Ridhus/alla fodringar

J

Jaba

Jag hittar inte min tråd så jag sätter in den igen.

Anledingen att jag frågar är min pojkväns prissätning som jag tycker är alldeles för låg.

Till frågan: VAd tycker ni är värt mest. Att du har ridhus eller att det ingår 4 fodringar/dag alla dagar i veckan?

Tänk dej två snarlika stall. Efter samma väg inte för långt i från varandra. Stall 1 har ridhus som det är ganska mycket ledig tid till. INgen ridskola utan privat. Mindre hagar. Endast 10 kg hösilage ingår. Inte kratfoder. Alla 4 fodringar går på schema. 4 balar spån ingår oxå.
Stall 2 Fritt med hösilage och havre, halm till strö samt alla fodringar alla dagar i veckan ingår.

VAd tycker ni skillnaden i pris skulle vara? Villket skulle vara mer värd än det andra i pris?

Sv: Ridhus/alla fodringar

Ridhus är värt en del, dessutom kostar med underhållet, men schemalagda fodringar drar ner..

Till frågan: VAd tycker ni är värt mest. Att du har ridhus eller att det ingår 4 fodringar/dag alla dagar i veckan?

Jag väljer stallet med 4 fodringar/dag. :banana:

Hade däremot min dotter, som rider varje dag, svarat hade det blivit stallet där det finns ridhus! Hon är less på att rida i regn och mörker...!

Kan däremot inte uttala mig om priser, har dålig koll på vad det kostar att stå inackorderad, har eget stall.

Det beror ju helt på vad man har för behov. Är man en tävlingsryttare vill man säkert lägga en slant extra för ett ridhus. En del kanske har svårt att hjälpa till med fodringarna och då är det stallet att föredra men jag tycker att det är svårt att jämföra endast i pengar. Ett ridhus kostar över 1 milj att bygga och de flesta måste låna pengar till det. Sedan måste man byta underlag då och då och det kostar ström att ha alla lampor tända mm så man kan ju säga att den som har ridhuset helt klart har dyrare omkostnader än den andre och därför bör ta ut mer i hyra.

Som tidigare sagt det beror på vad du har för behov.
Det beror också på övriga omständighter, finns belyst ridbana, närhet till annat ridhus osv.

Rent krasst kostar det mer med ridhus. I alla fall i våra trakter. Här kan du få fyra fodringar för nästan halva priset mot ridhus.

Vad man väljer att betala mest för beror på ens behov. jag är så van att fodra, så det är ingen nackdel för mig, däremot ett ridhus skulle jag betala extra för.

Jag skall ju ändå till stallet så jag kan likabra fodra samtidigt. Får ju bara ta och anpassa mina tider. Däremot ridhus.... Sparar massor av tid att inte behöva lasta och köra dit. Så för mig är ridhus mera värt än fodringar.

nu var det inte vad som var värd mer för er utan i rena pengar eller vad jag ska säga.
Vad borde de skilja sig i pris igentligen?

Jag räknade lite på vad fodringar igentligen borde kosta.
Med en timlön på 85 kr skulle hans inhyrda igentligen betala 750 kr för enbart fodringar samt in/ut och täckesbyte.
Kostar det så mycket att driva ett ridhus per inhyrd i månaden?
Eller är det jag som räknar fel?

jo då är det ju enkelt men tänk dej att åka dit morgon inna jobbet för att fodra och släppa ut 15 hästar. Då kanske man inte har tid till o rida utan lär då antingen låta hästn vila eller åka dit o rida senare samma dag. Eller fodra lunch under din egen lunch mitt på dagen.
Det tar ju endå minst 1 timme varje fodring. 1-2 gånger i veckan vilken tid på dagen so hälst.

som jag skerv så är övriga omständigheter rent identisnka med varandra då stallen ligger i prinscip granne. Så att ta sig från stallet utan ridhus till ridhuset går på 10 min med bil. Dock måste man ju traila.
Ridbana finns redan med hindermaterial. En stor och en liten. Dock ej belyst.

den tid man endå måste traila är ju bara 5 månader av årets 12. Dessutom brukar dom flesta vila sina hästar under denna period.

Restrerande månader finns det ridbanor att rida på.

jag har hellre ridhus på plats än trailar...för det kostar mkt i bensin o traila, och det tar mkt extra tid också när man ska traila. sen så går det inte alltid att traila pga dåliga vinter-vägar m.m.

Jag skulle ha valt alternativ 2, mest för att jag inte är beroende av att ha ridhus och
om jag nu får jag alla fodringar i stallhyran har jag mer tid att ta mig till ett ridhus när det behövs.

Själv står jag i ett stall som har alla fodringar plus ett ridhus i stallhyran.
Rider inte mer i ridhus än vad jag gjorde när jag inte hade ett.
Visst är det skönt under de ruskiga månaderna, men jag skulle hellre slippa ta mig ut och fodra flera gånger per dag än att ha ett ridhus.

och vad tycker du det skulle skilja på pris?
100, 200, 300 kr eller 500 kr enbart för ett ridhus?

JAg rider inte där em en i stallet har ridhuskort som hon betalar 400 kr i månaden för 4-5 månader om året. Med bensinpengar för resan dit och hem 3 gång i veckan så blir det ca 232 kr i månaden 12 månader om året.
Är det rimligt att dra ner priset med detta i det andra stallet då det resterarnde månader finns egen ridbana att rida på?

sant så sant man vill inte ut på vägen när det är dåligt väglag. Dock tycker jag att dom flesta vekar göra det endå. Ibland funderar jag själv varför jag är ute och trailar när det är busväder.
Visst blir det bensinpengar oxå men denna sträcka handla endast om ca 5 km enkel väg, ca 10 min i restid. Alltså verkligen ingen lång väg. Men trotts sllt då tsr det kanske 30 min extra varje gång du ska till ridhus.

500/månad tycker jag det minst bör skilja. Det går heller inte att värdera fodringar i timlön. Tänk vilken hyra det skulle bli då om stallägaren sköter alla fodringar, in och utsläpp mm och det dessutom finns ett ridhus. Tyvärr finns det en smärtgräns för de flesta hästägare. Sedan beror det ju på var stallet ligger. Ligger det i Stockholm så är det ju lättare att få betalt.

Jag vill personligen helst ha fri tillgång på hösilage (bal) i hage så jag är eg. inte betjänt av mer än 1 fodring per dag (ev. kraftfoder + hösilage inne) och den kan jag göra själv. Jag hade definitivt valt ridhuset före 4 fodringar.

och vad tycker du det skulle skilja på pris?
100, 200, 300 kr eller 500 kr enbart för ett ridhus?

JAg rider inte där em en i stallet har ridhuskort som hon betalar 400 kr i månaden för 4-5 månader om året. Med bensinpengar för resan dit och hem 3 gång i veckan så blir det ca 232 kr i månaden 12 månader om året.
Är det rimligt att dra ner priset med detta i det andra stallet då det resterarnde månader finns egen ridbana att rida på?

Det är en jätte svår fråga.
Finns många orsaker som gör att priset kan skilja enormt.
För det första beror det på hur ofta du kommer behöva fodra,
det vill säga hur ofta du kommer behöva betala bensinkostnadnerna för att åka ut dit.
För det andra hur ofta har du tillgång till ridhuset,
att tro man har det ofta är annorlunda jämfört med hur det egentligen ligger till.
Sen hur ofta rider du egentligen i ridhuset? Mer än vad du skulle använda ridbanan?
Hur mycket tycker du skötseln av dig häst spelar för roll med pris?
Hur ser hagarna ut i de olika stallen, maten och allt runtomkring?

Jag betalade ca 2500 då jag ville ha ordentlig skötsel på min häst förut.
De dem sa var då - ridhus, ridbana, mat och stora hagar.
Där fodra du kanske någon gång per månad.
Men det jag inte visste innan jag kom dit var att ridhuset aldrig var ledigt förutom tidigt på morgonen.
Fodret var hemskt och gav min häst svullna leder.
Hagarna var stora men det gick alldeles för många i dem.
Min veterinärvård blev högre jämfört men vad jag räknat med.
Min ena häst klarade enbart 3 dagar där innan jag akut fick flytta igen.
Jag betalar hellre mer för ett stall där min häst har det bra = inga skador.

Som sagt beror det på vad DU själv vill tänkas ge.
Vad väger upp och vad väger ner. Ridhus är inte allt!

väljer "stall 2"...mycket bättre med ordentligt med foder å bra fodringar tycker jag...

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 434
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat