Rider dressyrmänniskor ofta med för långa stigläder?

Sv: Rider dressyrmänniskor ofta med för långa stigläder?

bobo skrev:
Det verkar existera något slags missförstånd om långa skänklar och långa stigläder.

Är lädrena så långa att knäet är rakt så blir skänkeln ineffektiv, och därmed hela sitsen, som ju blir ostadig. Här är en bild på ett, som jag tycker, mycket bra skänkelläge.
Överskänkeln ligger ganska lodrätt men både knäleden och vristen är vinklade. En viss vinkling i lederna är nödvändig.

För mej är det en aning kort, det får inte bli spänningar för att få ner hälen heller. Det ska falla naturligt alltihop, numera har jag hittat det själv, som jag trivs med.

Förr längde tränare så att man knappt nådde ner:eek:

Det är en balansgång mellan att inte nå ner och att inte behöva böja för mycket för att få ner hälen dvs att det blir en spänning i vinkeln vid fotleden. Tycker jag.

Det beror ju på hur pass förkortade hälsenor och hur stela leder man har :angel:

Ja, jag tycker jag ser många med alltför långa läder, hur sjutton lyckas de rida lätt i balans med så långa läder?? (nu rider man ju inte lätt I programmet, men förhoppningsvis gör de det när de rider fram)

Jag red tidigare med alldeles för långa läder, vilket ledde till en massa spänningar i benen, för att lyckas behålla byglarna på fötterna överhuvudtaget när man satt ner, och man fick jobba ihjäl sig för att kunna rida lätt överhuvudtaget.

Nu har jag lagom långa läder tycker jag, och ingen tränare har hittills sagt ngt om dem. Jag måste också variera längden efter vilka skor jag har och vilken häst jag rider, för att jag ska kunna hitta balansen optimalt.

jag tyckte det var dumt, eftersom cykelstyre för mig inte skall finnas i dressyren, andra tränare höll med om att man inte skulle tänke så..( bättre tränare än han jag tränade för...)

bobo skrev:
Det beror ju på hur pass förkortade hälsenor och hur stela leder man har :angel:

Inte särskilt förkortade vafd jag vet faktiskt :rofl: . Men det där tycker jag såg spänt ut på den bilden. Det är inte hälsenan som tar emot utan vinkeln fram blir för lliten snarare för höga vrister vilket kan stämma bättre i såfall:D

bigganl skrev:
Att tänka cykelstyre i skolorna är inte alls ett dumt förslag. Prova och se att du får kroppen i rätt position.
Man vrider ngt på överkroppen- då hamnar händerna i rätt position.
Men att bara ratta om händerna blir fel.
Lancet har nog fått bra betyg på sina skolor både 1,2 o 3 ggr;)

lektra skrev:
Många tränare länger lädren alldeles för mycket medvetet på sina elever för att de ska våga "sitta" i sadeln, intället för att knipa med låren. För att inte studsa efter lägningen måste ryttaren slappna av.

Personligen tycker jag att man aldrig ska länga så mycket att benen blir raka. man ska heller inte ha för korta så ryttaren hamnar i framvikt vid lättridning.

Ofta beror det på vilken häst man sitter på också.

Jag som är lång och smal, måste jag konstant träna på min kroppskontroll därför ändrar jag mellan tre hål hela tiden. Så jag inte fastnar och hittar på en massa undanflykter så jag sitter dåligt sedan.

Varför måste du träna på din kroppskontroll just för att du är lång och smal? Behöver inte korta träna liks mycket? Och varför skulle du sitta dåligt om du hade stiglädren på samma längd jämt?

lektra skrev:
Många tränare länger lädren alldeles för mycket medvetet på sina elever för att de ska våga "sitta" i sadeln, intället för att knipa med låren. För att inte studsa efter lägningen måste ryttaren slappna av.

Personligen tycker jag att man aldrig ska länga så mycket att benen blir raka. man ska heller inte ha för korta så ryttaren hamnar i framvikt vid lättridning.

Ofta beror det på vilken häst man sitter på också.

Jag som är lång och smal, måste jag konstant träna på min kroppskontroll därför ändrar jag mellan tre hål hela tiden. Så jag inte fastnar och hittar på en massa undanflykter så jag sitter dåligt sedan.

Varför måste du träna på din kroppskontroll just för att du är lång och smal? Behöver inte korta träna liks mycket? Och varför skulle du börja sitta dåligt om du hade stiglädren på samma längd jämt?

Hallonsoda skrev:
Varför måste du träna på din kroppskontroll just för att du är lång och smal? Behöver inte korta träna liks mycket? Och varför skulle du sitta dåligt om du hade stiglädren på samma längd jämt?

Ofta har långa/smala sämmre kroppskontroll, jag är en utav dem.

korta har ofta bättre eftersom de inte har fötterna så långt från huvudet :p nej men det är klart de också ska träna men de brukar ha det av naturen

Jag vet inte hur det funkar men jag lyckas alltid komma på ett sätt att sitta så jag spänner mig i axlarna om jag har samma längd på lädren länge, men att skifta funkar. :D

Ovanligt snygg sits

jag känner igen den från Sylvia Lochcs hemsida

lektra skrev:
Ofta har långa/smala sämmre kroppskontroll, jag är en utav dem.

korta har ofta bättre eftersom de inte har fötterna så långt från huvudet :p nej men det är klart de också ska träna men de brukar ha det av naturen

Jag vet inte hur det funkar men jag lyckas alltid komma på ett sätt att sitta så jag spänner mig i axlarna om jag har samma längd på lädren länge, men att skifta funkar. :D
Hehe, vad jobbigt för mig som är lång då.. Jag har faktist aldrig hört något liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 809
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V