Ridande barn

Sv: Ridande barn

Min dotter älskar att rida och hon får följa med så ofta min sambo är med och kan gå jämte och hålla henne. Hon är bara två och ett halvt så hon sitter inte så stadigt. Ni som har små barn som rider när började ni låta dem sitta själva på hästen utan att någon håller i barnet. Är det någon av er som testat barnsadlar som går att justera i sätet och som passar små barn upp till sex år? Kommer inte ihåg vad modellen heter.

Hej!

Tuva 5 rider numera ut med oss vuxna på minischettisen Lakrits. Lovisa 4 rider/släpas med på minisen Kolan. Ebba 1 1/2 leds runt i skritt. Ramlar av när storasyster låter henne trava.

Det är mycket pyssel. Tuva 5 kan styra och hantera stegringar och vändningsförsök mycket bra. Lovisa 4 håller sig kvar i de flesta situationer men kan inte få till korta tyglar vilket leder till vissa svårigheter när det gäller att styra och stanna precis där man vill.

Tuva har gått på ridlekis två terminer (från 4 år) och lärt sig MASSOR. Lovisa har gått en termin och inte lärt sig så mycket som jag räknat med. Plötsligt var hon inte mottaglig, hon som längtat så efter att få rida ridlektion. Speglar sig mest...

Båda flickorna har fått rida på mitt gamla fullblodssto som numera bor i himlen. Förra vintern travade Tuva själv i ridhuset, då 4 år. Inte på något vis full kontroll men längs med väggen och kunde hålla balansen och dra i tyglarna så att hon stannade.

Vi håller på nästan varje dag och har gjort i några år. De är med så länge de vill. Jag jublar om jag får åka själv till stallet men det är inte ofta som det händer. Än så länge är de jätteintresserade. Men det är klart att det går i vågor. Om de får bestämma rider de 7 dagar i veckan. Jag försöker att hålla det ner. Man skall längta :)

Min brosdotter red både skritt och trav själv och red dessutom lätt utan problem som 5 åring. Tycker nog den där dressyrtränaren drar lite väl grova generaliseringar

Min dotter är 2,5 år gammal.
Hon börjar på ridskola nu nästa vecka, kommer rida 1 ggr/vecka.
Visserligen har vi eget stall och så men jag skulle aldrig köpa häst till sån liten.
Hon börjar på ridskola först, sen får vi se om intresset håller i sig.
Hålls intresset kan hon få en ponny när hon är gammal nog och kan sköta den själv (med viss övervakning givetvis).
Det ska inte vara förälderns jobb!!!

Knapplån

Visserligen är det ine mina barn, utan min ridlärares. Men dom är så duktiga för sin ålder så jag måste skriva om dom.

Den yngsta heter Vendela och är 4 år, hon rider väl minst 4 dagar i veckan. Så ofta som hon vill eftersom mamma Marika har ridskola. Kan skritta och trava själv, och galoppera med ledare. Rider olika hästar men mest shettisen Granit.

Den äldste heter Vilma och är 5 år, hon rider nog varje dag i veckan och har tävlat dressyr utan ledare, hoppning och Engelska ridklasser utan ledare. Kan trava, skritta, galoppera och hoppa utan ledare. Hon rider mest en f.d tävlingsponny som hoppat MSV A +5 så hon är ju rutinerad. Det lite roliga är att hon är skithet med med alla ryttare förutom just Vilma. Vilma kan även få ner henne på tygeln i vissa tillfällen. Hon rider även en 4-årig b-ponny som heter Saga. Som jag håller på att rida in just nu.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 772
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV