Ridbyxor för oss med långa ben

Rugge

Trådstartare
Igår var ju ute efter att par nya ridbyxor, men det blev inte ett enda par.
Varför? Jo för att alla satt som ett par trekvarsbyxor på mig.
Ibland har jag varit tvungen att köpa dem ändå, men då går de knappt att fästa karborren då den inte riktigt når runt eftersom den hamnar högt upp

Tycket ändå inte jag är onormalt lång (180).

Finns det tillverkare som har extra långa?

Sv: Ridbyxor för oss med långa ben

De italienska storlekarna som är 76, 88 osv är extra långa. 88 motsvarar stl 44 som är extra långa, de andra kan jag inte i huvudet (jag är för kort, har vanliga;))

Har du då provat de med långa ben, tex stl 76, 80 etc? De nyare Pikeurmodellerna är bättre för långbenta eftersom kardborren är ersatt med en "nylondel" på benet. Då slipper kardborren hamna på fel ställe på benet.

Igår var ju ute efter att par nya ridbyxor, men det blev inte ett enda par.
Varför? Jo för att alla satt som ett par trekvarsbyxor på mig.
Ibland har jag varit tvungen att köpa dem ändå, men då går de knappt att fästa karborren då den inte riktigt når runt eftersom den hamnar högt upp

Tycket ändå inte jag är onormalt lång (180).

Finns det tillverkare som har extra långa?

Jag är 183 med långa ben och jag har flera par Pikeur i strl 72, dvs 36 med långa ben.
Visst, dom går ju inte ner till fotknölen men väl ner till strax ovanför vristen.

jag köpte ett par JW för ett tag sen i storlek 38. Jag är 171 lång visserligen men jag fick vika upp dom nertill. Ungefär 5cm för långa.

Kanske inte e långa men för mig va dom för långa och jag är ju inte kort :) luddigt..haha

Jag brukar inte ha problem med förlånga byxben de brukar vara lagom eller förkorta.

Men så köpte jag Horze Grand Prix helskodda ridbyxor å de är SUPERLÅNGA!
Å dessutom förvånande bra kvalité så de kan jag verkligen rekommendera :)

Jag har samma problem med alla 'vanliga' ridbyxemärken jag provat, de enda som passar är Pikeur och Eurostar och andra dyrare märken typ.

Har samma problem själv. Det är jättesvårt att hitta ridbyxor som är tillräckligt långa så inte kardborren hamnar på vaden och sticks så in i vassen. Mina favoriter är ett par Mountin Horse som har extra långa ben.

Jag är 183 med långa ben och jag har flera par Pikeur i strl 72, dvs 36 med långa ben.
Visst, dom går ju inte ner till fotknölen men väl ner till strax ovanför vristen.
Vristen sitter ju längre ner än fotknölen så då måste de vara väldigt långa. ;)
Men hur ofta hittar ni andra med älgben ridbyxor som går ner till fotknölen? Mina extra långa går nästen dit, men det är det närmaste jag kommit.

Jag är 174 cm lång och på mig passar CRW budget ridbyxor bra i längden.
Dom som hööks har från 299 kr .

Nu var iof flera år sedan jag köpte dom men förhoppningsvis har dom inte kortat av dom:p

Kanske inte världens roligaste ridbyxor, bara knäskodda och enfärgade, men jag tycker dom är prisvärda

Jag har alltid haft Pikeurs ridbyxor. Jag kör på deras extra långa storlekar. De är lite för korta. Men iaf längre än de flesta andra.
Jag borde dock testa ngt annat nu. Har märkt att fler och fler blir längre imodellerna. Ankys ridbrallor brukar också vara ganska långa.

Jag vill ha knäskodda (med riktig skoning), men tyvärr är CRW för korta.
Tua skriver att fler och fler blir längre i modellerna så det kanske är dags att åka runt och prova lite olika märken igen?

Mountain Horse tycker jag att det är bra längd på.

Samt Börjes egna märken.

Är 1,76 med långa ben.

Har samma problem! 176 senast jag blev mätt men har väldigt långa ben. Köper alltid Pikeurs långa stl men även de hamnar mitt på vaden. Kardborren får jag vika in annars sticks den som tusan. Sjukt obekvämt.

Men nu har jag hittat de perfekta byxorna, Pikeur Lucinda! De har stretchmudd och ingen äcklig kardborre. :)

Jag vill ha knäskodda (med riktig skoning), men tyvärr är CRW för korta.
Tua skriver att fler och fler blir längre i modellerna så det kanske är dags att åka runt och prova lite olika märken igen?

Om du med riktig skoning menar riktigt skinn och inte konstskinn så är det nog bara Kentucky som fortfarande har det. De finns i "långa ben"-storlekar (76, 80 etc), men brukar vara svåra att hitta.

Nu har jag lyckats ta mig till en ridshop och provat brallor. Pikeur är fortfarande mina favoriter, just för att jag gillar det estetiska och för att de har rejält med "läder" i skoningen. Man kommer ner i sadeln med dem.
De är också ok i längd jämfört med andra.

Jag provade lite andra som försäljaren sa var långa och som fanns inne i min strl i övrigt.

Kingsland hade en byxa som var rätt fin och lång, deras dressyrmodell. Jag vet inte vad den heter. Men den var lång nog iaf. Dock var jag så där förtjust i dem, trots att de fanns i färgen jag ville ha. Och för nästan 3000 vill jag tycka att byxan är snygg.

Så jag köpte istället Pikeurs Lucinda till slut(pappan fick åka förbi en annan affär efter jobbet och hämta de jag ringt och hittat, måste ha nuuu och hinner inte själv, snäll pappi!). De är ju apfula i benen om man inte har stövlar iom funktionsmaterialet i avslutet. Men jag får överleva.
Även kingsland-byxorna hade lite sånt i nederdelen. De såg ju ut som långkallingar. :P
Då är Lucinda bättre.

Härligt med många bra tips :)

Beställde faktiskt hem ett par från Horze, grand prix tror jag det var. Hittills har de varit de som vara bäst när det kommer till längden!

Om du tycker att Pikeur Lucinda har för mycket funktionsmaterial nere vid benslutet skulle jag rekommendera Pikeur Lantana i stället, det är mindre funktionsmaterial nere vid benslutet än på Pikeur Lucinda, sitter bara lite grann på utsidan men gör jobbet bra.

Tyvärr syns det inte så bra på bilden men det lilla svarta partiet vid bensluten är funktionsmaterialet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 327
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Ni som är långa (175 cm+) vilka ridbyxor passar er bäst? Vilket märke/modell och vart köpte ni dem?🤨 Själv är jag runt 180 och det paret...
Svar
3
· Visningar
1 446
Senast: Eloise
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 349
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 964
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka