Vad hände med att inte idiotförklara barn och tro att de inte är egna individer? Hockey är enkelt om du jämför med konståkning, friidrott, vad som helst. Det är ingen rysk elitsatsning det handlar om, ingen håller en pistol mot ungarnas huvud, trots det är nog merparten av alla killar och många tjejer med på aktiviteterna som hockeyskolan anordnar, ser inte det som mer konstigt att gå och leka lekar med dessa än att vara med på bamsegymnastik?
"Måttlig eller intensiv fysisk aktivitet under minst en timme per dag, fem dagar per vecka eller mer. Så lyder de internationellt vedertagna riktlinjerna för en hälsosam livsstil. Men det är en aktivitetsnivå som tycks vara svår att leva upp till. Faktum är att inga ungdomar i något av de 32 undersökta länderna lever upp till rekommendationerna. Det visar en undersökning från en forskargrupp vid University of Turin. Mest fysiskt aktiva är barnen på Irland, minst i Frankrike. Sverige hamnar på en tolfte plats av 32 länder i en undersökning av 153 028 barn i åldern 11–15 år. " (Medicine & Science in Sports & Exercise, April 2009, Volume 41, Issue 4, pp 749–756 )
Note taken. Jag har fortfarande inte diskuterat elitsatning på barn. Ok?
Det jag tycker är vansinnigt är att det verkade vara ett krav att hela familjen måste anpassa sig in absurdum för att barnen skulle spela hockey. 4 träningar/vecka som börjar så tidigt som kl. 15.30-16 och sen matcher utöver det. Matcher som också pågår hela helgen. Då finns det ju ingen tid över för resten av familjens medlemmar och tid för att göra andra saker. Ska inte ett barn som vill spela hockey få göra det bara för att andra syskon har andra intressen och föräldrarna har sina och inte har tid att lägga så extremt mycket tid på ett barns idrottande? Det är inte så många föräldrar som kan gå ifrån jobbet så tidigt fyra dagar i veckan så att de hinner hem, ge barnen nåt att äta och sen sitta på barnets träning som börjar redan kl. 16 så många timmar per vecka samt hela helger.
Dessutom så tycker jag att allt med måtta är en bra regel. Tror inte att det är bra för barn att ha så mycket styrda aktiviteter. Bra med en bra balans mellan styrda aktiviteter och fri lek då de får använda sin fantasi. Sen mår barn bara bra av att ha lite tråkigt ibland.
Fysisk aktivitet kan man få utan att ha den schemalagd i en idrott 5 dagar/vecka.