Ridande barn

Sv: Ridande barn

Min dotter har "åkt" på min gamla Islandshäst sedan hon var pytteliten, numera är hon 11 år och rider sin ponny Bibi, en underbar liten Knabstrupperponny.:love:

Photo_34240_609164.jpg

Jag anser att hon har fel. Det är inte bara i undantagsfall som barn klarar att rida tidigare än så, utan alla barn jag sett som börjat rida tidigt har varit fullt kapabla ryttare åtminstone i 8-9-årsåldern, om inte tidigare. Vi har ett flertal exempel på detta bara i vårt stall, där det finns åtminstone fem små ryttare i åldern 7-10 som mycket väl klarar av att rida i åtminstone tre gångarter (islandshästar, så det finns minst fyra gångarter att välja på....), och få hästen att gå dit den skall i önskad gångart. De klarar också att hoppa lägre hinder, följa med på uteritt med bibehållen kontroll över hästen och klarar att så att säga "bestämma över hästen" och få den att gå även åt ett håll som hästen själv inte vill, och klarar (för det mesta!) att sitta kvar om hästen gör ett skutt åt sidan om den blir rädd.

Sedan är det väl färre av dem som klarar mer seriös dressyrridning i form av att få hästen att gå i rätt form, samla sig osv, och jag skulle heller inte skicka ut någon av dem ensam på ridtur i skogen/på vägarna, men rida klarar de alldeles utmärkt!

Nä-men... ? I början av inlägget säger du att Lisas tränare har fel och i slutet att hon har rätt!!!?!
Det kanske har att göra med vad man lägger i begreppet "ridning"?
Att styra och stanna är väl inte ridning i egentlig mening? Att få hästen att samarbeta och arbeta i rätt form är något annat än att klara av att styra och stanna tycker jag, det kräver en viss mognad hos både häst och ryttare för det...

Tack:bow:
Det här är annars en bild jag blir glad över:love:
tobias1.jpg

Äldsta sonen på sin första tävling , Lead Rein ,

Min dotter fick sin första ponny när hon var drygt 2 år, är nu 16. Har ridit regelbundet hela sitt liv, började egentligen redan när hon låg i magen. ;) Sonen som är 11 har varit måttligt intresserad av att rida, har hasat omkring på våra hästar lite då och då men mer än så blir det inte, bara fotboll för hela slanten.

Kicki :)

Mina barn är idag 4 och 6 år, de har väl egentligen alltid ridigt/åkt häst :angel: Men nu fixar dom att följa med ut på ridturer i skogen. De klarar av att rida lätt och styra hästen. I galoppen håller de sig mest kvar. Men de är tuffa och hanterar hästarna väldigt bra och på ett naturligt sätt, både från backen och på ryggen. Det jag har uppmärksamman med barnen och ridningen är att det står still i perioder för att sedan ta ett jättekliv framåt i utvecklingen.

Sonen är på den första bilden knappt 4 år och var då med på en miniklubbhoppning 30 cm. Det var väl ungefär i den här åldern han fick börja rida med mig ut i skogen på lugna turer med lugna hästar. Han började också rida lektion.
hannes.jpg

På den andra bilden är han drygt fem år och har nu fått bättre koll på sin kropp, lättridningen börjar att fungera, tidigare har han bara suttit ner.
P1010309.jpg

Dottern är på bilden knappt 4 år och har precis fått en egen häst som hon klarar av själv. Här är de med på en "gymkanatävling på ridskolan"
P1010358.jpg

P1010279.jpg

ursäkta bildbombning!!

Har två flickor.
De började rida som 6 & 7 åringar.
Pga sjukdom/handikapp hos den ena införskaffades egen ponny ett par år senare.
Fungerar mycket bra sjukdomen/handikappet är mycket bättre när hon rider.
Tänk vad bra hästar är i vårdande syfte.
Numera har de varsin ponny, rider ca 5-6 dagar i veckan samt tävlar småtävlingar.
mvh El
p.s Första ponnyn (fortfarande kvar, vi säljer henne aldrig...Syns på min bild)

Våran son på 2 år har precis börja rida 1 gång i veckan på en rutinerad shettisdam på 20 år. Hon är också inkörd så till helgen ska vi åka vagn för första gången. Sonen verkligen älskar att rida. Men även att kratsa hovar och borsta. :

amu.jpg

:love::love:

Mina två äldsta har precis börjat rida. De är 4 resp snart 3 år och rider en halvtimme i veckan på ridskola. Mycket troligtvis blir det ponny till dem ganska snart då båda vill rida betydligt mer än denna halvtimme i veckan.

Dotter ridit redan innan hon kunde gå. Har alltid haft egen ponny. Men nu har hon ledsnat lite, tycker det är kul att pyssla och dona med ponnyn och "fantasi" hästar. Hon ritar och leker med låtsas hästar också. Vi har några hästar på gården så om hon inte vill vara just med sin ponny finns det alltid andra att välja på. Det är väl som det brukar vara, de som man har är inte alltid lika roligt som det som man får kämpa för att få....
Jag tvingar henne inte utan hon får själv välja. Jag tycker det är kul att köra ponnyn så den blir väl kvar ett tag till....
Men visst är det roligt när vi är tillsamans i stallet och "grejar".:smirk:

Nä-men... ? I början av inlägget säger du att Lisas tränare har fel och i slutet att hon har rätt!!!?!
Det kanske har att göra med vad man lägger i begreppet "ridning"?
Att styra och stanna är väl inte ridning i egentlig mening? Att få hästen att samarbeta och arbeta i rätt form är något annat än att klara av att styra och stanna tycker jag, det kräver en viss mognad hos både häst och ryttare för det...

Det är klart att man kan lägga olika saker i begreppet ridning. För mig är ridning att klara av att kontrollera hästen i olika gångarter, både på och utanför ridbanan. Men jag anser inte att det måste vara regelrätt dressyrträning för att få kallas ridning!

De barnen jag syftar på kan dock mer än styra och stanna. Det är det jag menar med att de kan få hästen att gå åt rätt håll i rätt gångart och att de klarar att "bestämma över hästen" även när hästen tycker de skall gå åt ett annat håll.

Jag brukar hålla lektioner för två sjuåringar med "egen" häst (dvs mammornas hästar). Den ena av dem är min dotter.

Båda klarar som sagt att styra, stanna och sätta igång hästarna, de kan skilja mellan tölt och trav (vilket inte alltid är så lätt som det låter....) och korrigera när det blir fel gångart, de kan rida ridbanans olika vägar självständigt (dvs inte i svansen på varandra...), och de har fått prova att rida "spegelritt" och alltså hålla koll på varandra samtidigt som de skall hålla hästarna i rätt gångart och rida olika vägar. De hoppar enstaka, lägre hinder och kan tas med på lugna uteritter. Min dotter, som alltså rider på min häst (och har gjort det i större delen av sitt liv), kan rida honom i en bra form i trav på en volt, dvs man ser hur han länger överlinjen och går korrekt ställd och böjd på volten. Det klarar inte min andra elev än, men det beror snarare på hästen (yngre, mindre skolad än min) än på ryttaren.

De barn i "mitt" stall som är i 9-10-årsåldern är givetvis snäppet bättre än mina små elever, och jag tycker absolut att de RIDER på riktigt. De tränar seriöst på sina lektioner en gång i veckan, och de tävlar i lätta klasser. Och trots att de har en bit kvar till tolvårsåldern, så är det min bestämda uppfattning att de rider på riktigt, ja.

Kan ju även dra mig till minnes när jag själv började rida. Visst var det mycket "åka häst" första året, men nog sjutton kunde jag både rida dressyrprogram (LC-LB) och hoppa lätta banor i tioårsåldern!!!

Undrar bara lite, måste all ridning anses ridning OM man tävlar eller tränar i någon speciell gren???? Låt barn få vara barn oavsett de "åker" häst eller ej... De lär sig massor med bara att "åka" häst ute i skogen, ex hur hästen kan/gör reagerar mot vissa saker. Visst när de blir äldre och själva vill kan tävlings/träningsbiten komma.
Min dotter uppskattar och VILL verkligen "mysa" med hästar, liksom bara vara med dem, å de e väl ok? Nu när hon är större tycker hon det är roligt med inslag av träning/lektävling.:)

Det tråkigaste jag vet är när föräldrar pushar på med tävling oavsett om hästsport eller annan sport, ibland funderar man på att de vill leva sitt egna liv genom barnet, hua!:mad:

Undrar bara lite, måste all ridning anses ridning OM man tävlar eller tränar i någon speciell gren???? Låt barn få vara barn oavsett de "åker" häst eller ej... De lär sig massor med bara att "åka" häst ute i skogen, ex hur hästen kan/gör reagerar mot vissa saker. Visst när de blir äldre och själva vill kan tävlings/träningsbiten komma.
Min dotter uppskattar och VILL verkligen "mysa" med hästar, liksom bara vara med dem, å de e väl ok? Nu när hon är större tycker hon det är roligt med inslag av träning/lektävling.:)

Det tråkigaste jag vet är när föräldrar pushar på med tävling oavsett om hästsport eller annan sport, ibland funderar man på att de vill leva sitt egna liv genom barnet, hua!:mad:

Ja! Precis!
Tack för att du uttrycker vad det är jag försöker få sagt... :bow:
Det ska vara kul och man ska inte ställa högre krav än vad barnen är fysiskt och psykiskt mogna för att klara! :)

Våra flickor började när de var 4 och 6 år på ridskola. Givetvis på initiativ från mig, mamma, som ridit som barn och tonåring men slutade när jag blev lite äldre och barnen kom. Vi köpte en C-ponny när de var 6 och 8, men det tog ju inte mer än en månad sedan var jag tokig på bråk om vems dag det var att rida så en B-ponny köptes in till den lilla. Och på den vägen är det. Idag är de 18 och 20 och både antalet hästar och storleken på dem har ökat. Hästarna ledde också till att vi idag har en mindre gård.

Nej, men det är ju det jag menar - det måste liksom inte vara dressyrträning för att få kallas ridning! Min "uppräkning" ovan av vad barnen i "mitt" stall kan skall bara ses som mitt försök att övertyga om att de KAN rida trots att de är yngre än 12 år, vilket ifrågasatts på andra håll i den här tråden....

Det finns ingen förälder i "mitt" stall som pushar barnen längre än de själva vill - de flesta av föräldrarna tränar och tävlar själva och behöver inte alls uppleva detta "genom" barnen!

Vad gäller min egen dotter är det snarast så att jag uppmuntrar aktiveteter som INTE är ridning, eftersom ridningen tar upp så mycket av vår tid, och jag tycker att hon skall få göra lite annat också...

Min nioåriga tjej är inne på sin tredje termin. Den här terminen har hon flyttat över till den ridskola som jag också börjat rida på.

Min dotter började att rida som 7,5 åring och då i knattegrupp.
Hon började på vårterminen så räkningen blir ju lite annorlunda och hon var så att säga någon termin off och ridskolan är inte jättestor = svårare med att hitta rätt ridgrupp.
Detta gjorde att hon gick 1,5 år på knatteridning för vi ansåg att det hellre fick gå långsammare fram än för fort.
Förra hästen började hon i nybörjargrupp och nu vet jag faktiskt inte på vilken nivå denna ligger på men det blir ju en massa skritt och trav. Hoppning tror jag kommer läggas på och dottern har testat lite på ridlägret hon vistades på i somras. Galoppera har hon också gjort lite med varierande resultat. Det är snarare att lita till hennes sits och att hon kan än något annat som slår fel där. Det sitter nog också snart.
Dom är 4 stycken i hennes grupp. Den minsta dom dom brukar ligga på 6-7 max.
När vi inte är på ridläger eller ridskola åker vi 8 mil till Tomelilla så får hon (jag med då rida lite på Niño). Jag har fått konkurans om stor vacker vit helt enkelt :eek:

Ninosnutt1.jpg

När Snuttis blir äldre och om ekonomin tillåter det har jag planer på att hyra häst några dagar i månaden. Tyvärr är jag för dålig för att orka manistrera den biten själv.

Jag har tre ridande barn. Äldsta dottern som nu är 20 började när hon var 7 och fick egen ponny vid 11 och höll på ända till hon åkte in i lumpen och nu har hon fått jobb i en annan stad så just nu ligger det tyvärr på hyllan. Rider ibland när hon kommer hem.
Mellersta som är 17 började som 5-6-åring och fick egen ponny när hon var 9. Går nu på ridgymnasie och har två egna hästar, tränar tre ggr i veckan. Lillebror som nu är 13 började när han var 6 lite grann men mer regelbundet när han var 7. Fick b-ponny när han var 9 och har nu c-ponny. Tycker det är roligt men är lite lat men han rider ändå sin ponny 6 dagar i veckan, tränar en gång i veckan och tävlar lite lokala hopptävlingar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 772
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar