Nu kommer en ny fråga som uppstått!
Katten passar jättefint hos oss MEN min partner har lite frågor kring hennes beteende. Jag har aldrig sett beteendet så jag kan inte riktigt beskriva det i detalj (utgår från det han beskriver vilket ju tolkas utifrån hans perspektiv).
När han och katten är ensamma hemma blir katten ibland (kanske ett par-tre ggr i veckan) väldigt påstridig. Vill gosa intensivt osv. Sen kan katten ibland också attackera hans fötter och vader (hans ord). Det kan ske när som - ibland när han inte gosat med katten (och då har han tolkat att hon önskar uppmärksamhet) , men nu sker det också ibland efter att de gosat mycket och hon frivilligt gått iväg osv.
Enligt honom är det synliga tänder och riktiga "hugg" - men alltså ej hårt, så jag tolkar det som att katten nafsar. Det blir inga märken osv men min partner upplever det obehagligt då hon blir så "ettrig" i detta och oförutsägbar för honom. Katten visar inga andra tecken på aggressivitet när detta sker (slår med svansen, fräser el liknande). Tror det endast sker när han är barfota och har shorts.
Katten har aldrig visat minsta tendens till detta när vi andra i familjen är hemma, varken mot mannen eller mot någon av oss andra. Hon är jättesnäll, gosig och tålmodig katt i övrigt. Går ute och är inte särskilt lekig, så tveksam om det är understimulans...
Min man är inte särskilt djurvan och jag tolkar det som att han blir lite skärrad av detta. Undrar om det är hans energi/känsla som katten känner av, när hon kanske börjat bli lite på/söka kontakt och sen blir hon stressad el liknande och riktar det mot honom? Kanske inte funkar så?