Ridhus utan sarg?

Ponnymorsa

Trådstartare
Finns säkert någon tråd redan om detta, men orkar inte leta.
Har ni någon gång sett ett ridhus utan sarg?
Har inte sett ett endaste utan nämligen.
Jag funderar på detta om det är möjligt att skippa sargen,
men är osäker hur det funkar säkerhetsmässigt.
Jag antar att sargen är till för att man inte ska rida in i betongfundamenten?
Om man sätter ett dressyrstaket längst med väggarna, borde väl risken bli rätt minimal att man rider in ett av betongfundamenten? Dela gärna av er med tankar och erfarenheter kring detta.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Jag har ridit i ett ridhus utan sarg. Galopperade längs fyrkantspåret, hästen drog lite ut mot väggen och jag krossade knäet mot en stålbalk, har än idag problem med det knäet.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Finns det något utstickande som tex fundament så är det ju direkt livsfarligt att inte ha sarg, en häst som tex blir skrämd skuttar ju lätt över ett litet dressyrstaket.

Väggen i ett ridhus måste ju dessutom tåla en hästspark händer ju med jämna mellanrum att hästar sprakar hål i sargen det är jobbigt nog att byta hade det varit ett hål i ytterväggen hade det varit mindre kul.

Vi har murat ridhus och inte sarg i den vanliga bemärkelsen iom att vi bara har släta väggar i vårt så är det 5cm tjocka stående ekplank direkt på väggarna upp till 120 höjd, var så när vi flyttade hit så har inte själv valt det. egentligen skulle jag vilja ha lite mer distans ut från väggen just med tanke på knäna rider mkt unghästar och händer då och då att man får lite väl mkt väggkontakt iom att sargen inte håller ut dem från väggen som den normalt gör.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Oj! Stackars dig! Vad ont det måste gjort! Jag tänkte att man håller sig innanför staketet och därmed inte i närheten av stolparna. Men det kanske inte funkar.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Hästen kan ju få spel och då hjälper det ju inte med ett dressyrstaket.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Vet inte hur det kommer att se ut med fundament osv än, men du har ju en poäng även i att väggen ska hålla!
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Någon form av stadigare sag måste man nog ha. Vissa har raka sagar, andra har sargar som lutar utåt så ens fötter inte tar i om man rider för nära. I bland annat USA är det inte helt ovanligt att man har som vanliga paddock-staket enligt bilden nedan

917.jpg


Oavsett vad man väljer måste man i princip ha något stadigt så man inte kommer åt ytterväggarna. Dels kan man som jag skada sig mot bjälkarna och om hästen sparkar kan den få igenom hovarna genom ytterväggen och ska skära sig illa om det t.ex. bara är vanlig plåt.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

*kl*

En sarg skall också hålla hästen borta från väggen även om det inte finns balkar. Det är därför sargen oftast lutar utåt.

Glömde: Det finns även konstruktioner där balkarna är på utsidan av ridhuset. Men det är för att maximera ridytan. Sarg har man ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhus utan sarg?

Det var rätt snyggt! Men det får stå en bit från väggen då eller? Tänker att de kanske kan sparka över eller emellan?
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Den där lösningen tar mycket av ridytan och inget man skulle rekommendera i ett mindre ridhus.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Jag har sett flera ridhus utan sarg, är nog inte helt ovanligt men håller med om att säkerheten känns tveksam...
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Aha! Då spelar det ju ingen roll hur mycket man vänder och vrider på det. Man måste ha sarg. Punkt. :idea:
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Ett ridhus jag red i hade man satt upp gummimattor som sarg istället för träplank. Det blev faktist både bättre, säkrare och billigare. Gummimattorna fick man nämnligen gratis från ett grustag i närheten. Gummimattorna som egentligen var utslitna transportband på grustagetfunkade även att använda på golvet i boxar, stallgångar och spolboxar. Det var bara att ta fram mattkniven och skära till.

I ridhuset var mattorna fastskruvade mot en planka som satt i samma höjd som en normal sarg. Sedan hade man plankor som stöd utmed underlaget och i mellan översta och understa plankan. Gummimattorna var även lagda med överlapp på varandra för att bli stadigare. Skulle det uppstå en skada på "gummisargen" exempelvis vid harvning så var det enkelt att byta ut den skadade dele. Det hela kändes som en utmärkt och billig lösning och dessutom tillvaratogs något som annars hade hamnat på soptippen.

Grustag med transportband finns det ju lite här och var.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Jag har ridit i ett ridhus utan sarg och resultatet är ett 1,5 cm långt ärr på ena kinden.. Jag tappade balansen efter ett hinder och föll av på hästens yttre sida mot den betongkant som var ridhusets grund. Som tur var hann jag ta emot mig med handen, annars vet jag inte hur det hade gått.. Nu slutade det med en resa till akuten för att lappa ihop kinden.

Så ja, bygg sarg!
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Jag har ridit i ett ridhus med plåtväggar innan det var riktigt färdigbyggt och därför saknade sarg. Ingenting som stack ut och man kunde skada sig på däremot så skvätte ju grus från underlaget upp på plåtväggarna och det lät nåt fruktansvärt. Till och med min stencoola ponny jag hade då tyckte det var riktigt obehagligt så skulle absolut inte vilja ha ett ridhus utan någon typ av sarg.
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Jag har ridit i ett ridhus utan sarg. Galopperade längs fyrkantspåret, hästen drog lite ut mot väggen och jag krossade knäet mot en stålbalk, har än idag problem med det knäet.

Jag har ridit i ett ridhus utan sarg och där var det också en som råkade ut för precis detta...
 
Sv: Ridhus utan sarg?

Ok, det låter ju billigt, men kändes det inte mörkt?

Det kan förefalla mörkt med en sarg i svart gummi men sargen är ju inte målad i alla ridhus. Ofta är ju träsargen mörkt brun så jag kan inte säga att det kändes mörkt. Och dessutom så (map. tidigare inlägg) är gummi väldigt ljuddämpande. Tränade galopphästar i nämnda ridhus. Hörde aldrig av något sprut. Och det hördes knappt heller när någon häst sparkade i sargen.

Ljuset är väl annars ett bedrövligt kapitel i de flesta ridhus. Det handlar både om vad för armaturer man har som vilken färg ridhuset för övrigt är målat med. Vill nog gärna säga att de flesta lösdriftsstall för mjölkkor har bättre belysning än vad man har i många ridhus.

Sparar man lite pengar på sargen så kanske man har råd att lägga de pengarna på bättre belyning? Och det är ju inte sargen som skall belysas om man talar om "belysningsergonomi"...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 841
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 218
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp