Ridning i stan

Elanor

Trådstartare
La upp en tråd på Gnägg, men jag väljer att prova här med.

Rida i stan? vad har ni för erfarenheter? Och säg inte bara "Nej!" eller "Ja!",
Jag vill höra vad ni har för erfarenhet av det som sagt.

Hästen är 100% trafiksäker, van vid publik och musik.
Så. vad säger ni?

//E

Sv: Ridning i stan

Tänk på att det är så mycket mer än människor och trafik i en stad. Det är hundar, barnvagnar, paraplyer, flygande påsar, markiser, inlines, skateboards, ibland även ballonger etc, vilket gör att du måste ha tränat din häst på alla tänkbara och otänkbara situationer.

Som djurägare och ryttare har du fullständigt ansvar för allt som skulle kunna hända. Om din häst skulle bli rädd för något och trampar någon, förstör någons egendom eller, huvaligen, rammar en barnvagn, så är det du som åker på både det ekonomiska och det eventuellt rättsliga. Även om hästen blev provocerad av säg en kaxig tonårsgrabb som lappar till den på rumpan.

Folk saknar fullständigt vett, det är något man måste ha klart för sig. Jag har ridit en hel del i stan i samband med uppvisningar på festivaler. ( se http://tricorn.blogg.se för årets bilder från Älvdansen, Bollnäsfestivalen och Storsjöyran )

Det har hänt många gånger att små barn har kramat hästarnas ben, folk går precis framför och precis bakom hästarna, folk cyklar full fart i utrymme på endast ett par meter mellan hästarna, folk susar förbi tätt intill med skateboards mot kullersten... Ja, listan kan göras hur lång som helst eftersom folk kan göra precis vad som helst.

Och som sagt, _DU_ har ansvaret!

Men om du vet att du har en genomtränad häst som klarar sgs allt, så go for it, det är kul !

Du som har erfarenhet av detta.:) Hur tränar man bäst en häst om man skulle vilja kunna rida den vart somhelst? Bjuder du hem hela grannskapet för att få ihop en folkmassa eller hur gör du?

Hästarna var ju först och främst vana vid tävlingsplatser och publik.
Och efter "polishäst-träning" (alla möjliga och omöjliga föremål och ljud) så red vi på Strömsholms marknad under pingsttävlingarna, i samband med en uppvisning vi höll.

Så att börja på mindre evenemang är mitt tips. T.ex. marknader, helst då på öppna ytor. Det ska vara lätt att bryta och gå undan.
Ha en fotmänniska som hästarna litar på, som kan ge dem extra stöd och gripa in om det behövs.
Men som sagt, även på mindre ställen har ju du ansvaret. Så ta det steg för steg och känn av hästen noga hela tiden.

hur och hur länge är dina hästar tränade? Jag såg att du red i Pride-tåget, och detta kommer inte bli i närheten av en sådan parad, med fanor och folk. Här är det ett tåg med bilar och några körhästar som eskorterar balfolket från en plats till en annan, genom en liten och lugn stad.

*kutar mellan trådarna*

skrev just om hästträningen i den andra, haha.

Kenzo är tränad så här i ca 10 år (är 15), Sonny sen vi köpte honom som 2-åring (är 8). Dock mer intensivt de senaste åren, sen vi började uppträda.

Hola,

Första gången jag red i stan med märren var hon tre. Vi red parad mellan Humlegården och Kungsträdgården på American Festival.
Klart att det var lite nervöst (vilket det alltid är med en ung och grön häst) men det går oftast litet lättare om det finns någon/några lugna hästar med som ger lite trygghet.

Jag brukar passa på att försöka delta i olika evenemang och jippon och mina hästar har vant sig med tiden. Sen kan man ju bara för tränings skull ta en lov till Mc Drive och köpa glass. Rida till affären för att handla ketchup osv. Det har varit skitbra träning för mina hästar.

Dom gånger det är rejält jobbigt för min hästar så funkar det väldigt bra för dem och mig att jag helt enkelt kliver av och leder dem en stund. Dom har någon att följa och de får röra på benen.

Här defilerar vi på Solvalla.
wvalla1.jpg

mvh Eva

*KL*
Ja måste bara få fråga en sak, om man rider in till vår lilla stad, så har jag alltid funderat på, måste man ta bort skiten efter hästen??
För ja har ingen lust att rida med en grep på ryggen etc..:smirk:
Och detta är om man bara får för sig att ta en sväng och tex köpa sig en glass el dylikt...

//Carro

med tanke på hur strikt det är för hundägare, så blir du nog inte så jättepopulär om du lämnar hästskiten.
Du kan ta med en ica-kasse alternativt åka in direkt efter att du kommit hem och ta bort det.

Ja precis, ja tänkte på om man vågade lämna det bara för stunden, och senare åka dit och ta bort det...
Jag skulle inte lämna det bara, men tänkte bara så slipper man ta me sig en massa påsar etc... Men va bra, då kan man bara åka och plocka upp det senare..:D

//Carro

fast vad jag vet så sitter du på hästen är det ett fordon som ska framföras på vägen (EJ cykel/gångbana). Och om hästen skiter på en ganska trafikierad väg mitti stan så tycker inte jag man borde behöva ta upp det.

Leder du hästen får du gå på cykel/gångbana och då kan man ju sparka undan skiten.

Hästskit multnar, hundskit ruttnar....

Men såklart för att slippa någon form av snea blickar och kommentarer så är det väl alltid bäst att sparka undan skiten, särskilt i bostadsområden och sådär...

Carolina: Du kan väl rida McDriven nån dag?! :)

Hej!

Ja jag hade tänkt det.. ja har ju ganska nära dit oxå.. bara några kilometer, typ ca 6km, såå det går ganska fort, plus att jag har bra fina skogsvägar först.. och sen ut på en ganska trafikerad väg, men det bryr han sig inte om... hehe...
Du kanske ska hänga på:idea:

//Carro

Hola,

Som Seabaz säger så är din häst ett fordon och att skita på vägen är okej, däremot på trottoaren är big nono, då får man sparka undan.

Jag möter dock aldrig problemet eftersom villaägare och andra trädgårdsintresserade glatt sopar upp efter mig (bor ganska nära Stockholm). Dom är så glada för all gödsel de kan lyckas sopa upp.

mvh Eva

Jag och en kompis red i stan en gång. Inte över torget kanske men lite i utkanten (liten stad). Det var lite senare på kvällen så det var ganska lugnt med trafik men det kändes lite lustigt när vi blev tvungna att gå över ett övergångsställe och trycka på knappen. Rätt kul! Just den kvällen var det även några som hade rymt från ............anstalten så de sökte med helikopter. Hästarna var supercoola. Tror de fick så mycket att titta på och så många intryck att de helt enkelt inte hade tid att bli rädda för stenar i dikena och sånt som de annars kan skygga för.

Vi sa då att vi skulle rida till macdriven och beställa minimorötter till hästarna. Det hade nog varit rätt kul att se personalens miner.

precis så tror jag med. de hinner inte reagera på allting!
minns när jag red förra hästen. när vi var i skogen var hon
helstollig! bockade och sprang som ett.. jag vet inte vad.
men så fort vi kom in i bostadsområdet blev hon hur :cool: som hällst..
red genom min gamla skola och vidare hem igen. inga problem.

jag vill också rida mcdriven! :D det står ju ingenting om
att man inte får ;)

Hej!
På gotland så har vi två stora westernshower varje sommar. Innan dess så samlar vi ihop ett gäng som rider och delar ut reklamblad mitt i visby innerstad när det är som allra fullast med turister :D

Vi har aldrig råkat ut för något under dessa ridturer eftersom ingen skulle komma på tanken att ta med en häst som inte är van vid mycket stohej och är så säker som en häst kan vara.

Ett år så var vi fem stycken som red Max drive in..tillochmed polisen stannade och tog kort på oss och klappade hästarna.

Att hästarna är så lugna och trygga har även visat sig vara väldigt bra reklam för western ridiningen när människor förstår att t.ex. polis hästar inte är fullt så outstanding som många tror. Utan att man faktiskt kan göra väldigt mycket kul med sin egen häst!

/ Frida

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 645
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
618
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden