Rider du alltid ditt bästa?!

Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Hehe... samvetsfråga...

Nej, jag rider inte alltid "mitt bästa", inte när jag är ute i skogen och myser exempelvis. Då är fokus mest att inte störa. Men så åker jag oftast i backen just då också - i skritt på lång tygel när jag bara njuter av solen och plötsligt far hästen iväg för en igelkott... Så man är väl tröglärd helt enkelt. ;)

Däremot kan jag inte kräva att hästen ska gå i balans och fokuserat om jag själv inte är i balans och fokuserad. Givetvis. Så på banan ska hjärnan vara påkopplad, liksom om jag ber om något lite med komplicerat än starta/stanna/svänga i valfri form.

Min häst är numer van att ridas i skog och mark, och är därför väldigt säker ute, vilket har gjort mig lite slapp faktiskt, jag rider gärna på hellång tygel och släpper mycket kontroll. Han får ofta välja gångart, välja väg, hoppetiskutta lite... Vill jag något så går det att säga verbalt - höger därframme. Men som jag skrev, ska vi göra något mer koncentrerat arbete så måste vi vara helt "med" bägge två, då behöver han också mycket mer stöd och hjälp än om han ska promenixa längs en skogsstig.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Nej, det gör jag inte.

Sitter jag på ridbanan koncentrerar jag mig alltid och rider så väl jag kan. På jobbet när jag rider andras hästar rider ger jag givetvis mitt bästa.

Men hemma, ute i skogen... Nä. Där rider jag mer för min mentala hälsa än fysiska, och hästen mår lika bra av att få gå och kuckilura lite utan höga krav också.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Jag gör alltid mitt bästa utifrån situationen. Jag sitter självklart inte i en perfekt dressysits och gör noggranna övergångar när vi är ute och luffsar barbacka i grimma, då är fokus på något helt annat. Men det jag begär av hästen utgår jag ifrån att hästen försöker göra, alltså går jag själv in till 100 % i vad jag gör. Oavsett om det är att sitta avslappnat och låta hästen lunka på och bara begära att han tar den vägen jag tänkt utan några större åthävor eller om det är att sitta och trimma på skogsvägarna och vilja ha fullt fokus eller kanske att klättra i backar och ha en jämn bjudning där hästen jobbar hela vägen upp.

Jag gör mitt bästa för att jag har allt fokus på min häst. Det är rätt enkelt för min del för jag rider ju för att jag vill rida liksom :p
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Fast det är precis det där jag menar som några skriver i tråden "idag orkar jag inte vara seriös eller är på humör så jag rider ut"

Borde man inte låta bli att rida alls då egentligen. Är man värdig att kliva upp på den oskyldiga hästen om man inte är på humör?


Jag är inte säker på att alla förstår hur jag menar. Det är lite klurigt att formulera sig. Men jag tänker precis så som ovan "idag är jag för trött för att rida ordentligt så jag rider ut"

Idag är jag för trött för att köra bil, inte sätter man sig och kör en timme då? Och då tycker jag ändå att min häst är mer värd än min bil (nej det är den inte i pengar men själsmässigt :D )

Idag är jag för trött för att gå till jobbet, jo men visst, man går ändå till jobbet men hur bra gör man jobbet sedan då? :angel:

Det tycker jag är en sjukt tråkig inställning och jag har ärligt talat aldrig känt av den själv. Men nej, det känns inte okej för mig.

Jag har alltid en plan för min dag med hästen. Men i den planen ingår självklart lugna dagar, mysdagar, skrittpromenader osv. Man kan självkalrt göra sitt bästa även om man är ute på mystur i skogen. Att inte sitta i mobiltelefon hela turen för att "det är så tråkigt att bara skritta" är ju milsvid skillnad från att göra sitt bästa tex.

Jag kan rida ut kravlöst men det handlar inte om att jag inte orkar ha fokus på hästen. Det handlar om jogging i en rund form där hästen mer får jobba på mitt i sin komfortzon istället för att jag aktiverar och tänjer på gränserna och ber om något jobbigare. Där kan man oxå göra sitt bästa som ryttare såklart :)
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Fast det är precis det där jag menar som några skriver i tråden "idag orkar jag inte vara seriös eller är på humör så jag rider ut"

Borde man inte låta bli att rida alls då egentligen. Är man värdig att kliva upp på den oskyldiga hästen om man inte är på humör?

/.../


Jag förstår hur du tänker - samtidigt tror jag hästen kan ha en jättetrevligt tur ute i skogen även om jag inte sitter och gör övergångar och håller ihop den ordentligt. Timslånga skrittpass i tuff terräng och fri form är dessutom bra fysträning. :laugh:


Däremot om "är inte på humör" betyder att ryttare är arg och grinig, hård i sin hjälpgivning, och otrevlig emot hästen - då ska man givetvis inte rida bara för att ta ut sitt dåliga humör på den stackars hästen som inte kan försvara sig... :mad:
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Fast det är precis det där jag menar som några skriver i tråden "idag orkar jag inte vara seriös eller är på humör så jag rider ut"

Borde man inte låta bli att rida alls då egentligen. Är man värdig att kliva upp på den oskyldiga hästen om man inte är på humör?


Jag är inte säker på att alla förstår hur jag menar. Det är lite klurigt att formulera sig. Men jag tänker precis så som ovan "idag är jag för trött för att rida ordentligt så jag rider ut"

Idag är jag för trött för att köra bil, inte sätter man sig och kör en timme då? Och då tycker jag ändå att min häst är mer värd än min bil (nej det är den inte i pengar men själsmässigt :D )

Idag är jag för trött för att gå till jobbet, jo men visst, man går ändå till jobbet men hur bra gör man jobbet sedan då? :angel:

Jag håller med andra skribenter, tror att även hästen njuter av en skritt-tur i solskenet och får den inte balsam i själen (som ryttaren) så får den iaf lite omväxling!

Sedan är det stor skillnad på att köra bil och köra häst, eftersom hästen har ett eget hjärnkontor och inte krockar eller voltar i diket om man inte är fokuserad : P

Men det beror på vad för humör man är på, är man trött efter skolan ex. och är grötig i huvudet så är det inte så lätt att rida ett bra pass, man får nöja sig med bara basic.. så man inte tjorvar in sig i något man inte kan reda ut, eller -blir- irriterad för att det inte går bra (för att man inte rider så bra som vanligt, men är för trött för att inse).

När man är arg ska man ge fasen i att trimma, då ska man släppa ut tyglarna och bara åka skritt. För mig så är det viktigt att ändå vända på situationen, även om det bara blir att jag skrittar och sen hem så vill jag vara tillbaka på +-0 iaf när jag går innanför stalldörren, det är viktigt att jag ändå klappar om hästen när vi är hemma igen och tackar för ridturen (oavsett hur arg jag var innan) så var och en kan gå hem till sig med gott humör så det ändå är det man minns, det mysiga i stallet (inte det jobbiga i ridningen). Då kan man ändå behöva dom minuterna skritt för att rensa huvudet.

Bättre att vända det tjuriga humöret till något mysigt, det gör ridningen så mycket trevligare, jag hade inte orkat om jag varje gång jag satt upp skulle rida för perfektion... (även om jag är ytterst koncentrerad när jag trimmar)
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Jag har alltid en plan för min dag med hästen. Men i den planen ingår självklart lugna dagar, mysdagar, skrittpromenader osv. Man kan självkalrt göra sitt bästa även om man är ute på mystur i skogen. Att inte sitta i mobiltelefon hela turen för att "det är så tråkigt att bara skritta" är ju milsvid skillnad från att göra sitt bästa tex.

Jag kan rida ut kravlöst men det handlar inte om att jag inte orkar ha fokus på hästen. Det handlar om jogging i en rund form där hästen mer får jobba på mitt i sin komfortzon istället för att jag aktiverar och tänjer på gränserna och ber om något jobbigare. Där kan man oxå göra sitt bästa som ryttare såklart :)[/QUOTE]

Tack för detta! Ger mig hjälp att hålla fokus när jag rider. Tycker aldrig att det är tråkigt att bara skritta men kan ändå ha problem att "vara här och nu" på rätt sätt. :bow:
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Tack för detta! Ger mig hjälp att hålla fokus när jag rider. Tycker aldrig att det är tråkigt att bara skritta men kan ändå ha problem att "vara här och nu" på rätt sätt. :bow:

Va, nu hängde jag inte med riktigt. Fick du hjälp eller ville du ha hjälp? :p
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

För mig handlar det ju om min egen motivation för dagen, ska jag rida för tränare eller har bestämt att jag ska rida ett pass i ridhuset så koncentrerar jag mig och rider så bra jag bara kan.
Men dagen efter en tävling kanske jag bara skrittar en lång runda och låter hästen jogga lite avslappnat, samtidigt som jag själv bara är passiv.
Eller om jag har haft en skitdag på jobb, så känns det ju inte jätte motiverande att gå in för världens koncentration och jobb för ett ridpass (tyvärr) då är det skönare att bara samla tankarna på en skrittur.

Tror inte heller hästen dör av besvikelse bara för att man nån gång ibland väljer att bara skritta en runda utan att ha tankar på hur man rider.

Jag tror att det är viktigt att variera för hästen skull också, lulla lite på uteritt en dag, rida ett hårt dressyrpass där vi båda koncentrerar oss en annan osv.

Sen är det ju såklart beroende på vilken häst man sitter på också.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Som rubriken säger. Varenda gång du sitter till häst, koncentrerar du dig till 100% då och rider verkligen ditt allra allra bästa?!

Jag gör det inte. Jag koncentrerar mig mest när jag rider för tränare och då gör jag verkligen mitt bästa.
När jag tävlar försöker jag göra mitt bästa men nerver gör att jag glömmer än det ena än det andra.
När jag rider ut så sitter jag och babblar med ridkompisen och jag är kanske lite väl avslappnad.
Ibland är barnasinnet större än omdömet och ridningen blir därefter...

Det är inte så att jag rider dåligt. Men jag rider inte alltid mitt allra bästa.
Det här gör mig lite ledsen på ett sätt.

Egentligen, borde vi inte alltid alltid göra vårt allra bästa när vi sitter till häst? Är inte hästarna värda att vi alltid gör vårt bästa på deras rygg?

Jag tror inte min häst far illa på något sätt. Absolut inte. Men hoppas ni förstår min tanke?

Hur gör ni? Hur tänker ni?
Nej.

Jag tror inte att hästarna lider för att man inte rider på topp o på max hela tiden.

Jag har höga krav när jag rider bra o förväntar mig då en hel del av hästen. Lite avancerade övningar. DÅ o mest bara då är det upp till mig att rida/ vara så tydlig o kan då få ett jättebra gensvar hos hästen. ingen häst är bättre än sin ryttare.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Nej - jag rider inte alltid mitt bästa - det enda jag är noga med när jag rider själv är att avsluta med något som hästen gjort bra.
Jag har grunnat på denna tråd några dagar eftersom dagen den startades kom jag hem och var inte särskilt nöjd med mig själv. Jag hade haft en slags plan när jag började - sedan kom det in fler ryttare i ridhuset och jag tappade koncentrationen (som inte var på topp från början) och började flänga runt lite planlöst. Vilken förargade pånyn som var mer seriös än jag (jo axel - hästen var bättre än sin ryttare!) så jag gjorde några krumelurer som han är duktig på så jag iaf kunde berömma innan jag satt av.
När jag sedan läste om er som alltid har en plan och rider sitt bästa tänkte jag att nu får jag minsan ta mig i kragen. Och det har jag gjort. :laugh: So far. I min nuvarande trötthetsperiod (typ mycket på jobbet, privata engagemang med studentförberedelser, måsten i hus & trädgård m m) var detta en nyttig reminder. Tack :bow:
Min plan idag var grundlig rykt, klätterbackar och lite löslongering - och så blev det.
 
Senast ändrad:
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Det är ju en konst också att anpassa kraven och defenitionerna av vad som är "sitt bästa" utifrån situationen, och för varje sekund/moment.
När jag själv insett att nej, vi kommer inte kunna hålla oss på samma nivå om det är två till som rider på samma ridbana/i samma ridhus och man måste hålla koll på övriga ekipage som när man har optimala förutsättningar, eftersom jag får svårare att koncentrera mig, då lägger man om tänket och prioriteringarna så lustigt nog brukar prestationen också bli bättre och vi blir mindre störda av sånt runtomkring, samt att det känns bättre efteråt! :) Men ibland kan det ju vara att göra något helt annat.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Som rubriken säger. Varenda gång du sitter till häst, koncentrerar du dig till 100% då och rider verkligen ditt allra allra bästa?!

Både ja och nej. Jag rider alltid med den gamla ledstjärnan i bakhuvudet att man ska rida varje häst som om det vore den bästa i världen. Dock rider jag förstås en unghäst som en unghäst och en mer erfaren häst på en högre nivå, även om jag förstås tar sköna kravlösa turer i skolgen även med mer erfarna hästar.

Att rida kravlöst är för mig inte samma sak som att inte vara fokuserad och närvarande i det man gör. Även om målet bara är att ta en skrittur runt gården på långa tyglar, så finns det ett bra sätt att göra det på och ett mindre bra sätt att göra det på. Jag väljer då det bättre sättet och fokuserar på en behaglig och följsam sits, att känna av hästens rörelser osv, framför att planera kvällsmaten eller fundera över morgondagen.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Att rida kravlöst är för mig inte samma sak som att inte vara fokuserad och närvarande i det man gör. Även om målet bara är att ta en skrittur runt gården på långa tyglar, så finns det ett bra sätt att göra det på och ett mindre bra sätt att göra det på. Jag väljer då det bättre sättet och fokuserar på en behaglig och följsam sits, att känna av hästens rörelser osv, framför att planera kvällsmaten eller fundera över morgondagen.

Vilken bra beskrivning! Precis så känner och gör jag med. Därför tycker jag att man kan rida "sitt bästa" även om man inte tränar stenhårt just det passet.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Fast det är precis det där jag menar som några skriver i tråden "idag orkar jag inte vara seriös eller är på humör så jag rider ut"

Borde man inte låta bli att rida alls då egentligen. Är man värdig att kliva upp på den oskyldiga hästen om man inte är på humör?


Jag är inte säker på att alla förstår hur jag menar. Det är lite klurigt att formulera sig. Men jag tänker precis så som ovan "idag är jag för trött för att rida ordentligt så jag rider ut"

Idag är jag för trött för att köra bil, inte sätter man sig och kör en timme då? Och då tycker jag ändå att min häst är mer värd än min bil (nej det är den inte i pengar men själsmässigt :D )

Idag är jag för trött för att gå till jobbet, jo men visst, man går ändå till jobbet men hur bra gör man jobbet sedan då? :angel:

Kan inte hästen kanske vilja ha en slappdag ibland? En dag med en avslappnad uteritt och en liten galopp kanske, utan att den ska behöva anstränga sig på topp.

Jag menar lite som så att självklart ska man göra sitt bästa, men tänk om det bästa för hästen och en själv en dag är att vara avslappnad mjuk och lite busig ev tillsammans med en ridkompis, istället för krävande. Tänk om man faktiskt sitter mjukt i sadeln och rider riktigt bra på autopilot medan man pratar med en vän. Tänk om man till och med rider bättre? mer avspänt.

(Själv tycker jag nog att jag sitter mer avslappnat om det är en naturlig bit av den jag är att följa med i hästens rörelser istället för att jag tänker på det hela tiden, reflexer är ju snabbare än tanken.)
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Vad har "rida sitt bästa" med "krävande ridning" att göra ?

Jag skiljer på det och rider alltid mitt bästa iallafall. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Hästen bär mig och utrustningen och då är det min skyldighet att vara koncentrerad på ridning, omgivning och underlag.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

*kl*

Jag försöker i alla fall att göra mitt bästa och tänka på allt man ska tänka på, men vissa dagar går ingenting som jag vill ändå.
till saken hör att jag ändå inte kan rida som jag skulle vilja, då jag är delvis förlamad i halva kroppen och rider med en hand och en och en halv skänkel, det är frustrerande att veta precis hur du ska göra något men du kan inte rent fysiskt.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

jag rider sällan mitt bästa, det är nog bara när jag rider för tränare som jag ens kan det.

jag rider ofta medel bra när jag motions rider andra hästar, då är fokus på att hästen ska gå bra, jämn kontakt osv. men min egen häst blir min ridning halv dålig :( det första jag skyller på då är att det är så stor skillnad i sadlarna hemma och på jobbet får 2 helt olika sitser,= min häst känns som en tunna att rida på, sen så är hästen låång och tung och samtidigt känslig i sidorna, pigg och är sjukt svår att få i form.
för att rida igång henne krävs det mitt bästa. rider jag henne som jobb hästarna så ser det hemskt ut :/.
så jag rider inte mitt bästa, för att jag inte kan ta fram det själv. och för att mitt bästa på min egna häst kräver 50% mer än andra hästar och helt annan ridning. japp min häst är lite för svår för mig.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Vad har "rida sitt bästa" med "krävande ridning" att göra ?

Jag skiljer på det och rider alltid mitt bästa iallafall. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Hästen bär mig och utrustningen och då är det min skyldighet att vara koncentrerad på ridning, omgivning och underlag.

Jag uppfattade det som att "rida sitt bästa" var = helt koncentrerad på sits och ridning.

Jag rider inte så, på en uteritt kanske jag njuter av vädret, på en ridbana kanske jag pratar med en kompis, när jag rider för att träna koncentrerar jag mig helt på mitt mål, inte på min ridning (låtsas att jag rider gymkhana isf skulle jag koncentrera mig på potatisen och målet eller vad det nu skulle vara.).

Så det beror på vad frågan betyder, försöker jag alltid se till att det blir så bra som möjligt för hästen så ja då rider jag alltid mitt bästa. Är frågan, ser du noga till att alltid träna hästen när du rider, läs samma tankegång på dressyrpass för tränare som på uteritt, så nej. Det skulle jag aldrig vilja och jag tror inte hästen skulle trivas med det.

Om jag försöker fånga en boll kastad mot mig-koncentrerar mig hårt, lägger energi i det, tänker mycket, lägger prestige i det - ja då fumlar jag och tappar den, kroppen gör fel.

Om jag försöker fånga en boll och bara gör det, då fångar jag den hur lätt som helst, utan en tanke, kroppen gör rätt och är följsam. Koncentrerar jag mig på ngt annat/målet och bara rider, då rider jag mjukare och bättre. Samtidigt måste man ha fullt fokus ibland, men jag är nog följsammare utan fullt fokus.

Trodde alla fungerade så, men jag gör nog det mesta bättre om jag gör två saker samtidigt. Det kanske beror på att ni är skickligare ryttare, men jag kan lätt spänna mig om jag har fullt fokus. Men jag tänker i alla fall inte på varje steg jag tar på en promenad och jag tänker inte på att följa varje steg hästen tar på en uteritt, jag tänker på dit jag vill komma, vad vi ska göra osv tex. Men jag pratar inte i mobiltelefon ;) och vet alltid vad jag gör.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Nej det gör jag inte.

Varför? Jo för att jag är en levande varelse som har olika förutsättningar varje dag, likväl som att hästen har olika förutsättningar. Tråkigt? Nja, jag anser nog mer att det håller både mig och hästen mer levande och mig mer mänsklig att inse att jag inte är någon supermänniska.

Däremot försöker jag att känna av både mig själv och hästen så att jag inte ger mig in i något som jag inte kan reda ut. Det ska vara kul att rida! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp