Rider dressyrmänniskor ofta med för långa stigläder?

break_a_leg

Trådstartare
Apropå ett inlägg i en annan tråd om flaxande skänklar så kom jag att tänka på detta i rubriken. Jag har själv varit med om ryttare som på träning fått korta upp sina läder och som genom detta fått en mycket bättre sits och skänkelläge.

På tävling tycker jag att jag ofta ser ryttare som rider med hur långa läder som helst...

Sv: Rider dressyrmänniskor ofta med för långa stigkäder?

Ja, det tycker jag ofta....

som du säger så är det en skillnad på lång och Lång i fråga om läder. Efter en viss punkt inverkar man inte längre rätt eller sitter rätt, utan sitter snarare och spjärnar ner i stigbygeln för att hålla foten på plats.

QUOTE=break_a_leg]Apropå ett inlägg i en annan tråd om flaxande skänklar så kom jag att tänka på detta i rubriken. Jag har själv varit med om ryttare som på träning fått korta upp sina läder och som genom detta fått en mycket bättre sits och skänkelläge
.Det tror jag.
Red själv förr med för långa.Man red utan stigbyglar för att få " långa" ben. Det hjälpte ej då man inte kunde hålla kvar stigbbygeln på fotbladet sen.
På tävling tycker jag att jag ofta ser ryttare som rider med hur långa läder som helst..
Skulle tippa att de har tränat hårt o har hittat en balans i detta.
Om hästen har en buk som man har stöd av, så blir det lättare.

Sen är det viktigt att inte sitta o driva vart steg.

Ja, jag tror det jag med.

Och jag har själv gjort det, dressyrryttare SKA ju ha långa ben....

Men när jag kortade upp dem och hittade min balans där, (är ju gammal hoppryttare) så blev det mycket lättare att slappna och rida.

Jag tror det har mycket att göra med vad man har för sadel. I min spanska sadel måste jag ha långa läder för att sitta korrekt. Med kortare läder i den, sitter jag på rumpan och knäna dras uppåt. Det blir liksom helt fel. Däremot i en allround sadel som jag lånade till inridning av en häst fick jag ha mycket kortare läder för att få stöd.

jag är en av dessa inbitna dressyr ryttare som rider med alldeles för långa läder för att jag ska ha lååååååååååååånga ben
och visst flaxar skänkeln som lärkvingar. plus då att jag får stå på tå när jag rider lätt och faller fram. typiskt defekt.

korta jag däremot upp min läder så känner jag vid lätt ridning att jag sitter en meter över hästen och kan int omsluta lika bra som när jag rider med för långa läder.

så inget är ju riktigt perfekt för mig
så nu har jag bestämmt mig att rida utan stibyglar mycket:devil:

Sv: Rider dressyrmänniskor ofta med för långa stigläder?

Jag är upplärd med att ha långa stigläder men senaste tiden har jag kortat upp dem nått hål för att få ett bättre skänkelläge. Men annars vill jag inte korta upp dem för jag anser att destu längre läder man kan rida med, destu bättre sits har man. Har jag då korta, känns det som att jag fuskar mig till en bra sits.
Jag inte så ofta folk med för långa läder, tvärtom har de flesta jag ser för KORTA (både hopp- och dressyrmänniskor). Och då menar jag verkligen för korta, skänklarna är över skänkelläget och knäslutet blir klämmande alternativt glappt.

Ja, det tror jag. Rider själv med på tok för långa läder enligt vad som anses lagom, men jag trivs, det funkar hyfsat och många gånger bättre än med kortare läder, då får jag bara onr i knän och fotleder plus att mina tår domnar bort... Mina går i högd med skosulans nederkant...

Jag måste ha långa läder för att komma ner i sadeln. Har jag för korta läder så tar jag spjärn i dessa och sitter inte ner helt. Vilket gör att ridningen blir kass.
Därför försöker jag att rida utan stigbyglar ca 10min varje dressyrpass och sedan fortsätta med stigbyglar. Visst, biland så flaxar skänklarna iväg men ´då jag koncentrerar mig på att verkligen räta upp mig och sitta ner och slappna av så ligger skänklarna bättre. (Kan inte skryta med att de e helt stilla, men ja.. jag har åtminstone kontroll över dem...)

Om man måste stå på tå för att rida lätt då har man för långa läder :angel.

Tycker jag är vanligt - ja

Jag kan inte rida med stidläder överhuvudtaget, jag har för tillfället ett jättestort sitsproblem nu när min ponny har fått igång sin ryggvärksamhet och jag kan inte längre sitta stadigt och stilla om jag måste ha stigläder. Rider därför mkt utan, eller med långa då jag har lättare att komma ner i sadeln, i korta så bokstavligttalat(skrivet ;)) så sitter jag inte i sadeln, utan hoppar runt som en som travar för första gången.

Bild på min för tillfället "dåliga" sits:o :

tvlingurfwaco.jpg

*kl*

De få som har sett mina hemska ridbilder kan få se extremt korta läder :angel: Men det beror på att jag skulle kunna stå i bockserierna utan att bli avskjuten. Höger galopp såg ut så här tom förra veckan :bump:

:rofl:

Absolut. :crazy:

Min reaktion är att många försöker dölja sina sitsfel med för långa läder. De kan inte ha en avslappnad sits och ett bra skänkelläge med korrekta läder. Länger de stigläderna maximalt kan de nästan lika gärna rida utan stigläder. :idea:

Jag red också i för långa sitgläder förut, för mina gamla tränare sa åt mig, sen började jag tänka själv och bytade tränare och vips blev sitsen bättre, plötsligt kunnde jag ju inverka.

Jag vet inte hur ofta jag kortar stigläderna på människor, både på dressyr och hopplektioner.

Ja, det är vanligt! Själv kan jag inte rida med för långa läder, för allt blir fel då. Jag kan bara fokusera på att hålla foten i stigbygeln och kan inte förbättra min övriga ridning :crazy:. Katastrof! Fast jag kan korta upp läderna med gott samvete, mina ben kan garanterat inte se för korta ut på ponnyn :crazy:.

Ja det är inte helt ovanligt att se ryttare med för långa stigläder.

jag tycker att det är ganska vanligt att ryttare har för långa läder, jag tror att många tror att det ska vara så i dressyren..

själv så kan jag ha väldigt olika längd på läderna i samma sadel men beroende på vad det är för häst som jag sitter på.. jag har tränat för en tränare två gånger och både gångerna har han längt mina läder när jag skulle rida, så de blev så långa så man får står på tå när man ska rida lätt.. men han var ju också vad han var, sa att jag skulle tänke cykelstyre i öppnor o slutor o gud vet allt..

Många tränare länger lädren alldeles för mycket medvetet på sina elever för att de ska våga "sitta" i sadeln, intället för att knipa med låren. För att inte studsa efter lägningen måste ryttaren slappna av.

Personligen tycker jag att man aldrig ska länga så mycket att benen blir raka. man ska heller inte ha för korta så ryttaren hamnar i framvikt vid lättridning.

Ofta beror det på vilken häst man sitter på också.

Jag som är lång och smal, måste jag konstant träna på min kroppskontroll därför ändrar jag mellan tre hål hela tiden. Så jag inte fastnar och hittar på en massa undanflykter så jag sitter dåligt sedan.

Att tänka cykelstyre i skolorna är inte alls ett dumt förslag. Prova och se att du får kroppen i rätt position.

Det verkar existera något slags missförstånd om långa skänklar och långa stigläder.

Är lädrena så långa att knäet är rakt så blir skänkeln ineffektiv, och därmed hela sitsen, som ju blir ostadig. Här är en bild på ett, som jag tycker, mycket bra skänkelläge.
Överskänkeln ligger ganska lodrätt men både knäleden och vristen är vinklade. En viss vinkling i lederna är nödvändig.

Ja, det var en snygg sits. Men i mitt fall t ex så gör knän och fotleder ont om jag kortar stiglädrena, plus att jag gärna vill nå nedanför sadelns kåpor...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 809
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V