Ridning under/efter graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mapa

Hej!
Börjar närma mig tanken på att kanske skaffa barn. Hur långt in i graviditeten kan man rida hästen (motionsridning)? Hur långt in i graviditeten är det lämpligt att rida? Jag undrar också hur snabbt efter förlossningen som ni satt i sadeln igen? :)
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

man kan väl rida in i 9:e månaden,om allt känns och är ok. efter förlossningen kan jag tänka mej att man kan rida efter någon dag dvs om man har haft en "enkel" förlossning ,inte sprukit och så. jag hade kunnat tänka mej att rida nu igen (efter 3v).men jag sprack mkt och min son blev tagen m sugklocka
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Det är nog väldigt induviduellt, En kompis till mig började knappt rida ordentligt mellan hennes 2 graviditeter, medans Malin Bayard i princip red till och från BB ;)
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Jag slutade i v31, för det kändes obehagligt i bäckenet då. Dessutom tyckte jag att jag började bli för tung för hästen. Vet de som ridit till v35 och de som haft foglossning i v12 och fått för ont för att kunna fortsätta rida. Så precis som pmm säger är det väldigt individuellt.

Sen får man som gravid ryttare lätt "onda ögat" av en del andra, speciellt gravida ickeryttare. :crazy:
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Jag red tills fyra veckor innan förlossningen (och då gick jag över tiden två veckor) det gick jättebra. Sista gången jag red gick vi dock omkull och sambon fick reda på detta (överhörde ett telefonsamtal...:angel: ) så då blev det ingen mer ridning innan ungen var ute...:crazy:
Jobbigast var efter, kändes inte bekvämt att rida förens en månad efter, faktiskt, trots att jag inte behövdes sys.
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Beror på hur din graviditet går...båda min ungar har varit på väg ut för tidigt så jag har varit sjukskriven de tre sista månaderna, med förbud att lyfta saker osv...och förstås ridningsförbud.

Sedan började jag rida igen en par månader efter förlossningen, men jag var sjuk i flere omgångar så därför drog det ut på tiden.
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Red på ridskola tills jag var i 4:e månaden. red första gången när lillen var 3 veckor och började sedan leta häst/provrida från och med när han var 7 veckor gammal. Födde en vecka för tidigt hemma i soffan:p
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Jag red aktivt (ett par hästar om dagen) fram till dagen innan förlossningen (den dagen red jag bara en häst) och efter förlossninen var jag i sadeln efter fyra-fem dagar och red snabbjobb efter två veckor.
Man måste känna sig fram. Tror att känner man sig det minsta rädd eller osäker ska man avstå. Blir jag gravid igen blir det troligtvis annorlunda, dels eftersom jag inte längre har ridningen som yrke och dels för att sambon tycker det är läskigt nog att jag rider även när jag INTE är gravid. Man måste ju trots allt ta hänsyn till pappans känslor också.
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

:banana: Jag red till 8 graviditetsmånaden. Motionsridning! Efter graviditeten var jag väl tillbaka i sadeln igen efter ungefär 1 månader. :banana:
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Jag red fram till ca: 4 veckor innan förlossningen, men jag fick ofta håll och lite ont de sista 2-3 månaderna, men jag red ändå!

Jag frågade min barnmorska och hon sa att man kunde rida så länge man inte fick ont och att det inte är skadligt på något sätt!
Jag tyckte inte att jag fick så ont att jag inte kunde rida. men det var ju mest skogsridning i lugnt tempo.

Jag var uppe på hästen igen efter 3 veckor.
Men det var inte helt smärtfritt i början!
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Jag slutade rida väldigt tidigt. Hade planer på att rida tills Naggur inte orkade mig längre=)

Red sista gången i v 16. Innan det red jag knappt heller. Blev jätterädd att åka av=/ Red ordentligt till och med v 10. sen blev de max 2 ggr/vecka fram till v. 16.

Sen nu när vi skulle låna ut Naggur red jag ett par varv i ridhuset i v 21.

Jag litar på min häst, har haft han i 4 år och ridit honom i 1,5 år. Men det KAN ju hända något. och jag känner att det inte är värt risken. jag kan ju rida hela livet sen om jag vill=)

Sen så visade det sig att pålle inte tyckte att min paus i ridningen va en bra idé. Han såg jätteolycklig ut, så nu är han ute på foder och får motion och pyssel dagligen=)
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Jag slutade rida i vecka 15 enbart pga risken att ramla av. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag skadade mitt barn pga att jag skulle roa mig. Min häst är pigg och kan bocka och även om jag bara ramlat av honom en gång på 3 år så ville jag inte ta risken... det ÄR faktiskt en hel del risker med ridning och det ska man vara medveten om innan man väljer att rida långt in i graviditeten - en avramling under senare delen av gravidititen kan sluta väldigt illa.
Jag fick akut kejsarsnitt och fick rekommendationen att inte rida/lyfta/motionera förrän 2 månader efter snittet och det följde jag. Så på 2-månadersdagen satte jag igång igen och nu är det vansinnigt kul att rida!
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Jag red till och med grav. vecka 34, alltså ca 6 veckor innan beräknad förlossning. Började rida igen ca 5 veckor efter förlossningen.

Du får säkert väldigt olika svar från olika personer om du frågar vad "man kan" och vad "man ska". Och det gäller även inom mödravården. Det här är, tycker jag, ett tillfälle när man faktiskt måste både tänka efter och känna efter alldeles själv vad man vill och vad man kan..... Eftersom det dels är väldigt olika vad man vågar göra som gravid, och det dels är väldigt olika hur kroppen mår.
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Red sista gången i vecka 8 typ, då tävlade jag hoppning. Efter det har jag varit ute i skogen och luffat en gång men inte ridit seriöst. Har haft grymma besvär med rygg och bäcken i stort sett hela tiden + att jag inte haft någon ork...
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Jag är i vecka 24 nu (påbörjar 25 i morgon) och håller igång än i alla fall. Fast jag rider ingenting ensam, då hästen blir lite tittigare då. Men med sällskap är vi i full gång.

Men jag kommer att sluta rida innan månad sju-åtta i alla fall, om inte annat pga respekt mot sambon som tycker att det är obehagligt. Jag skulle aldrig riskera att något hände barnet, och tycker pappan är det är läskigt lyssnar jag till honom. Men än så länge verkar han tycka att det är okej :)

/snurpe
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Det är som sagt väldigt individuellt. Beror ju på vad man har för häst också- skulle aldrig sätta mig på en unghäst tex.
Sen känner ju olika människor av olika mycket av graviditeten. Jag red in i sjunde månaden sen kändes det inte bra längre med bäcken, stor mage mot framvalvet till slut mm
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

men att det är en unghäst betyder ju inte att den är vildare än någon annan=)

Jag skulle inte sätta mig och rida någon annan häst än min egen 6-åring. Honom känner jag utan å innan å vet precis vad jag har han någonstans.
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

Det är jätteindividuellt och kan skilja sig från graviditet till graviditet. Min första grav red jag tom v.34 innan foglossningen satte totalstopp. Lugn motionsridning på slutet. Tömkörde, promenerade och longerade till dagen innan förlossning.

Efter förlossningen satt jag nog i sadeln efter 3-4 veckor. Men skrittade bara tills jag varit på återbesök hos bm.

Nu är jag i v.16 och har redan känt av foglossning. Så jag gissar att jag inte kommer att kunna rida lika länge denna gång. Ska börja leta efter hjälp.
 
Sv: Ridning under/efter graviditet

första graviditeten red jag tills dagen innan förlossningen och satt upp 3 veckor efter (sprack lite invändigt och sydde ett stygn). Gick jättebra, det var min egen ponny, men jag hoppade inte under graviditeten

Andra graviditeten red jag bara ett par månader, men det berodde mest på att jag inte hade ngn häst att rida...sprack inget och det kändes iaf som att jag hade kunnat sätta mig på en häst samma dag...

Båda graviditeterna har jag haft ont i ryggen, men inte under ridpassen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 493
Senast: McFlurry
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 546
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp