Ridande barn

Sv: Ridande barn

Min äldsta dotter blev hästbiten tidigt och vi for runt på alla prova på ridningar vi kunde hitta när hon var ett år.:rofl:
När hon fyllde 2 införskaffades Oskar en övervuxen shettis(B-ponny)världens snällaste.
På honom har hon sedan lärt sig rida,hon kan svänga,stanna och skänkla,smacka och hon travar själv när jag longerar då står hon i fältsits, nu har hon även börjat galoppera lite smått.
Hon har ramlat av då han kan bocka om inte mamma ser upp, då är en säkerhetsväst bra att ha.

Yngsta dottern är således född på hästryggen, och travar nu som nybliven 2 åring med ledare.
Men man får inte hålla i henne, som tur är har hon en otrolig balans.

Tyvärr är Oskar(Shettisen) skadad och kan inte ridas just nu.
Mammas häst är rädd för småbarn så då måste pappa vara med och hålla lilla barnet i jackan för annars hamnar man i luften...:eek:

Min dotter (nu 9 år) började "rida" när hon kunde sitta själv, sporadiskt på min väninnas shettis. När hon var 2½ fick hon sin "egna" shettis som sedermera blev min körhäst. Den hade vi i ett drygt år innan vi insåg att han var körhäst och inte barnponny, han såldes som körhäst. Ny liten B-ponny inköptes och henne har vi kvar än! Nu har min dotter två ponnier, en 111 cm och en 127 cm. Den lilla kör vi bara med eftersom dottern blivit förstor för att rida henne, den större tränar hon dressyr och hoppning med. Ponnierna vi har köpt har alla varit unga eftersom vi inte kunnat hitta några bra äldre ponnier till salu, det har fungerat bra för oss.
Barnen klarar inte ridning "på riktigt" förrän de är runt 12, deras motorik måste bli färdigutvecklad. Läs gärna Ulla Ståhlbergs bok "Att lära barn rida" där står det beskrivet vad barn i olika åldrar normalt klarar rent motoriskt. Men bara umgänget med hästar och att lära sig "läsa" hästars beteende, det är bra för alla barn som vill!

Min dotter, drygt fyra år, fick en minishettis förra sommaren. Tyvärr fick vi sälja honom i våras, då han terroriserade alla andra hästar på gården. Igår var vi och köpte en liten B-ponny till henne istället. Homozygot tigrerad, så hon ser ut som en liten gris, men himla söt!

Ridningen än så länge handlar ju bara om att åka häst, men det viktiga för oss är att hon har en snäll häst som hon kan pyssla med, eftersom båda jag och hennes pappa tillbringar väldigt mycket tid i stallet.

hallå hallå!!!! jag vill se en bild på denna lilla gris :banana:

ja min dotter är nu sju år (fyller om två v) och hon har ridit sen hon var bäbis. fick sin egna shettis när hon var två och så går hon på ridskola där hon lär sig westernridning och NH en gång i v. Rider sen hemma på sin fjording som fyllt tre.
Jag rider in honom åt henne men hon lär sig samtidigt på honom och de kommer bra överrens.
får lära sig sköta och leda och hantera honom med.
shettisen är gammal och vill inte ha nån på ryggen så henne kör vi ibland, annars är hon pensionär och strosar i hagen och verkar trivas med livet som gamling ;)

Så kan man ju inte generallisera. Motoriken utveckas väldigt olika.:smirk:

Nä, det är alltid dumt att generalisera och givetvis utvecklas barn olika fort.
Jag ville bara tipsa er med ridande barn om en utmärkt bok där man lär sig mycket om barns utveckling.
Det är min dotters dressyrtränare som bestämt hävdar att det är först i 12-års åldern som barnen motoriskt klarar att rida, men hon har bara en sisådär 40 år som dressyrtränare bakom sig... :cool:

40 år som dressyrtränare så har hon likaväl fel. En del barn utvecklas snabbare och rider ordentligt mycket tidigare än så. Min dotter är ett levande exempel. Och hon är långt ifrån ensam. Det finns många i hennes ålder som är väldigt duktiga.

40 år som dressyrtränare så har hon likaväl fel. En del barn utvecklas snabbare och rider ordentligt mycket tidigare än så. Min dotter är ett levande exempel. Och hon är långt ifrån ensam. Det finns många i hennes ålder som är väldigt duktiga.

Min dotter är oxå ett levande exempel på det! :D
Ja, som jag sa... bara ett tips på en bra bok.
Ber återigen om ursäkt för att jag generaliserade på nattkvisten. :)

Min dotter fick en ponny då hon var 2½. Då hade hon tjatat ett tag och åkt framför grannarnas ungar på deras ponnysar. Hon åkte runt på ponnyn tills hon var 4 då hon fick börja på ridskola. Paralellt red hon i en knattegrupp på sin egen ponny. Då hon var 7 fick hon en b-ponny. Slutade på ridskolan och bytte knattegruppen på a-ponny mot seriösare träning på sin b-ponny.

Hon fick ett c-ponny föl då hon var 6 som nu är 7år och jättefin tävlingsponny. Dottern är nu 13år. Hon har sedan hon var 4 ridit minst 2 lektioner i veckan. Först ridskola och knattegrupp, sedan 1 dressyr och en hopplektion/vecka. Förutom den 7åriga c-ponnyn har hon en irländsk c-ponny hon tävlar msv hoppning med samt att hon tränar och tävlar ett halvblod i dressyr på LA-nivå. Då och då har hon dessutom nån extraponny som ska tränas/tävlas ett tag, det ger lite fickpengar ibland. B-ponnyn är såld men a-ponnyn är kvar som mascot och sällskap. Hon sköter sedan några år tillbaka stallet och hästarna själv. Vi bor på en liten gård och har alltså hästarna hemma.

De flesta ponnymänniskor vi umgås med är i samma ålder och har det ungefär som min dotter. Att barn inte kan lära sig rida föränn de är 12 ser jag därför som ganska dumt påstående. Har de bara intresset och får chansen så tränas ju motoriken snabbare.

Min Felicia började på ridlekis nör hon var 2 ½ år. När hon var 4 år fick hon en shettis som hon är mycket förtjust i. Hon rider regelbundet över sommrarna men nu har det tarppats av pga av att vi inte har tiden för det. Hon vill dock rida mycket mer än vad vi hinner. Jag resonerar som så att det är bättre att hon får längta lite mellan ridturerna än att det ska bli lite mycket. Däremot tar vi in ponnyn och pysslar lite med honom då och då och det giller både dottern (5 år) och sonen som är 2½ år.

Det är min dotters dressyrtränare som bestämt hävdar att det är först i 12-års åldern som barnen motoriskt klarar att rida, men hon har bara en sisådär 40 år som dressyrtränare bakom sig... :cool:

Jag anser att hon har fel. Det är inte bara i undantagsfall som barn klarar att rida tidigare än så, utan alla barn jag sett som börjat rida tidigt har varit fullt kapabla ryttare åtminstone i 8-9-årsåldern, om inte tidigare. Vi har ett flertal exempel på detta bara i vårt stall, där det finns åtminstone fem små ryttare i åldern 7-10 som mycket väl klarar av att rida i åtminstone tre gångarter (islandshästar, så det finns minst fyra gångarter att välja på....), och få hästen att gå dit den skall i önskad gångart. De klarar också att hoppa lägre hinder, följa med på uteritt med bibehållen kontroll över hästen och klarar att så att säga "bestämma över hästen" och få den att gå även åt ett håll som hästen själv inte vill, och klarar (för det mesta!) att sitta kvar om hästen gör ett skutt åt sidan om den blir rädd.

Sedan är det väl färre av dem som klarar mer seriös dressyrridning i form av att få hästen att gå i rätt form, samla sig osv, och jag skulle heller inte skicka ut någon av dem ensam på ridtur i skogen/på vägarna, men rida klarar de alldeles utmärkt!

Nä, det är alltid dumt att generalisera och givetvis utvecklas barn olika fort.
Jag ville bara tipsa er med ridande barn om en utmärkt bok där man lär sig mycket om barns utveckling.

Den tjejen som rider mitt 5 åriga sto är bara 11 år. Hon tävlar dressyr och har runt 61% på L:B med ett ungsto som hon själv ridit in. Runt 70 % med en äldre C ponny. Hon var dessutom den duktigaste ryttaren av alla som visade ponny på kvaliten i Finsta -07 (enl gångartsdomaren) Där fanns även en och en annan vuxen.
candrah070823.jpg

Mina egna döttrar är inte lika duktiga som denna tjej men nog allt kan de motoriskt klara av att rida både dressyr och hoppning.

Senast ändrad:

Mina älsta barn var 3,4 o 4 år när de började rida på ponny ridskola den älsta nu 14 slutade vid 7 års ålder men Hon som nu är 13 håller fortfarande på de har alltid haft egen ponny på gården och för 2 år sedan så köpte vi en d-ponny, som rids varje dag av 13 åringen för en drressyr tränare och en hopptränare i veckan.

Min yngsta i dag 1år har åkt häst med stora syster ett antal gånger och vill inte kliva av, har även åkt på våran shettis och är lika överlycklig varje gång så nog vet min juvel vad hon vill.::love::love:

Har 2 tjejer 5 och 7 år. Den stora har ridit till och från sedan hon var ca 3 år, men högst sporadiskt. I sommras började vi lite mer organiserat, 1 gång i veckan på en lånad ponny (med mig som instruktör= inte alltid så bra...) Är dock tveksam till om hon verkligen är en "hästtjej", hon tappar snabbt sugen och undrar om vi inte ska sluta snart... Men frågar jag om vi inte ska sluta med /göra uppehåll m ridningen så vill hon absolut inte det. Till saken hör väl att det mest blir traggel i paddocken, tjejen hade väl hellre ridit ut tillsammans med mig, men jag har tyvärr inte tillgång till någon häst i det stallet. Någon mer som har barn "som vill, men ändå inte vill"? här kommer en filmsnutt på min stora skrutthttp://s186.photobucket.com/albums/x45/kristevik/?action=view&current=fbdb22e9.pbr
Lilltjejen älskar alla djur inkl hästar, men är inte så jättesugen just på att rida, åker runt nån gån emellanåt.

Senast ändrad:

har fyra barn ingen av dom är intresserade på "riktigt",har förhoppningar att få dela mitt intresse med den yngsta lilla tjejen,som lyser som en sol varje gång hon får åka häst:love:
11545875.jpg

visst tycker dom att det är roligt att någon gång följa med o åka runt några varv och mellan sonen har inte vett att bli rädd så han testar både det ena och andra (fast han inte kan rida):D
9350968.jpg

Welsh vilket vackert ekipage:love:

Mvh Arabizar

min dotter började på ridskola när hon va 5 år rider en gång i veckan. hon har varit medryttare förut och då vart det4-5 dar iveckan sammanlagt.

Dottern går på ridskola en gång i veckan. Hon började för två år sedan, när hon var tre år.

Dessutom har vi två shettisar som hon rider sporadiskt för tillfället.

Hur många är vi som har barn som rider? Ridskola eller egen häst/ponny? Hur mycket rider barnet? Vid vilken ålder började barnet rida regelbundet?

Min dotter rider ca 2 gånger i månaden på privatlektion. På ponny.
Hon började rida som 4 åring.

Min dotter började rida som 6-åring. Gick ca 4 år på ridskola. Fick b-ponny vid 10 år och har nu en maxad c-ponny. Hon ska fylla 12 i år.
Hon började rida regelbundet när vi fick b-ponnyn ca 5 dagar i veckan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 772
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV