så varmt om deras gosstunder på kvällarna osv. Nu är hon "för på" och "svansar runt mina ben varje gång jag kommer ut från kontoret för att äta lunch" (ja - för att du inte gett henne någon uppmärksamhet och varit otillgänglig hela förmiddagen så hon vill ju umgås lite!).

Han har alltid påstått att han tycker mycket om katter (växte upp med en, men en ganska skygg, under sin barndom). Vi har ändå träffat mycket katter i släkten, hos vänner osv och de gillar alltid honom och han gillar dem. Så jag var nog ganska övertygad om att han förstod vad det innebar med katt och hans syster har två katter vi brukar vakta (hos henne) så han är ju bekant med katter. Men han har aldrig bott med en katt, som inte är skygg. Denna katt är ju social! Då har det blivit väldigt tydligt för mig att han verkligen inte har vana av djur, att han blir väldigt osäker och inte alls vet hur han ska göra eller vad djuren menar. Han tolkar kontaktsökande beteende som hotfullt eller påstridighet. "Hon kan sätta sig framför mig och stirra mig rakt i ögonen och mjau:a!" Eeeh, ja? Svara henne och ge lite klappar eller kolla mat/låda/gå ut?

Han säger ofta att vår katt "är lite speciell" (på ett negativt sätt), dvs att han tycker hon har udda beteenden. Bara att han säger så om en katt som faktiskt är oerhört okomplicerad och enkel visar liksom på hans okunskap och osäkerhet. Jag påtalar för honom att katten ju är jättelugn, aldrig aggressiv, pratar ibland, är social och kontaktsökande men går undan om man lyfter ner henne, sover hela nätterna, okomplicerad i all hantering osv. Jättesnäll och tålmodig med dottern som får bära, gosa, klappa, allting utan att hon visat tillstymmelse till aggressivitet eller irritation.

Tyvärr tror jag som sagt att det här aldrig hade skett om inte katten börjat attackera fötterna/benen på honom, för då tror jag inte han börjat tolka annat beteende som hotfullt. Det är ju uppenbart att han är rädd för en katt som inte är hotfull öht, bara att han inte förstår det. Och så drar han sig undan och blir frustrerad/arg på katten. Jag önskar jag kunde fått se kattens beteende mot hans fötter/ben eller att hon gjorde så mot mig så jag kunde förklara bättre varför det kommer eller vad som sker. Nu är det så svårt att helt förstå och lugna honom el ge tips om hur han kan hantera... Jag förstod dock att detta sker väldigt sällan, nu var det "säkert ett par veckor sen" enligt honom.

Suck. Jag hoppas att det blir lite bägtr nu när jag gett lite tips och råd om hur hon fungerar, vad hon vill/menar/behöver, och hur han kan göra.

Omplacera, jag förstår att tanken kan vara jobbigt men det är troligen det bästa för alla parter. Det låter som beteendet är allt för befäst och du vill ju inte att han ska bli dum mot henne, så lägg ut en annons att du söker ett för alltid hem, beskriv alla fördelar och att det även kan medfölja lite saker som är bra att ha så håller jag tummarna att det går vägen.

Jag antar att han är rumsren och har fått lära sig att lägga ner locket när han använt toaletten? Understryk att han inte passar i hem med katter och att du inte vet hur han fungerar med andra djur, att det bästa är om han kan få komma till landet där han kan få gå lös och springa runt lite under uppsikt.

Omplacera, jag förstår att tanken kan vara jobbigt men det är troligen det bästa för alla parter. Det låter som beteendet är allt för befäst och du vill ju inte att han ska bli dum mot henne, så lägg ut en annons att du söker ett för alltid hem, beskriv alla fördelar och att det även kan medfölja lite saker som är bra att ha så håller jag tummarna att det går vägen.

Jag antar att han är rumsren och har fått lära sig att lägga ner locket när han använt toaletten? Understryk att han inte passar i hem med katter och att du inte vet hur han fungerar med andra djur, att det bästa är om han kan få komma till landet där han kan få gå lös och springa runt lite under uppsikt.

Haha, ja, den vore nåt! 😁🤣

Det låter som att han helt enkelt inte trivs med att bo med en social katt. Trist situation! Men jag kan tycka att han får iaf se till att lära sig förstå hur katten kommunicerar nu när ni har den. Sen när han förstår det och fortfarande inte trivs med katten så får man ta det därifrån.

Låter som han blivit rädd och därför gått i "anti" mot katten. Ok, klart man kan bli rädd , men är man en vuxen människa som tagit på sig en katt får man faktiskt försöka arbeta med sin känsla och lära sig mer om katten isåfall. Att bara gå i anti-inställning känns ganska omoget. Det är ju hans ansvar också, vare sig han är djurmänniska eller ej. Katten låter ju som en helt underbar social katt som verkligen gillar honom och vill ha hans uppmärksamhet. Såklart katten blir förvirrad med om de tidigare haft en fin relation där de haft en egen mysig rutin när de varit ensamma, o plötsligt ignorerar han den? Han borde granska sitt egna beteende istället. Bra du står på dig för kattens skull.
Är katten en utekatt? Isåfall kanske den kan vara utomhus mer om dagarna när han är hemma?

Fint att se att de fortfarande gosar och har det mysigt OCKSÅ 🥰 Katten tycker mycket om honom så det är bra att det inte är totalt anti.

Mannen tycker det har varit bättre senaste dagarna och sa att det där "knepet" (🤣) att bära ner henne när han t.ex. vill äta sin lunch och hon typ går i maten/knäet på honom "var riktigt bra, då kommer hon ju inte upp igen utan går iväg". Hans känsla av instängdhet är ju verkligen hans eget fel om han inte ens förstått att man kan bära ner en katt från sitt knä. Förstår nu att jag behöver guida på detaljnivå.

Katten är utekatt, så jag har också sagt till honom att katten kan vara ute mer när de är hemma själva. Katten brukar också vara ute mkt dagtid så det reder sig själv.

Bifogade filer

• 20241004_184506.webp
    20241004_184506.webp
    107,2 KB · Visningar: 69
Senast ändrad:
Fint att se att de fortfarande gosar och har det mysigt OCKSÅ 🥰 Katten tycker mycket om honom så det är bra att det inte är totalt anti.

Mannen tycker det har varit bättre senaste dagarna och sa att det där "knepet" (🤣) att bära ner henne när han t.ex. vill äta sin lunch och hon typ går i maten/knäet på honom "var riktigt bra, då kommer hon ju inte upp igen utan går iväg". Hans känsla av instängdhet är ju verkligen hans eget fel om han inte ens förstått att man kan bära ner en katt från sitt knä. Förstår nu att jag behöver guida på detaljnivå.

Katten är utekatt, så jag har också sagt till honom att katten kan vara ute mer när de är hemma själva. Katten brukar också vara ute mkt dagtid så det reder sig själv.
Vilka goda nyheter <3

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Marty
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 964
Senast: cili
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Ridskoleryttare