Ridbyxor av militär modell

N

niclas_e

Jag ser att det är en del som syr egna ridkläder som skriver här, så jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag sitter och klurar lite på att sy ett par ridbyxor i stil med de militära som var lite pösigare över låren och som sen stoppades ner i stövlarna.

Är det någon som vet om det går att få tag på mönster till byxor i den stilen någonstans?

Sv: Ridbyxor av militär modell

Jag har sytt om ett par byxor från Lotta-kåren . Dom såg precis ut så som du beskriver, innan jag sydde om dom. Jag tror att det går att hitta liknande på militärt överskott/Armyshopp eller liknande. Då kan du sprätta upp ett par och rita av det mönstret.

lottabyxor.jpg

Hoppas du hittar.

Gamla militära dylika säljes hyfsat ofta på tradera. Kolla under militära samlarsaker.

Jag har tyvärr raderat den länken, men jag hittade ett ställe där de hade sådana för ngt år sedan på nätet, så med rätt sökord kan du nog hitta sådana.
Varför skule de vara bättre än andra brallor? Själv kör jag med damridbyxor, svårt hitta bra o billiga för män...

Tack för era svar.

Tja, jag vet inte om de blir bättre än andra ridbyxor. Jag kör också med stora damridbyxor, och det positiva är att man kan hitta uddastorlekar, på rea, till riktigt bra priser...

Jag vill göra ett par för att jag är så barnsligt förtjust i ylle (vadmal) och för att jag tror att de skulle kunna bli snygga. Dessutom kan jag förhoppningsvis forma dem efter min egen kropp, vilken inte verkar vara i standardstorlek enligt diverse olika byxtillverkare ;)

Jag har precis sytt klart mina nya vadmalsridbyxor. Bild kommer snart upp här nånstans.. Vadmal är verkligen ett fantastiskt material! Verkligen!

Annars kan du ju ta ett vanligt byxmönster och göra ett par i vadmal. Sy upp ett par provbyxor i billigare material, typ jeans, så att du vet att dom sitter bra, och får till alla ändringar bra. Lycka till!

Skicka upp bilden, det ska bli kul att se hur de ser ut.

Jag har ett gammalt byxmönster som jag sytt byxor av tidigare, så det lutar nog åt att jag gör som du föreslog, och modifierar det. Jag grunnar lite på om jag ska ha sömmar på insidan av benen, eller flytta bak dem som på "vanliga" ridbyxor.
Skaver vadmalen om man har sömmen kvar på insidan av låren?
Hur har du gjort?

Ska försöka få upp en bild... när jag får tid att starta min egen sega dator. Denna är det Ubuntu på, och jag kan bara PS.

Jag sprätta ett par jeans, och rita av. Sen gjorde jag om byxbenen så att de blev i tre delar, Alltså ser ut typ som helskodda islandsbyxor. Jag slipper bensömmar i skrevet. Har dock inte provridit dom än...

Du kan ju pressa isär sömmarna och sätta kantband längs sömmarna för att strärka upp om du är orolig att sömmen ska brista. Då tar kantbandet mesta delen av "spänningarna" och tyget blir avlastat i två sömmar = halverar stressen som sätts på skrevsömmen och plattar till den (detta har jag gjort, ska försöka visa på bild sen).

Jag vet faktiskt inte om det skulle skava om du hade sömmen kvar på insidan utan att flytta den fram - men jag tyckte att korsningen som blev mellan bensöm och skrevsöm blev ganska stjock, så jag är glad att jag inte behöver sitta på den knuten. Jag tror dock att du kan få den mycket mindre än mig om du sätter korsningen som på vanliga byxor - jag hade blixtlåset nära att trilskas med.

På mina Lottabyxor har jag sytt om bensömmar och skrev och gjort det med en overlock - vilket gav mig en mycket nätt korsning på just den sömmen, så det kan jag rekomendera. Dock är inte den sömmen jag gjort förstärkt, jag trodde inte att en så pass rymlig byxmodell skulle behöva det, och det verkar ha gått mycket bra hittils. Så visst tror jag att du kan sy upp ett par vanliga brallor i vadmal och trivas att rida i dom! Men testa först att rida i vanliga jeans, så ser du om du tycker det skaver. Alla är vi ju olika. :)

Kul att någon mer kör Linux/Ubuntu
I Ubuntu kör du Gimp istället för PS. Kan du PS är det inte så svårt att köra Gimp istället.

Tack för dina tips.
Jag är inne på att försöka sy byxorna i stil med helskodda byxor.
Jag tänker mig att göra ett par byxor i något "skräp"-tyg och försöka få till formen på dem. Sen klipper jag upp dem och använder som mönster till de riktiga byxorna. Då borde det gå att få till en "helskoning" i baken och insidan av låren, tänker jag mig.

Jag väntar på bilderna... ;)

Det jag upplevde bli problematiskt med mina "helskoningar" var att flytta 'böjen'.

Ja, du får ju som sagt tre delar när du ska sy ett ben -istället för vanliga två. skrevet på brallor har ju som en böj - den böjen sätts ju ihop med varanra på insidan låret. Okej, då är vi med...

Efter att du har klippt upp brallan för helskoning, så kommer alltså denna insidalårsöm att vara i mitten av helskoningen. Denna får en skumt böjd form, som är ganska svår att platta ut. (Du kommer märka). Den nya, högre skrevkorsningssömmen kommer alltså att behöva en ny form, men det kommer även den nya formen för helskoningens baksida.

Den böjda sömmen ska ju tas bort -dvs rätas ut och sättas ihop - och sen den nya korsningen som flyttats högre fram under blixtlåset kommer att behöva böjas lite annorlunda. Jag fick göra ett VIM i helskoningsdelen strax under baken för jag fick ett långt snett veck, från strax nära under rumpan vid baksidan låret, mot insidan knät. Det blev alltså överflödigt tyg som måsta tas bort pga ändringen i mönstret. Fattar du? ;)

Jag ska ladda upp kort, och visa vad jag menar. Vecket finns lite kvar, men är nu ganska litet och lägger sig bra när jag breddar benen och böjer lite på knäna (dvs jag hoppas ridningen kommer gå bra i dom). Jag hoppas att jag kan peka pedagogiskt..

(Och du, Gimp är inte INTE som PS :D - och jag är lat att fippla med nya program när gamla funkar så jäkla smidigt. Bortskämd?)

Ja, nu kommer bilden. Jag har med en röd pil markerat var jag fick fixa vecket. Det är fortfarande kvar lite, men inte alls så mycket. Tog bort en kil som var kanske 5 cm på bredaste delen av kilen. Förstarkta sömmar med kantband på insidan. Det ger en stickning runt sömmarna. Ganska snyggt tycker jag, sen så blir sömsmånerna platta oxå.

ridbyxor.jpg

Snygga byxor :)
Kul att få se bilder... Blev det Gimp eller PS till sist?

Jag förstår "problemet" med att få till helskoningen, framförallt som vadmalen inte är så elastisk som vanliga ridbyxor.
Jag tycker att du fått till det ursnyggt trots allt. Stickningen med kantbanden runt sömmarna ser också snygg ut. Det är nog en ide jag kommer att sno ;)

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.

you're welcome ;) Sno på bara...
Men du måste redovisa bilder här sen när dom är klar!

Det blev PS, tar 'bara' 55 min att starta datorn. Jag bara ids inte med gimp. :D

Men guuud så vackert! :love:

Fin modell, fin passform och välsytt! Så ska det se ut.

Och så har du ju fin figur att visa byxorna på... :o

Nu vet jag vad mitt nästa drömprojekt ska bli.

En fråga förresten: delarna vid midjan på bakstycket, är de raka i kanterna mot bakstycket på byxorna så att säga eller har du klippt bitarna med lite båge? Och i såfall de övre eller nedre?

PS MYCKET bra förklarat hur du gjorde när du flyttade sömmen längre fram på framstycket!

Nä men tjena! Har du hittat hit oxå? :D

Tack för fina komplimanger! :laugh: (...och :o )

Nu ska vi se om jag förstår dig rätt. Visst menar du "oken" baktill?

Linningen har jag för mig att jag gjorde något böjd, och då med den konvexa delen sydd mot byxan.

Oken är böjda både upptill och nertill, även byxans linje där är böjd, jag har fått fixa dom efter min kroppsform, har lite rumpa som behöver plats.
Slänger upp en bild på min toile.
Toileridbyxor.jpg

Va kul att du förstod min beskrivning! Tycker der är så lätt att bli luddig när det kommer till att beskriva något som egentligen bör visas praktiskt.

TACK!

Nu fattar jag! :idea:

Om du är intresserad kan du säkert sälja mönster på ridbyxor. Det har ju varit rätt efterfrågat och jag har i allafall inte hittat något "modernt".

;) Jag kan göra ridkjolsmönster också kan vi starta ett eget symönstermärke! Kanske "galna syryttare"? (asgarv! :D )

(((((Ja, jag är lite knäpp. För att inte tala om min humor...))))) :devil:

Haha! Ja, det kanske skulle va nåt! Jag har bara inte lärt mig att gradera än, så jag måste alltid göra nya mönster varje gång, utifrån nya mått. Det är lite segt. Jag tror dock att man kan skicka sina mönster nånstans och få dom graderade.

"Galna syryttare". Vi kanske måste ordna ett syryttar-Lan nån gång. Haha!
Synd att du bor så långt neråt!

Jag funderar lite på att sy upp några ridbyxor o ta med o sälja i sommar på uppvisningarna. Jag planerar iaf ha med mig lite ridkjolar, några schabrak kanske jag får med mig oxå, men kanske jag ska sy upp nån bralla eller två oxå ?

Jag tror det är en jättebra idé! Det är nog bara svårt att ta betalt för alla timmar du lägger på att sy. Brukar bli många! Det är inte alla som inser värdet i hemmasytt...

Har du ingen hemsida att visa grejerna på? Jag vill gärna se allt!!!! :laugh: I allfall schabraken!

Vart ska du på uppvisningar i sommar?

(Ett sy-lan låter jättebra! :bump: (Som motvikt till "slänga ihop i slöjden"-tråd.) Jag har även sytt sadelpad, pannband, sadeltunnel, pyntbrösta mm. Och funderar allvarligt på en medeltidsutstyrsel, både till mig och min häst.)

Ja, nu kommer bilden. Jag har med en röd pil markerat var jag fick fixa vecket. Det är fortfarande kvar lite, men inte alls så mycket. Tog bort en kil som var kanske 5 cm på bredaste delen av kilen. Förstarkta sömmar med kantband på insidan. Det ger en stickning runt sömmarna. Ganska snyggt tycker jag, sen så blir sömsmånerna platta oxå.

ridbyxor.jpg

Gud vilka snygga ridbyxor :love:

Måste man vara mästersömmerska för att åstadkomma såna, eller går det med lite slit, svett o tårar?....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar