Ridhus/alla fodringar

Sv: Ridhus/alla fodringar

Vad jag sätter värde på det vet jag redan. Därför har jag valt att stå här.
Dock anser jag att det är för billigt och tycker att hyran ska höjas för att den som äger stället samt sköter allt ska få en vettig peng över.
Med tanke på att han lägger ner ,5 timmar/dag på hästarna i stallet så måste han knna få lite över tycker jag.

Frågan är vad det skulle kunna kosta allt.

Om kratfoder, torkrum, 2 kg extra hösilage, samt att du slipper en fodring i veckan av 14 hästar samt intag och varannan fredag eller lördagkväll med exakta tider du måste passa.

Om en stallägare bygger ett ridhus så kostar det en rejäl slant och det värderas högre än fodringar om man räknar i pengar. Sedan är det ju upp till var och en vilket behov man har. Om man aldrig rider i ridhus utan bara i skogen så är det ju onödigt att betala extra för det och då är det ju bättre att vara utan ridhus och betala en lägre hyra.
Jag är själv stallägare och om jag skulle värdera min arbetsinsats i pengar skulle det bli alldeles för hög hyra. Jag sköter alla ut och insläpp, 5 fodringar/dag. Det är bara att inse att detta arbete går inte att sätta en timpeng på.
Varför inte kolla runt vad andra stall med liknande service just i ditt närområde tar så är det lättare att jämföra.
Vill du tala om vad du betalar i hyra så kan jag gärna säga vad jag tycker i förhållande till hur priserna ligger där jag bor. PM:a gärna om du vill.

1600 kr betalde jag till nyår. 1700 kr nu och givetvis pluss moms.

Ridhuset närmast som jag nämde kostar 2500 kr. Dock är det ett måste frånmin sida att köpa extra spån, hösilage. Kraftfoder får du stå för själv. Räknar med att det inkl moms. Och som sakt alla fodringar själv.

Andra ridhuset som ligger närmare staden har jag inte riktigt koll på längre men det kostar runt 2500 kr men då är det nästan aldrig ledigt, du får betala extra för hage hela dagen, lindor av, samt täckesbyte. i

Det är ju så olika det där.

Jag har alltid jobba knasiga tider, så jag fodrar hellre och har en lägre hyra, eftersom jag kunnat fodra morgon etc utan stressen, börjar man 14 el 18 så har man ju inte direkt bråttom...

Men ja ridhus kostar, här tror jag "standard"höjningen av stallhyran(kallhyran) är 600kr/mån vid ridhusbygge, dvs man lägger på det på det pris som redan var.

Att det ingår fodringar!

Helt klart. Men så är jag uppväxt/uppfostrad :D utan ridhus så jag vet hur bra det går ändå att rida i alla väder, året om. Sen kan jag uppskatta ridhus till en del saker - lösarbete bla, eller om det är skitväder och man inte kan träna ute men vill träna dressyr eller liknande - men det är inget måste.

Att allt det andra praktiska löser sig är för mig mycket viktigare så att jag har tid för min häst istället. :)

600:-?? :eek:

Usch, det är ju hutlöst mycket. Nä, då hade jag istället antingen bett om att få slippa den debiteringen och inte ha tillgång till ridhuset, eller så hade jag valt en annan stallplats. Aldrig i livet att jag hade betalt 600:- i månaden för ett ridhus. :smirk:

Låt oss säga att man bygger ett ridhus och lånar 1.5milj så blir det 7500:- att betala i månaden bara i ränta om man räknar med 6%. Sedan ska det amoteras också och då behöver man betala av det på 20 år och då tillkommer alltså ytterligare 6250:-/månad
Man får ha bra många hyrsegäster om det ska betala sig.
Jag tycker självklart att den som inte vill ha ridhus ska inte heller betala för det men då får man hyra i ett stall som inte har ridhus.
Jag tycker 600:- extra låter väldigt rimligt och är man tävlingsryttare är det värt varenda krona. Men som sagt det är upp till var och en vad man prioriterar.

OK, äntligen en summa att gå efter!
Skulle man då kunna dra av 600 kr från min hyra (summan utan eller med moms?), lägga till för mer foder och sätta alla på egna fodringar?
Det skulle bli 1 intag/veckan av 14 hästar samt fodring vardag eller helg eller ett utsläpp samt fodring en helgdag. Samt 1 kvällsfodring varannan vecka vardag eller helg samt 1 lunchfodring vardag eller helg var 3 vecka. (på ett ungefär.)
Ungefär blir detta 6 timmars jobb på en månad. PÅ ridskolan kan man betala 500 kr för att slippa sina pass på 6 timmar 2 gånger var 5 vecka.
Skulle detta oxå vara rimligt här?

Det är bra att aktivt fundera över sin prissättning, och det är jättebra att du hör runt vad andra är beredda att betala. Det som inte kommit upp här men som är väldigt viktigt att tänka på också är att kunder är väldigt känsliga för prisökningar och försämring av avtal. De som står hos er (din pojkvän) har antagligen valt att stå hos er av en anledning, och en av många anledningar kan vara den låga prissättningen. Om ni höjer och försämrar vilkoren mycket finns det risk att gästerna omvärderar sitt beslut och flyttar någon annanstans. Jag säger absolut inte att det är så, det kanske är så att hyresgästerna fortfarande tycker att det är en rimlig hyra. Men ha det i åtanke och höj hellre i två omgångar, eller höj hyran och försämra vilkoren i två omgångar och inte allt på en gång.

Jag tycker fortfarande att man ska ha rimligt betalt för hästarbete, och tycker att de flesta får för lite betalt. Samtidigt finns det en begränsad betalningsmöjlighet hos hästägare, tyvärr.

Lycka till!

I princip ja men jag tror faktiskt att ni skulle bli av med en hel del hyresgäster. Risken är i alla fall stor.
Jag vet faktiskt ett sådant exempel. Det var ett jättefint stall som hade allt och låg på cykelavstånd från stan. De höjde upp hyrorna efter att ha läst i ridport vad man ska kunna ta ut. De hade verkligen jättebra hyresgäster. Sådana som frivilligt ställde upp och hjäpte till med allt möjligt och skötsamma människor. De blev av med nästan allihop. Hyresgästerna försökte förhandla men hyresvärden stod på sig och trodde väl att de skulle ge sig men det gjorde de inte och sedan stod de där med tomma boxar i stället.
Ta lite i taget så det inte blir så kännbart på en gång i så fall, precis som föregående sa.

Jo det är oxå det han är rädd för. Men o andra sidan är han så less på allt för tillfället då han får sköta allt med ingen hjälp från någon inhyrd och alla tar allt för givet för "han är ju endå hemma" så då kan han ju endå göra det lilla åt mej.
Som det är nu är det för mycket jobb så att han inte kan jobba mer med något annat. Så skulle de innebära att han fölorade gäster så skulle de kansk einte vara hela världen. Han kan tjäna mer pengar genom ett annat jobb och ha mindr och göra med enbart sina egna hästar.
VArt skulle o andra sindan dom som vill flytta ta vägen om alla andra har samma hyror med samma vilkor? Dom får de ju inte bättre eller billigare.
I ditt fall kanske det var så att det fanns dom som var billigare en så?

Föresten blir hyran som den är nu. (höjdes med 100 kr efter nyår) men vilkoren försämras. Skulle det skrämma bort hyregäster?
Smman för att slippa fodringar gäller endast dom som inte vill ha dom som ex hästar i träning.

Ja i det fallet jag beskrev fanns det billigare alternativ.
Jag tror inte att 100:- skrämmer bort hyresgästerna sedan beror det väl på hur mycket service som försvinner. Man får ju hela tiden jämföra med vad man får för pengarna på anat håll. Som du nämnde innan kan han säkert tjäna mer pengar genom att jobba med annat eftersom han då kan få en lön per timma och han är ledig när han är ledig.

HAr nu fått reda på att detta ridhusbygge finansierades mycket av bidrag av olika slag.
Det är oxå ett enkelt ridhus utan läktare, isolering.

hade lätt valt det där alla fodringar ingår :)

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 434
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat