Ridhästavel med fullblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 132

Mabuse

Trådstartare
Sker det egentligen någon ren ridsportavel med fullblod? Och finns det några sådana fullblodshingstar i ridsportaveln? Eller ston, för den delen?

Alltså, missförstå mig rätt, det finns ju givetvis många fullblod i ridhästaveln, men så vitt jag kan se så har deras föräldrar (och de själva) ofta en bakgrund inom galoppen, och mindre ofta i ridsporten.

Sv: Ridhästavel med fullblod?

Jag vill minnas att det finns en del fullblod som föds upp för att vara "ridhästar", var inte San Quintero en sådan, eller det kan vara att jag blandar ihop? Helt övertygad om att andra vet mer om detta än jag. Hur som helst, de där creme-fullbloden (isabell, gulbrun etc.) startas väl sällan i löp?
U

Fast både San Quinteros mor och far gick väl löp, vad jag kan se?

Så på det sättet är han inte ridhästavlad, även om han själv inte gick på banan.

Alla som betäcker ett fullblodssto med en fullblodshingst som står semin gör det för att få en ridhäst. Som till exempel 88:an när var semin. Ett sådant föl får inte starta i löp som fullblod eller stå i deras stambok. Men det får gröna papper som ridhäst.

Flyinge har iallafall två fullblodshingstar som man använder inom halvblodsaveln, Eighty Eight Keys XX och Roven XX

Jag är inte helt säker men undra om inte San quintero startade i något lopp som ung. Tror jag hörde någon nämna det men jag kan också rört ihop det med någon annan hingst. Om han nu startade någon enstaka gång var han kanske inte någon lämplig löphäst,men som sagt jag är inte helt säker. Kanske någon annan vet något om saken.

Absolut, det finns en hel del fullblodshingstar i halvblodsaveln.

Men Eighty eight keys är ju inte ridhästavlad, utan uppfödd med tanke på galoppen. Han gick ju löp som ung.

Roven xx har så vitt jag kan se gått löp också, och hans föräldrar var bägge galoppörer, inte ridhästar.

Jag är inte helt säker men undra om inte San quintero startade i något lopp som ung. Tror jag hörde någon nämna det men jag kan också rört ihop det med någon annan hingst. Om han nu startade någon enstaka gång var han kanske inte någon lämplig löphäst,men som sagt jag är inte helt säker. Kanske någon annan vet något om saken.

Inte vad jag kan se, kollade på sporthorse-data.

Senast ändrad:

kanske det, men jag hade för mig att han inte var planerad att starta i löp, kan vara att jag blandar ihop. Alltså att han inte var avlad för att gå löp. Visste inte att hans föräldrar löpt, många om gjort det.. Men jag blev förvånad när jag kollade vilka fullblodshingstar som var godkända, inte alla hade egna löpmeriter, vad krävs det för att bli godkänd xx-hingst?
U

jag är väldigt osäker på om det va SQ, kan också varit någon annan, jag har inte kollat så mycket på den hingsten förr eftersom jag hade ett sto som inte alls passade ;).
U

stulet från svenskahalvblodshingstar.se:

Fadern Alhijaz xx f -89 blev champion som 3-åring i Italien. Topplistad äldre miler i England 1993. Han vann 9 löp, varav 4 st Gr. 1 löpningar och totalt 6.3 milj. i sin karriär. Hans avkommor har vunnit 39 löp och ca 2.9 miljoner kronor.
Modern Norska xx har haft 9 startande avkommor, varav 4 vinnare.

så det är ju inte omöjligt att det hade kunnat bli en löphäst av honom, inte omöjligt att det var tanken ed den betäckningn..

men jag vet att det var en liten artikel om en uppfödare som födde upp xx för ridning, minns inte om det var en särskild gren. Hur som helst så är den tanken absolut intressant.

**KL**
Någon som vet vart länken till fullblodshingstkatalogen som finns på nätet? Nu blev jag ju nyfiken och kan inte hitta den..
U

Det finns bara en fullblodshingst som genomfört fullt bruksprov (samma som alla hbl-hingstar) och det är Golden Profit** Han klarade sig precis, har själv gått svår fälttävlan och 140 hoppning utan framgång. Han har en framgångsrik avkomma i Black Profit (anglo-möderne) som har vunnit 2* fälttävlan

Då var jag inte helt fel ute, om jag inte minns helt fel så frågade jag ägaren om detta och han sa att han var startad men något resultat nämndes alldrig. Då fick vi klarhet i det också.
Han skulle kanske inte blivit någon bra löphäst,vad vet jag.

San Quintero gjorde också ett godkännt bruksprov. Han fick 987 på gång och 56 i hoppning.
Jag tror att det skall stämma.

Har ett par exempel
Prince Thatch xx är en tysk dressyrhingst som det avlas friskt på - de flesta jag sett är lyckade resultat!
Lauries Crusador xx är också en gångartshingst som det gått riktigt bra för i aveln. Han är ju pappa till bla Londonderry... De som kan säger att får man ett föl efter Lauris så blir det oftast väldigt bra. Men kan vara svårt att få dräktigt.

Nu vet jag inte sanningen, men French Buffet marknadsförs på Irland som godkänd i Sverige. Den hingsten hoppade ju internationellt, så han kanske blev godkänd pga bra tävlingsresultat?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Mia_R
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 277
Senast: Liran
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 977
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 804
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka