Därför att ponnyerna behöver kunna gå med nybörjare, och gör det. Storhästarna behöver inte kunna göra det, och går i snitt med mycket bättre ryttare, eftersom vuxna tenderar att ha ridit längre och är ridskickligare än barnen. Alltså är storhästarna i regel känsligare och mer framåt än ponnyerna på en ridskola.
Självklart finns det privathästar för några hundratusen du inte kan hitta på en ridskola. Men den kalibern på privathäst letar sällan medryttare till annat än att lulla i skogen. Har man en häst för 200 000 är man ofta rätt intresserad av att rida den själv, alternativt ha ett proffs som hjälper till att träna den. Inte en medryttare.
Jag har aldrig suttit upp på en privathäst och blivit chockad över hur känslig den är. Ridskolehästar som tävlar mycket är väl inte så konstigt? Bara för att man rider på ridskola så betyder det ju inte att man inte vill tävla, så det är klart ridskolehästar tävlas.
Eh, jo, storhästarna på ridskolan jag red på gick absolut med nybörjare. Både med vuxna nybörjare och med tonåringar som var nybörjare (en del av dem även barnnybörjare). En del av dem gick även med vuxna med funktionsvariation vilket innebär att de måste vara extra tåliga och förlåtande mot ryttaren. Vi hade inga ridskolehästar som regelbundet åkte ut och tävlade på lokala eller regionala tävlingar. De tävlade på klubbtävlingar med hinderhöjd på max 90 cm och dressyrprogram LB som svårast.
Du skriver som om du tror att alla ridskolor är som din och tävlingssatsar. Det gör inte alla. En del av oss växte upp en ridskola som den jag beskriver.
Senast ändrad: