F
flashlight
Sv: Rider dressyrmänniskor ofta med för långa stigläder?
För mej är det en aning kort, det får inte bli spänningar för att få ner hälen heller. Det ska falla naturligt alltihop, numera har jag hittat det själv, som jag trivs med.
Förr längde tränare så att man knappt nådde ner
Det är en balansgång mellan att inte nå ner och att inte behöva böja för mycket för att få ner hälen dvs att det blir en spänning i vinkeln vid fotleden. Tycker jag.
bobo skrev:Det verkar existera något slags missförstånd om långa skänklar och långa stigläder.
Är lädrena så långa att knäet är rakt så blir skänkeln ineffektiv, och därmed hela sitsen, som ju blir ostadig. Här är en bild på ett, som jag tycker, mycket bra skänkelläge.
Överskänkeln ligger ganska lodrätt men både knäleden och vristen är vinklade. En viss vinkling i lederna är nödvändig.
För mej är det en aning kort, det får inte bli spänningar för att få ner hälen heller. Det ska falla naturligt alltihop, numera har jag hittat det själv, som jag trivs med.
Förr längde tränare så att man knappt nådde ner
Det är en balansgång mellan att inte nå ner och att inte behöva böja för mycket för att få ner hälen dvs att det blir en spänning i vinkeln vid fotleden. Tycker jag.