Ridning på bete?

Tippie

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger på rätt, men det var det var den ända kategorin jag kunde finna. :confused:

Jag undrar om jag skulle kunna rida min foderhäst Svea under betet. Hon går inte på bete i Juni, men går till bete i Juli till Augusti (I början av September).
Man kan inte kalla henne smal, men blir tjockare under sommaren.

Hur mkt och hur långa pass ska jag rida henne? :)
 
Sv: Ridning på bete?

Jag rider som vanligt under betesperioden i den mån det är hållbart (är det för mycket bromsar/knott får hästen vila). Rider sent på kvällen för att slippa värmen, red vid midnatt ganska ofta i somras då det var för varmt på dagarna. Skulle jag låta min häst vila hela sommaren skulle han bli sjukligt fet. :p
 
Sv: Ridning på bete?

Du kan rida precis som vanligt när hästen går på bete! Ett problem kan vara skoningen dock. En del beteshållare kräver att skorna tas av och så kan ju en del hästar få svårt att gå oskadda.
 
Sv: Ridning på bete?

Oftast bara positivt att rida under betet, dom flesta hästar blir lätt för feta annars och det är alltid bra att hålla igång. Iallafall om hästen är en normal vuxen häst.
 
Sv: Ridning på bete?

Mina går för fullt hela sommaren samtidigt som dom går på betet. Ingen vila för dom här inte...Räcker så med att dom vilar under vinterns värsta månader...typ nu i slutet av Januari fram till slutet av februari...blir max 3 ggr i veckan då.
 
Sv: Ridning på bete?

Om det är under någon säsong jag rider/tränar ordentligt så är det under sommaren när det är varmt, soligt och fint. Vilan sparar jag till vintern när det är kallt, regnigt, halt och allmänt pissigt väder.

Har man inte ridhus blir man lätt beroende av vädret och om man inte har någon paddock heller blir man ännu mer beroende av vädret.
 
Sv: Ridning på bete?

Jag rider som vanligt under sommaren. Min tävlar ganska intensivt, men får gå på bete mellan tävlingarna. Jag skulle inte vilja ha henne stående på box under sommaren. Nu blir hon varken supertjock eller tunnar ur utan är alldeles lagom.
Däremot får hon vila på vintern när vädret ändå är sämre, trots tillgång till ridhus. Man är ju inte riktigt lika sugen på att rida i -15 som i +25. :D

TS - rid på bara och njut av att ha häst när vädret är som bäst. :laugh:
 
Sv: Ridning på bete?

Du kan rida så mycket eller så lite du vill. Varför skulle det vara annorlunda än om hästen stod på stall under natten?
 
Sv: Ridning på bete?

Hej!

Min häst vilar vintertid och går altid sommaren igenom. Hon kan inte vila på bete utan att bli fet. Jag rider snarare mer sommartid än annars, har lite fångest eftersom pållan har känsliga hovar.

Hur mycket du kan rida beror helt på vad hästen är van vid.

/Lavinia
 
Sv: Ridning på bete?

Varför skulle du inte kunna rida hästen under betet? Jag rider lika mycket, tränar för tränare och tävlar lika mycket eller mer under betet som när hon står på stall. Hästen vilar istället mer under vintern, när det ändå bara är mörkt och slaskigt.
 
Sv: Ridning på bete?

När hästarna går på bete så rider jag som vanligt så jag hela tiden vill hålla mina hästar igång då dom är energiknippen ! :)
 
Sv: Ridning på bete?

Självklart kan du rida under tiden hästen går på betet. Det är oftast bara bra för den, då blir de inte så tjocka.

Min vilar lite under vintern istället, när det är -15 på dagarna, mörkt, blåsigt och allmänt mindre trevligt..;)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp