Rider du alltid ditt bästa?!

Seabaz

Trådstartare
Som rubriken säger. Varenda gång du sitter till häst, koncentrerar du dig till 100% då och rider verkligen ditt allra allra bästa?!

Jag gör det inte. Jag koncentrerar mig mest när jag rider för tränare och då gör jag verkligen mitt bästa.
När jag tävlar försöker jag göra mitt bästa men nerver gör att jag glömmer än det ena än det andra.
När jag rider ut så sitter jag och babblar med ridkompisen och jag är kanske lite väl avslappnad.
Ibland är barnasinnet större än omdömet och ridningen blir därefter...

Det är inte så att jag rider dåligt. Men jag rider inte alltid mitt allra bästa.
Det här gör mig lite ledsen på ett sätt.

Egentligen, borde vi inte alltid alltid göra vårt allra bästa när vi sitter till häst? Är inte hästarna värda att vi alltid gör vårt bästa på deras rygg?

Jag tror inte min häst far illa på något sätt. Absolut inte. Men hoppas ni förstår min tanke?

Hur gör ni? Hur tänker ni?
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Hm...nu var jag ju tvungen att tänka till lite... :O

Men, jo jag rider nog alltid koncentrerat. Har grundtanken att hästen ska gå i en korrekt form (är westernryttare, ska jag tillägga) för bäst arbete. Detta oavsett om vi jobbar på ridbanan eller är i skogen. Rätt som det är lägger jag in lite förflyttningar etc och hästen ska då vara alert och med. Faktum är att jag som regel tycker det är bökigt att ha folk med mig för jag vill ju rida på mitt sätt utan att ha någon som tjabblar eller som inte är med i svängarna:angel:



...är nog en otrevlig typ :o
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Jag gör väl det bästa jag kan just för tillfället, efter de omständigheter som gäller just då. Vissa dagar är bättre dagar och andra är sämre. Känner jag från början att jag inte är fokuserad, kanske stressad eller har mycket annat i huvudet, då rider jag ut i stället.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Nej jag rider inte alltid mitt bästa, håller med ovanstående.
Dels för att jag vissa dagar kanske bara vill ut och lulla i skogen utan krav och ibland vara barnslig, och dels för att ponnyn är väldigt speciell och man måste verkligen anpassa sig efter henne:p Vissa dagar kan jag inte t.ex. rida dressyr, det går bara inte!
Men vissa dagar!:love: Då känns det som att vi är på FEI nivå!!
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Nej det gör jag inte. Speciellt med en av hästarna åker jag mest, däremot vill jag att hon ska reagera när jag väl vill något :) I övrigt är jag nöjd om hon håller den hastighet jag vill. Så har vi struttat runt i över tio år utan skador på någon av oss så det funkar. De andra är det mer koncentration vid ridningen som gäller, den ena av dem tror jag dock kommer att bli som den jag mest åker på med tiden.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Ja, jag försöker alltid mitt bästa. Jag vill få ut något av ridpasset, annars kan jag lika gärna promenera med hästen. Såvida vi inte
pratar skrittrundor i skogen, då brukar jag inte anstränga mig nämnvärt. :p
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Jag försöker alltid vara koncentrerad och göra mitt bästa i varje sekund. Men jag tror att "mitt bästa" påverkas väldigt mycket av olika saker, och jag jobbar också på att höja den lägstanivån (mental träning).
T ex tänka sig in i hur sinnesstämningen är i de situationer där man gjort riktigt bra ifrån sig och återupplivar den känslan med jämna mellanrum.
Försöker tänka ofta under ridpasset: "Vad skulle jag kunna göra just nu för att känna mig nöjd med min ridning?" Särskilt användbart i de situationer där övriga omständigheter inte är så bra, så de tekniska målen eller kraven på hästen inte kan vara så höga, men att jag själv ändå ska kunna känna mig nöjd med insatsen i efterhand. :)
Sen just att man inte fastnar i samma hjulspår utan går hästen inte som jag vill försöker jag pausa (kan räcka med någon bråkdels sekund) och känna efter, rätta mig själv utifrån målbilden av rörelsen/hur jag sitter i förhållande till hästen osv, och låter kroppen rätta sig till det. Kan vara att släppa efter lite i yttertygeln, känner att jag inte "hänger på hästen" osv, oftast räcker det för att underlätta för hästen i det jag ville att den skulle göra, hellre än att börja fiffla "du ska gå såhär!" som man annars gärna gör! ;)
Samt försöka fokusera på det positiva för att förstärka det och låta det dåliga/mindre bra passera så obemärkt som möjligt genom att t ex skoja bort det och påminna sig om att faktiskt bli glad när det går bra! Då gäller det också att ha en bild av vad som är "bra" och vad man skulle tycka var bra just nu, för att hitta det och sen känna sig nöjd! :)
Finns massor att göra!

Så - som sagt, jag gör skillnad på att göra sitt bästa utifrån situationen och att faktiskt jobba med att förbättra "sitt bästa", ta mer kontroll på det hela. Men det är ett långsiktigt jobb, tar tid att programmera om skallen!
 
Senast ändrad:
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Det beror på hur jag mår. Är man pigg och motiverad är man såklart med koncentrerad än när man är trött och lite deppig.
Dock gör jag lite skillnad på häst & häst.. får jag betalat för att träna någon häst så tycker jag att jag är skyldig att vara fokuserad.

Min egna kan jag göra som jag vill med.. det är mitt ansvar och jag brukar oftast planera ganska bra. Jag vet att jag är piggare på lördagen när jag är ledig så då kan jag planera in hårdare träning.. och vet jag att jag slutar sent ex. på en tisdag så planerar jag in lättare pass då.

Har jag en häst på träning eller inridning så är jag alltid koncentrerad. Kunden betalar ändå för att jag ska göra mitt bästa med hästen och då är det oansvarigt att vara okoncentrerad och "slarv rida".
Men vi är ändå människor, och det blir samma sak där.: Alla hästar behöver tränas varierat, så vet jag att jag troligvis kommer vara lite trött någon dag så planerar jag kanske in en lungare uteritt just den dagen (om det är vad hästen behöver) och väljer att träna hårdare för tränaren den dagen som jag vet att det är störst chans att jag är pigg på.
Men som sagt; är det någon som betalar mig för att rida så får jag ta det ansvaret.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Det beror på vad vi gör. Tränar jag något specifikt så gör jag mitt bästa ifrån hur jag mår för dagen osv. Sitter man där med feber och är helt mosig i huvudet pga en förkylning så brukar man inte kunna göra lika bra ifrån sig som om man vore stenfrisk, så jag gör helt enkelt det bästa jag kan utifrån förutsättningarna.

Om det dock bara handlar om kravlös skritt i skogen t.ex. där poängen med ridpasset bara är att komma ut och röra på sig är jag lite slappare.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Jag rider absolut inte alltid mitt bästa, ibland rider jag helt bedrövligt. Men jag försöker oftast göra det bästa jag kan av passet.

Någon form av ordning försöker jag upprätthålla. Rider igenom så grundridningen stopp och start i alla fall fungerar. Är inte jag och/eller hästen på humör för mer än så så ger jag upp.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Fast det är precis det där jag menar som några skriver i tråden "idag orkar jag inte vara seriös eller är på humör så jag rider ut"

Borde man inte låta bli att rida alls då egentligen. Är man värdig att kliva upp på den oskyldiga hästen om man inte är på humör?


Jag är inte säker på att alla förstår hur jag menar. Det är lite klurigt att formulera sig. Men jag tänker precis så som ovan "idag är jag för trött för att rida ordentligt så jag rider ut"

Idag är jag för trött för att köra bil, inte sätter man sig och kör en timme då? Och då tycker jag ändå att min häst är mer värd än min bil (nej det är den inte i pengar men själsmässigt :D )

Idag är jag för trött för att gå till jobbet, jo men visst, man går ändå till jobbet men hur bra gör man jobbet sedan då? :angel:
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Jag försöker att alltid göra mitt bästa när vi tränar och i alla övriga situationer med hästarna men man är bara människa och ibland brister man och orkar inte fokusera. Märker jag att det är så tar jag in hästen.

På träning är det 110 % fokus som gäller och jag tränar alltid inför träningarna. Nu är min häst konvalescent och jag gör mitt absolut bästa för att rehabilterar honom på bästa vis. När vi skrittar ut är dock mina enda krav utifrån hans förutsättningar att han ska gå fram och inte "stirra" på halvlång tygel.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Frågan är ju, blir det inte lätt en press och ett "måste" om man alltid känner sig pressad att ge 100% på hästryggen? Att aldrig få ta en lugn tur i skogen osv? Vill inte hästen få komma ut på en avslappnad och kravlös tur då och då? Bara få lunka på och vara barn (föl) igen?

Så tänker jag iaf :)
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Hästen bär mig och utrustning i svår terräng som regel. Det är oerhört lätt att hästen trampar snett, belastar sig fel i ett lute etc om jag inte är med och ser till att svårigheterna tas på ett bra sätt. Självklart vill jag att hästen ska arbeta i korrekt och ändamålsenlig form.

Hästen känner inte att den är "fri" bara för att ryttaren inte håller ens en grundsamling utan bara "åker". Fri som ett föl får den vara i hagen:cool:

Nu innebär det ju inte att man sitter och håller fast hästen på nåt sätt. För mig är en ändamålsenlig form rätt låg för att hästen ska aktivt se var den går men samtidigt vara så alert att den tar signaler från mig direkt. Jag har det i kroppen efter många års ridning och även om jag pratar med en medföljande ryttare eller studerar naturen så håller jag grundsamling/kommunikation med hästen.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Jag strävar alltid efter att göra mitt bästa på träningar, både för hästens, tränarens och min egen (plånboks...) skull. Men i skogen, där jag bara "lullar", är jag verkligen inte 100% och försöker inte heller vara det, vilket jag inte känner mig ett dugg skyldig hästen och jag tror inte att hon bryr sig ett skvatt. Jag har ytterst svårt att tro att hon på något vis far illa eller blir uttråkad av att få ta lite kommando och bara knata på i sin takt och kika på saker. Men så ser jag mina uteritter som ett miljöombyte och en liten upptäcktsfärd för min häst, inte jobb.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Fast det är precis det där jag menar som några skriver i tråden "idag orkar jag inte vara seriös eller är på humör så jag rider ut"

Borde man inte låta bli att rida alls då egentligen. Är man värdig att kliva upp på den oskyldiga hästen om man inte är på humör?


Jag är inte säker på att alla förstår hur jag menar. Det är lite klurigt att formulera sig. Men jag tänker precis så som ovan "idag är jag för trött för att rida ordentligt så jag rider ut"

Idag är jag för trött för att köra bil, inte sätter man sig och kör en timme då? Och då tycker jag ändå att min häst är mer värd än min bil (nej det är den inte i pengar men själsmässigt :D )



Idag är jag för trött för att gå till jobbet, jo men visst, man går ändå till jobbet men hur bra gör man jobbet sedan då? :angel:

När jag tänker på mitt bästa så går tankarna direkt till dressyrlektion/tävling eller hoppning.

Men inte vill man rida så 5-7 dagar i veckan? Det tror jag inte heller är bra för hästen.

Bara för att vi tar en busgalopp med stallkompisarna över åkern så kan man ju inte sitta som skit - då ramlar man ju av!
Å jag tror inte att hästarna far illa av att inte gå i en korrekt samlad galopp..
Jag tror att de behöver få sträcka ut...

Lite av allt är nog bäst i längden, jag tror hästarna uppskattar de avslappnade busiga turerna också.
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Fast det är precis det där jag menar som några skriver i tråden "idag orkar jag inte vara seriös eller är på humör så jag rider ut"

Borde man inte låta bli att rida alls då egentligen. Är man värdig att kliva upp på den oskyldiga hästen om man inte är på humör?
Man behöver inte vara på dåligt humör bara för att man känner att man inte är i rätt läge för att rida ett tufft dressyrpass tex. Ibland kan man också känna sig lite off och när man väl börjar rida så infinner man sig strax i sin egen bubbla och är helt inne i det och fokuserad till tusen. Det är så olika. Man får anpassa sig efter både sig själv och hästen och lägga sig på en nivå så att man får ut något bra av ridningen. Det ska ge någonting.
Jag är inte säker på att alla förstår hur jag menar. Det är lite klurigt att formulera sig. Men jag tänker precis så som ovan "idag är jag för trött för att rida ordentligt så jag rider ut"
Det kräver ju helt olika saker av dig att rida ett dressyrpass eller att ta en lugn tur ute i skogen. En skogstur kanske passar bra mycket bättre än ett tufft pass om du är trött, stressad eller allmänt ur slag. Efter en stund i solsken med fågelkvitter brukar själen få sitt och man känner sig bättre.
Idag är jag för trött för att gå till jobbet, jo men visst, man går ändå till jobbet men hur bra gör man jobbet sedan då? :angel:
En trött dag på jobbet gör jag vad jag måste, men inget utöver, inget extra jobbigt. (jag kan variera mitt jobb väldigt mycket)
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

Vi är ju bara människor, även OM man (som jag t ex) strävar efter att alltid rida så bra man kan (är ännu petigare med hur jag själv är för dagen om jag ska rida ut... ) så behöver ju inte det med facit i hand betyda att det blev en toppdag prestationsmässigt.

Folk har ju också olika diff mellan högsta vs. lägstanivå, dels kanske utifrån vad man rider för häst och dels hur man är själv, fysisk form osv. Så även om man har en "bra dag" och inte är toktrött, omotiverad osv vilket annars kanske skulle göra att man inte borde sätta sig upp, så är det ju inte säkert att man reagerar konstruktivt i alla situationer och att träningen blir konstruktiv varje pass för det.

Men jag tror som sagt att man kan jobba med att höja sin lägstanivå på sikt och jobba med hjärnkontoret så man har större chans att "ställa om" och vända en dålig dag till en bra, reagera rätt osv.

Sen känner man nog sin egen häst också - om den trivs bra med att lulla på med en mer passiv ryttare på ryggen emellanåt så kan ju det vara bra. Man får nog ändå sätta kraven på om man borde sitta upp eller inte utifrån hur krävande hästen är för att det ska bli konstruktivt. Min är tyvärr ganska krävande emellanåt på så vis...
 
Sv: Rider du alltid ditt bästa?!

man behöver inte alltid rida sitt bästa tycker jag,men om du blir gladare eller trivs mera med att rida ditt bästa hela tiden så får du göra de.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp