Sv: Ridbyxor av militär modell
Det jag upplevde bli problematiskt med mina "helskoningar" var att flytta 'böjen'.
Ja, du får ju som sagt tre delar när du ska sy ett ben -istället för vanliga två. skrevet på brallor har ju som en böj - den böjen sätts ju ihop med varanra på insidan låret. Okej, då är vi med...
Efter att du har klippt upp brallan för helskoning, så kommer alltså denna insidalårsöm att vara i mitten av helskoningen. Denna får en skumt böjd form, som är ganska svår att platta ut. (Du kommer märka). Den nya, högre skrevkorsningssömmen kommer alltså att behöva en ny form, men det kommer även den nya formen för helskoningens baksida.
Den böjda sömmen ska ju tas bort -dvs rätas ut och sättas ihop - och sen den nya korsningen som flyttats högre fram under blixtlåset kommer att behöva böjas lite annorlunda. Jag fick göra ett VIM i helskoningsdelen strax under baken för jag fick ett långt snett veck, från strax nära under rumpan vid baksidan låret, mot insidan knät. Det blev alltså överflödigt tyg som måsta tas bort pga ändringen i mönstret. Fattar du?
Jag ska ladda upp kort, och visa vad jag menar. Vecket finns lite kvar, men är nu ganska litet och lägger sig bra när jag breddar benen och böjer lite på knäna (dvs jag hoppas ridningen kommer gå bra i dom). Jag hoppas att jag kan peka pedagogiskt..
(Och du, Gimp är inte INTE som PS
- och jag är lat att fippla med nya program när gamla funkar så jäkla smidigt. Bortskämd?)