Ridning vs tömkörning - skillnad i slitage?

blamecruella

Trådstartare
Jag har en häst som jag tömkör mycket eftersom jag gillar att tömköra. Det ger gratis motion och jag får bra överblick på hur han rör sig.

Har någon ett begrepp om hur det skiljer i styrka, kondition och slitage mellan att tömköra och att rida?

Exempel:
Jag tömkör min häst 10 km i skritt i normalt skrittempo (ca 6 km/h). Jag går både på väg och i skog med blandad terräng. Hästen får både arbeta samlat och på lång töm.

vs.

Jag rider min häst 10 km i skritt i normalt skrittempo (ca 6 km/h). Jag rider både på väg och i skog med blandad terräng. Jag rider hästen både samlat och på långa tyglar.

Bygger fortfarande tömkörningen? Sliter ridningen mer på hästen? Eller går det på ett ut? Min vikt är ca 55 kg (inte enorm).
 
Sv: Ridning vs tömkörning - skillnad i slitage?

Av vilken anledning skulle du tömköra hästen i enbart skritt i 10 km? Låter som mentalt slitage om inte annat..?

Om du skulle fråga om 5-6 km i varierad gång skritt/trav med tempoväxlingar och arbete skulle jag säga att tömkörningen sliter mindre, men å andra sidan är det ju därför tömkörning rekommenderas, för att det sliter mindre - speciellt på en omusklad häst.
 
Sv: Ridning vs tömkörning - skillnad i slitage?

Lär gå på ett ut . Skillnaden kommer ju när vi samlar ihop hästarna och rider på böjda spår . Det är då man talar om tömkörning som skonsamt i variation till arbete under ryttare .
 
Sv: Ridning vs tömkörning - skillnad i slitage?

Klart att tömkörningen sliter mindre än ridningen. Hästen slipper ju bära runt på 55 kg extra vikt.

Men man ska för den skull inte vara rädd att använda sina hästar.
 
Sv: Ridning vs tömkörning - skillnad i slitage?

Det beror ju på hur du sitter på hästen, vad du har för sadel till hästen etc om det sliter mera än tömkörning. Annars är det aldrig fel att tömköra om man vet vad man gör. Är däremot utrustning rätt anpassad och inte stör hästen och du sitter och rider bra med bra balans och inte stör hästen så nej, jag tror inte det gör sån skillnad alls.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp