Ridande barn

alazzi

Trådstartare
Hur många är vi som har barn som rider? Ridskola eller egen häst/ponny? Hur mycket rider barnet? Vid vilken ålder började barnet rida regelbundet?

Min dotter rider ca 2 gånger i månaden på privatlektion. På ponny.
Hon började rida som 4 åring.

Sv: Ridande barn

Elin började rida regelbundet nu i augusti som fem åring på ridskola, en dag i veckan. Sen har hon åkt häst lite på kusinernas häst och en grannes ponny innan dess.

Hon tycker att det är jättekul! Och jag är jättenöjd med ridskolan som är en liten ridskola och bryr sig mest om att barnen ska lära sig att sitta rätt och ta hand om ponnyn på ett bra sätt. Som tex så red de ut i söndags, egentligen ska de rida 30 min, men det blev 45 min, och det fick helt enkelt ta den tid det tog. Men så har de ingen lektion efter som väntar heller!

Jag ska ta lite kort när jag får någon annan som leder! ibland är nämligen hennes kusiner med och leder istället för mig... På Elins begäran! :)

Min dotter, drygt fyra år, fick en minishettis förra sommaren. Tyvärr fick vi sälja honom i våras, då han terroriserade alla andra hästar på gården. Igår var vi och köpte en liten B-ponny till henne istället. Homozygot tigrerad, så hon ser ut som en liten gris, men himla söt!

Ridningen än så länge handlar ju bara om att åka häst, men det viktiga för oss är att hon har en snäll häst som hon kan pyssla med, eftersom båda jag och hennes pappa tillbringar väldigt mycket tid i stallet.

Adrian började rida lektion när han fyllde tre år, nu är han snart fyra. Han rider en gång i veckan.
Hans ridlärare är helt underbar, har upp emot 20 småponnyer och har ett enormt tålamod med småbarn och gör det hela till en lek utan någon press. Flera av mina väninnor har också låtit sina barn börja rida för honom.
http://www.youtube.com/watch?v=ULceXXG6DOI

Min son fick sommarhäst när han var två år och den hade vi även sommaren efter. Sen fick han sin egen ponny i födelsedags present (han önskade sig det) när han fyllde fyra.
Han är idag åtta år, rider tyvärr just nu bara sporadiskt men har tävlat några klubbhopningar och planerar att rida ponnygalopp till nästa år.
Eventuellt ska han få börja på ridskola till vårterminen för att få lite gemenskap med andra barn som rider. Kanske inte så himlans kul att rida med morsan jämt!

Min tjej började vid 4 års ålder. Hon riderinte regelbundet men när andan faller på får hon låna nån av mina hästar. Förlåt, rida en av sina hästar:angel::D Vi var faktiskt o red i dag, hon klarade halter o volter o förra gången hon red gjorde hon serpentiner mellan stolpar:) Jättekul att hon klarar det trots att hon inte rider så ofta. Hon har önskemål om ridskola så det kanske blir det. Hon fyller ju fem nu, men vet inte om vi ska vänta till sex år.

Min dotter har varit med i stallet sen hon föddes. Har ridit lite på min häst. Fick sin egna ponny när hon var 3. Hon är nu 4 1/2 och rider kanske 4 dagar i veckan.

Mina barn har varit med bland hästarna sedan de var stadiga nog att gå.
Sonen tyckte det var roligt till 10-års åldern då det inte lockade längre.
Mellantösen är 14 nu och började på ridskola en gång/v när hon var 4år. Fick egen häst när hon var 10 år.
Lilltjejen är 5½ nu och har ridit på ridskola sedan i julas. Hon har åkt häst hemma långt innan dess och fick ärva storasysterns shettis när hon var 2 år. Väl tidigt för egen häst, men varför sälja en trevlig ponny för att köpa en ny om några år.

Sonen, 6 år, älskar att rida framförallt kusinens ponny och tar alla chanser som finns till att slippa upp på hästryggen en stund. Att det finns ridskola och lektioner har han ännu ingen aning om - isåfall skulle han antagligen vilja börja bums. Han har länge undrat om han inte kan få en egen ponny. Han gillar cowboy-stuket och ponnyn får leka att han är Jolly Jumper medans sonen är Lucky Luke. Och så vill han ha fart och undrar "mamma, var det det snabbaste Elwis kan springa?" Dessvärre är sonen hästallergiker så detta är ett intresse jag inte kan uppmuntra :(

Jag har två "ridande" barn.

Adam två år nöjer sig så länge med att sitta och ledas runt några varv några gånger i veckan. Måste erkänna att i hans fall är nog ändå traktorerna mer intressanta.:D

Malin är 7 år nu. Hon började också med att sitta på hästarna och åka runt när hon var tre månader.:love:
När hon var tre så red hon lånad shettis och var till och med med på ett par små "tävlingar".
Började sedan rida c-ponnyn men den var lite för vass för henne (tävlingsponny) så den såldes och istället införskaffades en b-ponny (tack Welsh). Ponnyn är nu fyra och Malin har själv haft fullt "ansvar" för den sedan den var två och utbildat.

(Får man lägga in bilder?. Kumde ju vara kul på våra blivande ryttarstjärnor;))

Jag har en dotter som snart fyller sju, och en islandshäst som är tio år. Jag har haft hästen sedan han var unghäst (köptes då dottern var fyra månader) och utbildat honom själv, och han håller nu på och utbildar dottern, parallellt med att jag tränar och tävlar honom. Fördelen med islandshäst är ju att han inte är så hög, ca 140 cm, så då funkar det ju att en sjuåring rider min tävlingshäst :-)

Min dotter skulle gärna följa med och rida varje gång jag är i stallet - det blir åtminstone tre gånger i veckan för hennes del, varav hon rider lektion tillsammans med andra barn (med mig som intstruktör...) en gång i veckan. Hon klarar att rida de tre grundgångarterna på inhägnat område (pigg häst...), och har börjat få rida lite tölt också. Ibland lånar vi en äldre, lugn häst i stallet och då kan vi rida ut tillsammans. Skall dottern rida ut på min häst, så går/joggar jag bredvid.

Min dotter 3,5 år började på ridskolan nu för 3 veckor sedan, sen köppte vi en shettis (Manve) från ridskolan när dom sålde ut i sommras, hon tycker det är jättekul, innan har hon ridit hos kusinerna. Det blir inte så många gånger i veckan hon rider, mest på helgerna hemma och en dag på ridskolan. Skönt att ha en snäll ponny som hon kan pyssla med, en som är riktigt riden innan. Mina stora halvblod vågar jag ju inte låta henne pyssla med...
Även pojken som snart fyller 2år har "åkt" lite på Manve...

Jag fick två shetisar av min farmor o farfar när jag föddes, så ja e uppvuxen på häst ryggen:p

Jag har två ridande barn.
Snart 13-åringen har egen maxad C-ponny dom hon rider ca 5 dagar i veckan (hon hinner inte mer pga att hon spelar fotboll också, vi letar medryttare men det verkar omöjligt). Hon har ridit till och från sen vi köpte en shettis när hon var 6. Ridit på allvar sen vi köpte C-ponnyn för två år sedan, nu börjar hon dock "växa ur" denna ponny ridmässigt så vi funderar på en lite mer tävlingsinriktad. Hon har aldrig ridit på ridskola men tränar för tränare.

Dotter 4½ har vi precis lånat hem en shettis till. Hon rider så mycket vi hinner. Kan stanna och svänga ponnyn själv, travar med ledare.

Min dotter på tre månader är en riktig naturbegåvning=)

på bilden är hon inte ens 4 veckor gammal=)
http://gabbilw.bilddagboken.se/inde...kPTY5MDMwOTQ1JnQ9MTE4MzU4NjQwMSZjdXJyaW1nPTA=

Jag hoppas att hon blir hästintresserad så vi har samma intresse, men vi får se hur de blir=) Hon kan ju rida Naggur när hon vill sen när hon blir större. och om intresset blir tillräckligt stort så får man väl köpa en egen häst till henne. Hon kanske vill syssla med hoppning eller nått, å då är inte Naggur sen bästa hästen kanske=)

kl

Min skrutta på 2 år har "åkt" häst ett flertal ggr i sommar och leendet är lika stort varje gång till mammas stora lycka;)

Jag hoppas det håller i sig om några år när hon är stor nog att börja rida:banana:

Gärna fler bilder tycker jag. Kanske behöver ni inte bildbomba, men nån liten bild på små ridande/åkande barn vill jag gärna se.

Min son började rida med framför mig när han var runt två år, det gick jättebra har en sagolikt snäll häst.
Sen köpte vi en shettis till honom (jag som hade sagt aldrig mer en shettis:smirk:) Henne började han rida ganska regelbundet när han var tre år, också hon gudomligt snäll men oerhört svår att fånga i hagen...
Henne åkte han också pulka efter på vintern.
Sen blev jag jättesjuk när jag väntade mitt andra barn och vi fick låna ut/sälja en del hästar och då sålde vi tyvärr henne.
Som tur är har sonen hennes föl på tillväxt plus att han älskar att rida mitt supersnälla sto.
Men nu vill han gärna börja på ridskola, så det blir nog nästa punkt på programmet.

KL
Mina döttrar (12 + 10)har egna ponnier som de tar hand om 6 dgr /v. De har ridit sedan de var 3 år gamla men det är först de senaste 3 åren som de kommit igång på allvar. De har varsin B ponny och varsin C ponny varav den ena är utlånad för tävling och utbildning.

Äldsta sonen , 5 år , kan rida skritt o trav men sen hans ponny togs bort förra året så har han bara suttit på ryggen på de andra ponnisarna ett fåtal ggr. Både han och lillbror (3) gillar att vara piskförare på maratonvagnen istället. Storebror fick lära sig hur man ska använda pisken vid löshoppning av domare E.Gudmundson :bow: det gillades skarpts av grabben som nu gärna hjälper till vid löshoppning av de vuxna stabila ponnisarna

Min dotter som är en liten bit över 4 år har haft en underbar B-ponny i ett år nu. Hon rider honom 3-4 gånger i veckan varav en är lektion en gång i veckan på ridskolan (där vi har honom uppstallad) tillsammans med sina jämnåriga små ryttar kompisar. Innan vi skaffade honom lånade vi klubbens shettis nån gång nu och då. hon kan stanna, svänga och starta. Det nya är nu att trava och rida lätt själv eller att klättra i backar och stå upp i stigbyglarna. huga vad jag har bra flås nu kan jag säga.
Sen kan man väl hoppas att intresset håller i sig men gör det nu inte det så har vi iallafall fått en tid nu när vi gör det roligaste vi vet tillsammans.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 772
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV