Ridhus utan sarg?

Sv: Ridhus utan sarg?

Jag har ridit i ridhus som är "öppet". Typ en paddock med tak. "Väggarna" var som ett vanligt staket. Inga incidenter där vad jag vet, men skulle inte gärna vilja falla av hästen och slå huvudet i träfundamenten som omgav själva ridbanan.
Nuvarande ridhus har plåtväggar med sarg. Finns för och nackdelar med båda lösningarna, men en sarg kan nog knappast vara fel att ha. :)
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Jag har ridit i ett ridhus med plåtväggar innan det var riktigt färdigbyggt och därför saknade sarg. Ingenting som stack ut och man kunde skada sig på däremot så skvätte ju grus från underlaget upp på plåtväggarna och det lät nåt fruktansvärt. Till och med min stencoola ponny jag hade då tyckte det var riktigt obehagligt så skulle absolut inte vilja ha ett ridhus utan någon typ av sarg.

Ja sandskvättandet hade jag glömt :D. Det var just i ett ridhus med balkarna på utsidan. Kommer ihåg att min häst hade väldigt roliga saker för sig för att slippa galoppera nära sargen (lät mest då). Inga dumheter eller så men hon liksom ålade sig fram för att slippa skvättljuden. Min häst var väldigt lättad när sargen kom upp.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Jag har ridit i ridhus som är "öppet". Typ en paddock med tak. "Väggarna" var som ett vanligt staket. Inga incidenter där vad jag vet, men skulle inte gärna vilja falla av hästen och slå huvudet i träfundamenten som omgav själva ridbanan.
Nuvarande ridhus har plåtväggar med sarg. Finns för och nackdelar med båda lösningarna, men en sarg kan nog knappast vara fel att ha. :)

På ett stuteri jag jobbade så hade dom det så också dock så hade dom en hög sarg runt ridbanan.

Göteborgs fältridklubb har ju också en sådan "halvmanege".
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Det kan förefalla mörkt med en sarg i svart gummi men sargen är ju inte målad i alla ridhus. Ofta är ju träsargen mörkt brun så jag kan inte säga att det kändes mörkt. Och dessutom så (map. tidigare inlägg) är gummi väldigt ljuddämpande. Tränade galopphästar i nämnda ridhus. Hörde aldrig av något sprut. Och det hördes knappt heller när någon häst sparkade i sargen.

Ljuset är väl annars ett bedrövligt kapitel i de flesta ridhus. Det handlar både om vad för armaturer man har som vilken färg ridhuset för övrigt är målat med. Vill nog gärna säga att de flesta lösdriftsstall för mjölkkor har bättre belysning än vad man har i många ridhus.

Sparar man lite pengar på sargen så kanske man har råd att lägga de pengarna på bättre belyning? Och det är ju inte sargen som skall belysas om man talar om "belysningsergonomi"...

Jag tycker det låter jätteintressant! Hur många gånger har man inte varit med om att hästarna sparkar så hårt i sargen att det sjunger om det?

Håller helt med om det där med belysningen. Man kanske har lagt 2 miljoner på ett ridhus och så snålar man på belysningen. Det är två saker som aldrig kan bli för bra i ett ridhus enligt mig: ridunderlaget och belysningen.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Håller helt med om det där med belysningen. Man kanske har lagt 2 miljoner på ett ridhus och så snålar man på belysningen. Det är två saker som aldrig kan bli för bra i ett ridhus enligt mig: ridunderlaget och belysningen.

Jag hade kunnat rida i stearinljussken om jag hade haft ett eget ridhus:D
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Det där med belysning är nog väldigt individuellt vad man gillar och inte finns nog inte två människor som har samma åsikt om det till hundra procent. Den där grislampsliknande belysningen tex som är svindyr och skall vara så himla bra finns det nog lika många som gillar som det finns personer som hatar den. Den ger ett väldigt speciellt ljus själv hatar jag den över allt annat jag kan inte bedömma avstånd till svagt färgade hinder (typ beigt, natur, gult) i den belysningen finns inte en chans allt blir bara blurr och jag är långt ifrån ensam om det upptäckte jag när det kom upp till diskussion medans andra är jätteförtjusta i det som de tycker snälla ljuset.
Nej tacka vet jag hederlig gammal lysrörsbelysning som lyser upp ordentligt att det dessutom är ett av de billigaste alternativen är ju inget som påverkar valet utan att det helt klart ger bäst ljus.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Ljusergonomi är inte enkellt och du "belyser" det rätt bra när du talar om färger. Även hästar har svårt för vissa färger. Jag kappseglade för tiotalet år sedan med en besättning där majoriteten av killarna kom från Kalmar. Det var alltid diskussion om färger när man hade med dem att göra. Allt i från färg på teamkläderna till vilken färg som båten skulle lackas i. Det kröp dock senare fram att de flesta killarna från Kalmar var färgblinda och uppfattade rött och grönt helt annorlunda än vi andra.

Män och kvinnor uppfattar både färger och ljus olika vilket gjort att man anpassat exempelvis belysningen i kontrollrum, bryggan på ett fartyg och flyglanscockpitar olika. För män är oftast en blågrön belysning bättre medan kvinnor tycker bättre om en gulare eller rödare belysning. Det märks ibland när man sätter sig i nya bilar. Stora bilar som körs av män har blå instrumentbelysning medan mindre bilar som körs av kvinnor har röd.

I ett ridhus tror jag inte det räcker med en sorts ljusarmatur utan man bör nog ha flera som kompletterar varandra. Det handlar inte bara om "lux" och "candela" utan även om "färgen" belysningen ger. Det är skillnad på lampa och lysrör...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 841
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 218
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp